رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای موفق طرح استانی الگوی کشت در سال های اخیر خبر داد.
کد خبر: ۴۵۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ 13 July 2017
به گزارش تابناک : عدیل سروی روز پنجشنبه در همایش مسوولان و کارشناسان کمیته کارگروه اصلاح الگوی کشت در استان گفت: ایجاد زمینه لازم برای افزایش تولید و بهره وری از اهداف طرح استانی الگوی کشت محصولات زراعی و باغی است.
او اظهار کرد: خوشبختانه در بیشتر مناطق استان کشاورزان و بهره برداران به لحاظ ارزش و اهمیت اقتصاد تعدادی از محصولات زراعی و باغی از این طرح استقبال خوبی دارند و با فرهنگ سازی مناسب و افزایش باور و آگاهی های کشاورزان بزودی شاهد رونق واقعی در بخش کشاورزی خواهیم بود.
او با اشاره به این که طرح استانی الگوی کشت از سال 1393در حال اجراست گفت: با توجه به رعایت الگوی کشت در اراضی زراعی و باغی استان میزان بهره وری تولید محصولات کشاورزی استان افزایش یافته است.
او افزود: از جمله این محصولات زراعی می توان به افزایش عملکرد سیب زمینی در واحد سطح ، افزایش گندم آبی و دیم و افزایش سطح کشت کلزا و حبوبات ، ذرت شیرین در اردبیل ، کشت دوم پسته و زعفران اشاره کرد. 
وی یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید در تدوین برنامه ششم توسعه کشور را توجه به مساله کمبود آب دانست و اظهار کرد: بر اساس کارکردهای اصلی برنامه تغییر الگوی کشت کارشناسان این سازمان مصمم به تداوم اجرا و عملیاتی کردن برنامه الگوی کشت استان و جایگزینی محصولات پرهزینه و آب بر با محصولات کم هزینه و کم مصرف هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: در گذشته در مورد محصول سیب زمینی بنا به هر دلایلی از لحاظ عرضه و بازاریابی موانعی سد راه بود که با برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت انجام شده اقدامات موثر و متعددی برای افزایش ارزش اقتصادی سیب زمینی و همچنین تقلیل خسارات مالی وارده به کشاورزان انجام شد.
او بهره برداری از ظرفیت حدود 80 هزار تن انبارهای سرد سیب زمینی ، افتتاح کارخانه فرنچ فرایز برای فرآوری سیب زمینی ، کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی به میزان 10 درصد و تغییر الگوی کشت اراضی مورد نظر و ورود محصولات زراعی و باغی جدید به منطقه مانند بقولات و ذرت دانه ای و علوفه ای ، گیاهان دارویی ، زعفران ، گل محمدی ، پسته ، عناب ، سماق ، ارائه تسهیلات برای تغییر الگوی کشت به کشاورزان منطقه را از اقداماتی ذکر کرد که با نیاز آبی کمتر درآمد زایی بالا و تقلیل هزینه های کشت نقش موثری در افزایش توان اقتصادی خانوارهای روستایی استان ایفا خواهد کرد.
سروی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی برای اجرای طرح الگوی کشت اراضی زارعی و باغی استان که با استفاده از نظرات صاحب نظران و محققان مرکز و ایستگاه های تحقیقاتی ، تجارب کارشناسان خبره جهاد کشاورزی و مشارکت عاملان تولید و بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی شاهد شکوفایی ظرفیت های نهفته و پایداری تولیدات کشاورزی و تحول اساسی در روند توسعه بخش کشاورزی استان خواهیم بود.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند. 
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد. 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
با سلام خدمت مدیرسایت نقدی براین مصاحبه دارم به نظرم طرح الگوی کشت ازسال ۹۳شروع نشده ودرمصاحبه طوری القا شده که از زمان ریاست فعلی درجهادکشاورزی این اتفاق افتاده در حالیکه در ریاست قبلی جهاد کشاورزی اقداماتی در الگوی کشت در استان انجام وجایگزینی زعفران،پسته ،نهال با پایه مقاوم خشکی صورت گرفته آیا به بار نشستن پسته در۲-۳سال بوده است؟یا توسعه باغات در گرمی ،یاباغ پسته در قره آغاج و رضی در۳سال اخیرصورت گرفته است؟
از طرفی اگر در گذشته در کشاورزی مشکلاتی وجود داشته یا اقدامات مفیدی صورت نگرفته که در۳ سال اخیر به همت ریاست فعلی جهاد کشاورزی حل شده خدارا شکر می کنیم به ایشان خسته نباشید و تبریک عرض می کنم و پیشنهاد می کنم از وجود ایشان در سطح ملی یادر استان های که کشاورزی مشکلاتی دارند استفاده شودتا در کوتاه مدت مشکلات کشاورزان آن استان را حل وبه اشتغال وکاهش فقر و افزایش ثروت و تولید کشاورزی همان استان کمک کند و اجازه هم فرماید این سوال را از ریاست فعلی بپرسم آیا ایشان در ۸سال دولت احمدی نژاد از مدیران همین جهاد کشاورزی در شهرستان اردبیل ودشت اردبیل نبودند؟ و اگر در گذشته کشاورزی مشکلاتی داشته و اقدامات مفیدی صورت نگرفته ایشان هم در آن زمان بعنوان مدیر وقت جوابگو ومسئول هستنداگرعاجز از حل مشکلات یا شرایط اجازه نمی داد که اقدامات مفیدی برای کشاورزی انجام دهند چرا در آن ۸سال در مدیریت جهاد کشاورزی اردبیل ماندند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار