یک نماینده مجلس گفت: هنوز برخی مراکز از جمله "جهاد دانشگاهی" که با هدف جهاد علمی تشکیل شده اند، در کشور ما مظلوم هستند.
کد خبر: ۴۷۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷ 02 August 2017
گزارش خبرگزاری تابناک خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در آستانه 16 مرداد سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در سال‌های اول پس از انقلاب مشخص شد در برخی از حوزه‌ها دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم، اظهار کرد: از همین رو   واژه "جهاد" در کشور شکل گرفت، بدان معنا که افراد در هر حوزه‌ای که هستند بیش از مسئولیت سازمانی که دارند عمل کنند تا بتوان به صورت میان‌بر و با سرعت بیشتر بخشی از مشکلات جامعه را حل کرد.

وی ادامه داد: در همین سال‌ها جهاد دانشگاهی نیز با هدف فعالیت مضاعف برای رفع موانع توسعه در حوزه علم و دانش تشکیل شد.

نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت گسترده جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف در این سال‌ها، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت جهاد دانشگاهی در حد امکانات و اختیاراتی که داشته بسیار خوب عمل کرده است.

فلاحت‌پیشه یکی از نقاط قوت فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را حوزه دانش‌بنیان و ورود به عرضه پژوهش و تحقیقات برشمرد و افزود: جهاد دانشگاهی همچنین توانسته برای بسیاری از آسیب‌شناسی‌هایی که در کشور انجام شده راهکار علمی پیدا کند.

وی در خصوص زمینه‌هایی که جهاد دانشگاهی باید در سال‌های آتی بیشتر روی آن تمرکز کند نیز یادآوری کرد: در حوزه علمی و دانش رقابت‌ جدی در جهان وجود دارد و متاسفانه ایران بر اساس شاخص‌های بهره هوشی که دارد هنوز سهم زیادی در علم، دانش و تحقیقات دنیا خصوصا در عرصه دانش بنیان ندارد که در چنین شرایطی جهاد دانشگاهی باید در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان و ثروت‌آفرینی از این طریق بیشتر تمرکز کند.

فلاحت‌پیشه معتقد است، در دنیای امروز از محل ابداعات، اختراعات و روش‌های نوینی که در بخش‌های مختلف توسعه‌ای، عمرانی، اقتصادی و صنعتی صورت می‌گیرد برای کشورها ثروت ایجاد می‌شود که کشور ما هم باید با کمک نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی به این سمت حرکت کند.

وی تصریح کرد: البته بخشی از کارها نیز از دست جهاد دانشگاهی خارج است و نیازمند حمایت‌های دولتی است.

نماینده اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های کلی توسعه دانش‌بنیان و برنامه‌های پنجم و خصوصا ششم توسعه باید چهار درصد از درآمد ناخالص داخلی به حوزه تحقیقات اختصاص یابد، گفت: این سهم اکنون به سختی به نیم درصد می‌رسد و متاسفانه این موضوع هنوز در دستگاه‌ها به رسمیت شناخته نشده است.

وی  ابراز امیدواری کرد، نواقصی که در برنامه پنجم توسعه در حوزه توسعه دانش بنیان وجود داشت در برنامه ششم مرتفع شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه از نقش جهاد دانشگاهی در اقتصاد مقاومتی هم یاد کرد و افزود: هدف اصلی اقتصاد مقاومتی توسعه با اتکا به توانمندی‌های داخلی است که همه امکانات در داخل کشور باید برای تحقق این اهداف بسیج شود.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: متاسفانه بی‌مهری که در کشور به توانمندی‌های داخلی وجود دارد در حوزه جهاددانشگاهی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر امکانات توسعه در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گیرد بسیاری از مشکلات کشور از جمله بیکاری و ... حل خواهد شد، تاکید کرد: معتقدم هنوز عزمی در این خصوص وجود ندارد و مراکزی که با هدف جهاد علمی تشکیل شده اند از جمله جهاد دانشگاهی، همچنان مظلومند. 



 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار