کد خبر: ۴۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 17 June 2015
معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعداد دشت‌های ممنوعه در کشور از 297 دشت به 353 دشت ممنوعه رسیده تا برداشت منابع آب زیرزمینی در آن انجام نشود.
 
علی‌مراد اکبری اظهار داشت: وضعیت منابع آب کشور بسیار وخیم است به طوری که ما حتی از شاخص‌های جهانی در بهره‌برداری از این منابع جلو زده‌ایم، به نوعی که بیش از حد مجاز و قانونی بهره‌برداری‌ها از این منابع انجام می‌شود.

وی شاخص استفاده از آب تا 10 درصد را مطلوب، تا 20 درصد بحرانی و بالاتر از آن را بسیار بحرانی و در حد فاجعه عنوان کرد و گفت: شاخص بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی آب به 74 درصد رسیده است که یک فاجعه محسوب می‌شود.

معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعداد دشت‌های ممنوع کشور از 297 دشت به 353 دشت ممنوعه رسیده است، افزود: باید در استفاده از منابع آب به روش بهینه مصرف کردن روی بیاوریم که البته در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد.

اکبری دیدگاه اول را مربوط به تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها در یک دوره چندین ساله اعلام کرد و ادامه داد: کشور هفت سالی است که دچار خشکسالی شده به طوری که در نیمه دوم دهه 30 و نیمه اول دهه 40 این اتفاق افتاده است که نمونه آن را در هفت سال اخیر شاهد هستیم.

این مسئول با یادآوری اینکه در سال 92 بیلان 9 میلیارد مترمکعب در سفره‌های زیرزمینی را داشتیم که این کاهش در حال حاضر به 130 میلیارد مترمکعب بیلان منفی رسیده است، بیان کرد: در کنار تخریب آب‌خوان‌ها با تهدید کمبود آب شرب شهرهای بزرگ کشور روبه‌رو هستیم و باید در مدیریت منابع آب به گونه‌ای عمل کنیم تا مشکلات و نارسایی‌‌ها به سرعت برطرف شود.

معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: استان اردبیل با عنایت دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته به طوری این توجه در 34 سال اخیر به بخش کشاورزی این استان بی‌سابقه بوده و زمینه‌ای فراهم آمده تا بتوانیم حرکت‌هایمان را در این بخش در گذر از تحریم‌ها با ترزیق منابع بیشتر تقویت کنیم.

اکبری افزود: امسال 10 میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌ها در استان اردبیل تخصیص پیدا کرده و در اجرایی کردن طرح‌های آبیاری تحت فشار دولت آمادگی کامل دارد.

وی تصریح کرد:‌ امسال 200 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کردیم تا زمینه‌ای فراهم آید که بتوانیم توان بخش کشاورزی را در رسیدن به خودکفایی مورد توجه قرار داده و با تخصیص 45 میلیارد تومان اعتبار برای این استان در بخش آبیاری تحت فشار بتوانیم در تجهیز اراضی به شکل تعاونی اقدام جدی را انجام دهیم.

معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود گفت: با استفاده از تجربیات گذشته سعی‌مان بر این است تا در این استان به مانند سایر مناطق توسعه زیر‌ساخت‌ها را به نحوی مهیا کنیم تا بخش کشاورزی با رونق بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار