روستاهای تابعه بخش موسیان سهم زیادی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی شهرستان دهلران را دارند اما وجود خوک های وحشی باعث خسارت گسترده به تولیدات کشاورزان این منطقه شده است.
کد خبر: ۵۰۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 08 October 2017
به گزارش تابناک ایلام؛ روستاهای تابعه بخش موسیان سهم زیادی در تولید انواع  محصولات باغی و زراعی شهرستان دهلران  را دارند اما وجود خوک های وحشی در این منطقه  باعث شده تولید کشاورزان همواره با خسارت بر اثر حمله و دستبرد این حیوان مواجه شود.
 

کشاورزان موسیانی که با امید سود آوری و آرزو فراوان، خرید کود وسموم، کار در زیر دمای 50 درجه، قرض و وام، اجاره زمین و آب و تلف کردن چندماه وقت برای کاشت و داشت محصول، کار خود را آغاز کردند اما همزمان با به ثمر رسیدن محصولات خود شاهد حملات خوک های وحشی هستند.
 
خوک های وحشی با حمله های شبانه دست از محصولات کشاورزان زحمتکش این دیار برنداشته اند و باعث خسارت فراوان به کشاورزان بخش موسیان شده اند.
 
خوک های وحشی علاوه بر اینکه بخش زیادی محصولات ذرت منطقه را از بین می برند به دلیل ویژگی های فیزیکی خود از جمله نداشتن توانایی در جرخاندن گردن و محدودیت حرکت فقط در یک مسیر مستقیم مزارع ذرت و هندوانه و خربزه را نابود می کنند.
 
باغداران و کشاورزان منطقه با آویزان کردن مترسک ها، دستگاه های تولید کننده صدا و استفاده از سگهای نگهبان سعی در پیشگیری و جلوگیری از حملات خوک های وحشی دارند.
 
کارشناسان کشاورزی، حفر کانال و همچنین استفاده از دستگاه های جدید دفع حیوانات وحشی را راحل مناسبی می دانند، این در حالی است که به دلیل زیاد بودن وسعت سطح کشت این اقدامات هزینه زیادی در بردارد که از توان کشاورزان خارج است.
 
کشاورزان نمی توانند برای از بین بردن این حیوانات اقدامی انجام دهند، چراکه اداره محیط زیست هرگونه شکار خوک در این منطقه را ممنوع اعلام کرده و با هر گونه شکار غیر مجاز آن برخورد میکند.

"حمیدی" یکی از کشاورزان منطقه موسیان در گفت و گو با ما خبرنگار  با اشاره به کشت ۱۳هکتار هندوانه و خربزه خود گفت: متاسفانه در چندین شب خوک های وحشی شبانه وارد باغ شده که ضربه سنگینی  به ما وارد کرده اند.
 
وی افزود: جدای از هزینه های زیاد و خستگی روز، این روز ها شب تا صبح جهت نگهبانی در کنار باغ سپری میکنیم.
 
حمیدی با اشاره به اینکه باغداران سگ تربیت شده اجاره می کنند، بیان نمود: باغداران و کشاورزان برای مراقبت از محصولات خود باید به صاحب سگ های تربیت شده شبی دویست هزار تومان پرداخت کنند.
 
"خرسان" یکی از کشاورزان ذرت کار منطقه دشت عباس نیز در این خصوص اظهار کرد: اکثر کشاورزان منطقه با حمله های شبانه خوک های وحشی به مزارع ذرت خود مواجه هستند.
 
وی با اشاره به اینکه در صورت عدم نگهبانی با نابودی صد در صدی مزارع خود مواجه خواهیم بود، عنوان کرد: کشاورزان برای مراقبت و عدم زیان بیشتر تا صبح مجبور هستند نگهبانی بدهند.
 
وجود خوک های وحشی در منطقه معضل بزرگی برای کشاورزان است ولی کشاورزان و باغداران منطقه راضی به نابودی کامل خوک های وحشی نیستند.
 
با این حال انتظار کشاورزان و باغداران بخش موسیان از مسئولان این است که برای کنترل جمعیت ای حیوان حمایت شوند و هرساله شاهد از دست رفتن محصولات خود نباشند.
 
سعد حمیدی کیا
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار