بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت نیرو؛
مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیران شد و در پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو را بررسی می کند./ در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر یک پانزده دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند.
کد خبر: ۵۱۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸ 29 October 2017
مجلس در ابتدای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و پس از آن کار بررسی صلاحیت وزیر نیرو را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش «تابناک»، در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر یک پانزده دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند. 
 
اردکانیان متولد سال ١٣٣٧ در شهر یزد و دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف، ‏کارشناسی ارشد از دانشگاه مک مستر کانادا و دکترا در رشته مدیریت آب از انگلستان است‎.‎‏

او در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله ‏خامنه‌ای (مقام معظم رهبری) معاون عمرانی وزارت کشور بود و در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی معاونت برنامه‌ریزی ‏وزارت نیرو شد. پس از آن و در دوران اصلاحات اردکانیان چهار سال قائم مقام وزیر نیرو شد و چهار سال دیگر هم مسوولیت ‏معاونت امور آب را برعهده گرفت.

او همچنین نایب‌رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده است و طرح‌ها و ‏پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده. اردکانیان در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین المللی مرتبط با آب از جمله ‏فرهنگستان بین المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد فعالیت کرده و ‏مسوولیت داشته است. ‏
 
گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر نیرو؛
پایان جلسه نوبت صبح مجلس برای بررسی صلاحیت غلامی و اردکانیان
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۲:۱۸
مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس که اداره بخشی از جلسه علنی امروز (یکشنبه) را بر عهده داشت، دقایقی پیش اعلام تنفس کرد و گفت که مجلس مجددا در ساعت ۱۴ برای ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو تشکیل جلسه خواهد داد.


موافق وزیر پیشنهادی نیرو
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۲:۱۸
اردکانیان اعتبار بین‌المللی خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد

عبدالله رضیان در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: آب و برق دو عامل مهم در توسعه اقتصادی کشور هستند که با افزایش جمعیت کشور، تامین این دو عنصر حیاتی با دشواری‌های زیادی روبروست.

وی ادامه داد: با بروز خشکسالی‌های پی در پی مسئله آب بیش از پیش اهمیت یافته است. چه در تامین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های مربوط به آن با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای این وزارتخانه را اداره خواهد کرد، اهمیت بالایی دارد. اردکانیان با زیر و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترین سطح مسئولیتی در وزارت نیرو تجربه کاری دارد. تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با این حوزه است. داشتن سوابق علمی درخشان، تدریس در دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل متحد و تالیف و چاپ ۱۰۰ مقاله علمی بین‌المللی از ایشان چهره‌ای عملی و بین‌المللی ساخته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معان مجلس سابقه بین‌المللی اردکانیان در سازمان ملل را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که مجلس در بررسی رای اعتماد باید به آن توجه داشته باشد.

وی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را جامع دانست و افزود: به یقین فردی که از شرایط گذشته و حال آب و برق کشور اطلاع داشته باشد می‌تواند چنین برنامه‌ای بنویسد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس صیانت از ذخائر آب کشور، جبران طراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سهم بخش خصوصی، انتقال فناوری ساخت تجهیزات داخلی و صادرات آنها را از جمله برنامه‌های اردکانیان برشمرد و افزود: نمک‌زدایی و انتقال آب به سایر نقاط کشور و تنوع‌بخشی به آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف در برنامه‌های ایشان آمده که در حقیقت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌هاست که موجب رفع دغدغه نمایندگان مخالف می‌شود.

رضیان ادامه داد: قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اردکانیان است. با توجه به بحران آب نیازمند فردی متخصص و صاحب نظر و متکی بر دانش روز هستیم. کارنامه اردکانیان در این زمینه هم مثبت است. ایشان حمایت بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت آب و برق کشور را دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از اروند رود تا بندر گوادر پاکستان در ۶۳ نقطه دستگاه آب شیرین کن در حال کار است که سالانه ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند. در شمال کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب آب از نزولات جوی به هدر می‌رود که باید فکری اساسی برای آن کرد تا بحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق توجیه اقتصادی پیدا کند. افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ظرفیت آبرسانی کشور در برنامه‌های ایشان درج شده است.

وی با بیان اینکه آبهای زیرزمینی با کاهش فاحشی روبروست، ادامه داد: تامین آب شرب برای شهرهای بزرگ در مرحله شکننده‌ای قرار دارد. تامین اب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز شهروندان از اولویت‌های برنامه های اردکانیان است.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با اشاره به برنامه‌های اردکانیان در حوزه برق، بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات برق و ارتقاء بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد را از اهم برنامه‌های اردکانیان برشمرد.

رضیان در پایان از نمایندگان خواست تا به دلیل وضعیت نامناسب صنعت و وضعیت آب و برق کشور  با رای بالا به اردکانیان این مسئله را حل کنند.
مخالف وزیر پیشنهادی نیرو
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۱:۵۵
تنها ۴۲ درصد برنامه «اردکانیان» با اسناد بالادستی مطابقت دارد
سید رضی نوری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که کشور با آن مواجه است، آب و خشکسالی است و یکی از دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیرو این است که علیرغم سوابق و تجربیات ۲۰ ساله وی در وزارت نیرو، برنامه مشخصی ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی که اردکانیان در دو سال آخر دوران اصلاحات مسئولیت در وزارت نیرو داشت، مشکلاتی در مدیریت آب به ویژه در استان‌ها به وجود آمد. همچنین سدسازی‌های زیادی انجام شد. همچنین عدم کنترل بر برداشت غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی به وجود آمد.

نماینده مردم شوش در مجلس همچنین بیان کرد: اگر امروز تنش و بحران کم آبی در کشور وجود دارد، انتظار داریم که برنامه مشخص و قاطعانه‌ای ارائه شود. باید همراهی بین مجلس و دولت جوابگوی مشکلات زیست محیطی باشد. اگر فکری به حال ریزگردها و تالاب‌ها نکنیم، می تواند برای نسل آینده خطرآفرین باشد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: ۹۷ درصد کل آب جهان شور، دو درصد یخی و یک درصد شیرین است. سوال می کنم برای اینکه بتوانیم آب شیرین را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم وزیر پیشنهادی نیرو چه برنامه‌ای دارد؟

نوری ادامه داد: در برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی نیرو ارائه کرده است تنها ۴۲ درصد با اسناد بالادستی مطابقت دارد. لذا معتقدم عدم برنامه ریزی برای تخصیص آب مطابق الگوی کشت و انجام تمهیدات لازم برای پروژه‌های آب شیرین کن می تواند مشکلاتی را به وجود آورده و تنش آبی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه آب شیرین کن‌ها باید در راس برنامه ها و در دستور کار قرار گیرد، گفت: این همان موضوعی است که در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی شود.

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای بازگردانی و چرخش آب گفت: در کشورهای پیشرفته که نزولات آسمانی‌شان بالا است، اقداماتی را برای بازگردانی آب انجام می دهند اما در برنامه های وزیر چنین موضوعی دیده نمی شود.

نوری در پایان بیان کرد: نباید امنیت غذایی را جدا از امنیت آب بدانیم و اگر می خواهیم رشد و توسعه پایدار داشته باشیم باید امنیت آبی را جدی بگیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار