کرمانشاه- کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی کرمانشاه گفت: پیچیدگی جنگ نرم ایجاب می‌کند بطور گسترده در حوزه های مختلف، با ارائه راهکارهای مناسب و توجه به شرایط مکان و زمان، با آن مقابله کرد.
کد خبر: ۵۱۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 05 November 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر،کیوان خاصی ، اظهار داشت: استعمارگران امروزی با نقاب دموکراسی و حقوق بشر،  با به راه انداختن جنگ نرم با استفاده از شیوه ‏ها، ابزارها، اهداف و راهبردهای مختلف با سناریوی از پیش تدوین شده و با طرح و نقشه قبلی، بسیاری از ارزش ها و مفاهیم انسانی را بی ارزش  و ناکارآمد کرده اند.

وی مفهوم جنگ نرم در دنیای امروز را وسیع ‏تر از تهاجم فرهنگی  دانست و گفت: جنگ نرم با توجه به پیشرفت‏های تکنولوژیک و درهم تنیده‏تر شدن روابط اجتماعی، محدوده عملیاتی بزرگتری را شامل می‏شود. در بُعد بین‏المللی جنگ نرم سلطه کامل و همه جانبه در ابعاد سه‏گانه‏ی حکومت، اقتصاد و فرهنگ است .

خاصی با بیان اینکه این جنگ نرم لایه‏ های شناختی، عاطفی، هیجانی، اجتماعی، معنوی، روانی و حتی جسمانی مخاطبان را آماج قرار می‏دهد، گفت: تشخیص آن کار دشواری است زیرا  محصول پردازش ذهنی نخبگان است و خیلی پیچیده، چند‏لایه و چند‏‏ وجهی است.

وی یادآور شد: تشخیص به موقع جنگ نرم برخلاف جنگ سخت دشوار است. در جنگ نرم کشف آرایش و گسترش دشمن مشکل بوده و کمتر موجب برانگیختن و عکس‏العمل می‏شودو طی یک فرایند تدریجی، خزنده و آرام اعمال می‏شود و بر تمامی گروه‏های جامعه تأثیر می‏گذارد و اثرات عمیق دارد. زیرا ممکن است موجب دگرگونی و تغییر هویت، روح و سیرت یک نظام سیاسی شود.

خاصی افزود: در محدوده عملیاتی جنگ نرم علاوه بر حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی حتی بیولوژیک و محیط زیست نیز قرار می‏گیرد. جنگ نرم نبرد همه‏جانبه، تدریجی، متناوب و متنوع  است.

وی گفت: جنگ نرم امروزه مؤثرترین، کارآمدترین، کم‏هزینه ‏ترین و در عین حال خطرناک ‏ترین و پیچیده‏ ترین نوع جنگ علیه ارزش‏ها و امنیت ملی یک کشور است، زیرا با باورها، ارزش‏ها، عواطف و احساسات یک ملت در بلندمدت ارتباط دارد. بنابراین پیچیدگی و طیف وسیع جنگ نرم ایجاب می‌کند جهت مقابله با آن بصورت عمیق و گسترده در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی  و... راهکار های مناسب با در نظر گرفتن شرایط مکان و زمان  اندیشید و تدبیر کرد.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار