مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان درخصوص ورود پساب فاضلاب روستاها به آب سد اکباتان، گفت: آب سد اکباتان دائما در حال پایش کیفی است و میزان فاضلاب ورودی به سد در حد نگران کننده‌ای نیست.
کد خبر: ۵۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ 24 June 2015

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه راندمان استفاده از آب در بخش کشاورزی استان همدان 30 درصد است، گفت: استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت و دریافت آب‌بهای واقعی از کشاورزان می‌تواند در کنترل مصرف آب در این بخش موثر باشد.

به گزارش ایسنا، "مرتضی عزالدین" با اشاره به اینکه 85 درصد منابع آبی استان همدان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار کرد: استان همدان با وجود تصور مردم استانی با تنش آبی بوده به‌طوری‌که منابع زیرزمینی در این استان وضعیت مناسبی ندارد.

کاهش 21 درصدی نزولات جوی نسبت به سال گذشته

وی میانگین نزولات جوی استان همدان در سال‌جاری را 330 میلیمتر دانست و تصریح کرد: میزان نزولات جوی نسبت به سال آبی گذشته 21 درصد و نسبت به آمار متوسط 12 درصد کاهش داشته است.

وی میزان تبخیر آب در استان همدان را 67 درصد عنوان کرد و گفت: متوسط حجم نزولات سالیانه در استان 6 هزار و 388 میلیون مترمکعب است که با این میزان تبخیر پتانسیل آب تجزیه شونده در همدان 2 هزار و 688 میلیون مترمکعب می‌شود.

عزالدین خاطرنشان کرد: سهم آب‌های زیرزمینی از این پتانسیل هزار و 948 میلیون مترمکعب و سهم آب‌های سطحی نیز 740 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه 13 دشت مطالعاتی استان همدان به علت بیلان منفی ممنوعه هستند، اظهار کرد: سالانه 2 هزار و 200 میلیون مترمکعب برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی در استان انجام می‌شود که همین امر باعث کسری 252 میلیون مترمکعبی مخزن آب و افت سالانه یک متر از ستون آب دشت‌ها شده است.

براشت منفی آب در دشت‌های استان همدان 100 درصد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه میزان برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی در کشورهای توسعه یافته 23 درصد است، بیان کرد: براشت منفی در استان همدان 100 درصد بوده این درحالیست که میزان برداشت منفی از منابع آبی در کشور بین 60 تا 80 درصد است.

عزالدین تعداد چاه‌های موجود در استان همدان را 17 هزار و 471 حلقه دانست و گفت: حجم برداشت از این چاه‌ها هزار و 828 میلیون مترمکعب بوده همچنین از 3 هزار و 40 دهنه چشمه با حجم 250 میلیون مترمکعب و هزار و 603 رشته قنات با حجم 92 میلیون مترمکعب برداشت صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در استان همدان همانند سایر استان‌ها 90 درصد آب در بخش کشاورزی، 7 درصد در بخش شرب و 3 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود که متاسفانه راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی تنها 30 درصد بوده این درحالیست که راندمان بخش شرب و صنعت 65 درصد است.

کم بودن بهای آب علت اصلی برداشت‌های بی‌رویه آب در بخش کشاورزی است

وی کم بودن بهای آب را از دلایل اصلی برداشت‌های بی‌رویه آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشاورزان هیچ هزینه‌ای بابت آب مصرفی خود پرداخت نمی‌کنند که همین مساله باعث شده کشاورزان کماکان در برداشت بی‌رویه آب رقابت داشته و باهم مسابقه بدهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به پروژه‌های این شرکت نیز خاطرنشان کرد: پروژه آبرسانی از سد تالوار یکی از پروژه‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بوده که با 215 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده تا کنون 52 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 200 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیازدارد.

عزالدین با بیان اینکه اعتبار پیش‌بینی شده سال 94 پروژه سد کلان ملایر 7 میلیارد تومان است، ادامه داد: سد کلان ملایر با 20 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده تا کنون 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیازمند 54 میلیارد تومان اعتبار است.

وی یادآور شد: احداث تصفیه‌خانه این سد با اعتبار 50 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی انجام خواهد گرفت که هم اکنون در مرحله ابلاغ قرارداد است به‌طوریکه برای اولین بار بخش خصوصی در پروژه‌های آبی سرمایه‌گذاری می‌کند و قرار است کمتر از 2 سال آب شهر را تامین کند.

هزار و 200 میلیارد تومان پروژه در حال ساخت در استان همدان

وی میزان پیشرفت پروژه آبرسانی از سد سرابی به تویسرکان را 12 درصد دانست و تصریح کرد: تا کنون 4 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار در این پروژه هزینه شده که برای تکمیل آن 36 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اعتبار سال 94 این پروژه 6 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

عزالدین با بیان اینکه 7 سد درحال احداث در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: پروژه‌های سد کلان با 98 درصد، سد سرابی با 92 درصد و سد شنجور با 82 درصد پیشرفت تقریبا به بهره‌برداری رسیده و سد شنجور تا شهریورماه آبگیری خواهد شد.

وی با تاکید براینکه سد نعمت آباد، گرین، خرم‌رود و آلان از دیگر سدهای درحال ساخت استان همدان است، ادامه داد: هزار و 200 میلیارد تومان پروژه در حال ساخت در استان همدان وجود دارد که برای تکمیل آن 810 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای 80 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است اما با وجود این تمامی پروژه‌ها به صورت جدی در حال انجام است.

تمامی سدهای احداث شده در استان همدان با مطالعه صورت گرفته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ضرورت سدسازی با شرایط کم آبی، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های رخ داده در سال‌های اخیر سدسازی با مطالعات بیشتری صورت می‌گیرد به‌طوری‌که نگرش وزارت نیرو تغییر کرده و بر تعادل‌بخشی و احیاء منابع آبی متمرکز شده است.

عزالدین افزود: تمامی سدهای احداث شده در استان همدان با مطالعه صورت گرفته و مشاوره آن را تایید کرده است اما با توجه به تصمیمات وزارت نیرو سدها با وسواس بیشتری طراحی و احداث می‌شوند.

میزان فاضلاب ورودی به سد اکباتان در حد نگران کننده‌ای نیست

وی همچنین درخصوص ورود پساب فاضلاب روستاها به آب سد اکباتان، گفت: آب سد اکباتان دائما در حال پایش کیفی است و میزان فاضلاب ورودی به سد در حد نگران کننده‌ای نیست اما مطالعات ساماندهی آن در شرکت آب و فاضلاب انجام شده که فقط مشکل اعتباری دارد.

آبرسانی از سد تالوار در صورت تامین اعتبار ظرف 2سال به اتمام می‌رسد

وی با تاکید براینکه پروژه آبرسانی از سد تالوار باید در سفر هیأت دولت مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد، اذعان کرد: 32 میلیارد تومان اعتبار در سال 94 برای این پروژه پیش‌بینی شده که در صورت تامین اعتبار می‌توان ظرف 2 سال به اتمام رساند.

عزالدین یادآور شد: طی یک سال گذشته 822 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شد که منجر به صرفه‌جویی 95 میلیون مترمکعب آب شد و عملکرد استان در کشور رتبه اول را کسب کرد.

انسداد 163 حلقه چاه غیر مجاز در سه ماه گذشته

وی عمق چاه‌های مسدود شده را 35 کیلومتر دانست و ادامه داد: در سه ماه گذشته سال‌جاری 163 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که 15 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد و فرآبند انسداد چاه‌های غیرمجاز همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با ابراز امیدواری از اینکه تا پایان سال بیش از 2 هزار کنتور هوشمند در چاه‌ها نصب خواهد شد، عنوان کرد: تا کنون در هزار و 200 حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده است که از این تعداد 400 کنتور کارت شارژ دریافت کرده و مابقی تا پایان تیرماه کارت شارژ خود را دریافت خواهند کرد.

انتقال پسلاب فاضلاب به نیروگاه شهید مفتح تیرماه به اتمام می‌رسد

عزالدین درخصوص پروژه انتقال پسلاب فاضلاب به نیروگاه شهید مفتح نیز گفت: این پروژه از تیرماه سال 93 آغاز شده و طول آن 43هزار و 700 متر است که تاکنون 39 کیلومترحفاری و 37 هزار و 500 کیلومتر لوله‌گذاری شده است به‌طوری‌که در تیرماه سال‌جاری این پروژه به اتمام می‌رسد.

وی دربخش دیگری با اشاره به دغدغه‌های موجود در بحث آب اظهار کرد: با وجود پیشرفت در سایر بخش‌ها اما متاسفانه در بحث آب روز به روز منابع در حال کاهش است.

وی بیان کرد: پرداختن به بحث آب به تنهایی توسط شرکت آب منطقه‌ای امکان‌پذیر نیست بلکه اقدامی برون سازمانی بوده و باید همه با هم در این زمینه اقدام کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار