محمود احمدی‌نژاد روز گذشته به منطقه سلطان آباد در جنوب شهر تهران رفت. این بار برخلاف دفعات قبل تنها سفر کرد. همچنین جنبه‌های مختلفی در خود این سفر و بخش‌هایی از حرف‌های او وجود دارد که قابل طرح و تامل است.
کد خبر: ۵۷۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵ 12 March 2018
 

داوود حشمتی: محمود احمدی‌نژاد روز گذشته به منطقه سلطان آباد در جنوب شهر تهران رفت. این بار برخلاف دفعات قبل تنها سفر کرد. همچنین جنبه‌های مختلفی در خود این سفر و بخش‌هایی از حرف‌های او وجود دارد که قابل طرح و تامل است.

اول: به مردم رجوع کنید و سئوال کنید چند درصد از مردم اساسا نام جایی به اسم سلطان آباد را شنیدند؟ چه شناختی از آن دارند؟ اکثر ما تنها برداشتمان این است: «سلطان آباد حتما یک منطقه محروم است.»

این برداشت درست است، اما کاملا حداقلی است. سلطان آباد منطقه‌ای است در حاشیه شهر که مهمترین جا برای نشان دادن شکاف فقیر و غنی است. کسانی که در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند تفاوت و تبعیض‌ها را به خاطر نزدیک بودن و دیدن شرایط و امکانات بیشتر حس می‌کنند. حرف‌های احمدی‌نژاد برای این قشر از جامعه بیش از همه قابل فهم و درک است. در همین سخنرانی سلطان آباد هم بر همین مساله تکیه می‌کند که شاه بیت آن «ثروتمند بودن کشور» و «عدم بهره‌مندی عموم مردم از امکانات»‌ است.

او وظیفه جذب طبقه متوسط را به مشایی و بقایی واگذار کرده است و خودش به سراغ نقطه‌ای دیگر رفته است. به عبارت روشن‌تر، آنقدر که حرفهایش برای حاشیه نشین‌های اطراف شهرها تاثیرگذار است، حتی برای روستائیان هم نمی‌تواند موثر واقع شود. لذا آگاهانه منطقه سفر انتخاب شده و قطعا با همین معیار تداوم خواهد یافت که نشان از برنامه ریزی جدید می‌دهد. دقت کنیم که چهارسال قبل از‌ آنکه سوریه درگیر جنگ داخلی شود. این کشور شاهد یک مهاجرت از روستاها به سمت حاشیه شهرهایی مانند حمس و درعا بود. شهرهایی که اتفاقا نطفه اصلی حوادث نیز به شمار می رفت.

دوم: در بخشی از سخنرانی این سفر احمدی‌نژاد به بحث مشروعیت رای مردم برای مناصب می پردازد. فعالان رسانه‌ای و مجازی اصولگرا، حرفهای او را تند ارزیابی می‌کنند.

سوم: مهمترین نکته‌ای که باید در این سفر به آن توجه کرد این است که هیچ کدام از یاران شناخته شده احمدی نژاد در کنار او قرار ندارند. این سفر برای او یک سفر و دیدار نمادین بود. تصاویر و فیلم‌های متعددی از حضور او در سلطان آباد منتشر شد.

 اما در هیچ کدام از آنها چهره‌های شناخته شده و بحث برانگیز اطراف احمدی نژاد مانند: مشایی، بقایی، جوانفکر حضور نداشتند. حتی افرادی مانند مرتضی تمدن و شیخ الاسلامی که در دفتر او مسئولیت دارند و کمتر واکنش منفی نسبت به آنها در میان اصولگرایان وجود دارد، هم در تصاویر دیده نمی شوند.

به نظر می رسد احمدی‌نژاد قصد دارد فصل جدیدی را آغاز کند. او اطرافیان بحث برانگیزش را در سفرهای حاشیه‌ای با خود نخواهد برد تا مانع از ایجاد دودستگی در میان هواداران شده و از سوی دیگر بتواند شعارهای تندتری از مردم علیه سه قوه دریافت کند. مردمی که این بار نه از میان روستاها، بلکه از میان حاشیه شهرهای بزرگ انتخاب شدند.

منبع: امتداد

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار