کد خبر: ۵۸۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶ 18 March 2018

ممکن است با ادامه این مسیر مردم را دچار سرخوردگی، انفعال و نوعی رفتارهای غیر موثر در روند اعتراض به وضعیت موجود هدایت کنیم. به عنوان مثال در حوزه مباحث اقتصادی با فساد فزاینده‌ای روبه‌رو هستیم که قابل کتمان نیست و این فشاری که روی مردم است را افزایش می‌دهد.

به گزارش جماران؛ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باید با دیدگاهی نوین به آینده کشور نگاه کنند و براساس آن شرایط را به نفع مردم تغییر دهند، چراکه جریان اصلاحات قبل از اصلاح شرایط باید به اصلاح خود و رفع نقاط ضعفش بپردازد. اصلاح‌طلبان نباید فراموش کنند که در برهه‌هایی از زمان، دچار نوعی محافظه‌کاری شده بودند و این محافظه‌کاری باید از بین برود.

جهانبخش خانجانی با اشاره به اینکه گذر زمان، باعث شده ارزش‌هایی که در ابتدا برای انقلاب در نظرگرفته شده بود کمرنگ شود و این امر ناامیدی بخش عظیمی از جامعه را به همراه داشته است گفت: به نظرمن جامعه‌ای که پویا باشد و عناصر آن را نسل جوان و میان سال باشد، هرچه از مبدا انقلاب فاصله می‌گیرند آن بخش از مردم که اطلاعات زیادی از انقلاب، آرمان‌ها و اهداف آن ندارند افزایش پیدا می‌کند و بخش دیگر که شامل افراد مسن‌تر و باتجربه‌تری می‌شود که تجربه دوران انقلاب را داشته‌اند، بیشتر معتقدند که انقلاب به آن اهدافی که از ابتدا بر آنها استوار بوده نرسیده و فاصله زیادی هم از آن گرفته است.

با گذشت زمان جای اندیشه‌های تقدس معابانه و مردم محور با یکدیگر عوض شد

وی افزود: مردم سعی می‌کنند تغییرات عمیق‌تری را در جامعه به واسطه اعتراض به وضع فعلی پدید بیاورند و با توجه به این خواسته مردم باید برای اصلاح وضع موجود و رسیدن به رشد و تعالی جامعه تلاش شود. ضمن اینکه اصلاح‌طلبان بر مبنای همین نگرش معتقدند اگر قرار است شاهد تحول در جامعه باشیم، باید با حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های اصلی انقلاب که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است این مسیر را طی کنیم و در همین چارچوب حکومتی مطلوب برای زندگی همه اقشار جامعه را به ارمغان بیاوریم

جهانبخش خانجانی ادامه داد: متاسفانه با گذشت زمان دیدگاه‌های خشک مسلکی بر اندیشه‌های مردم محور و مردم‌گرایانه انقلاب چربیده و به نوعی مسیر اصلی انقلاب را دچار انشعاب و مشکل کرده است. اگر ما بخواهیم بین مردم، دولت و حاکمیت پیوندی ایجاد کنیم باید به اصل مردم محوری بازگردیم و به خواسته‌های اساسی مردم که اتفاقا درست و بجا هم هستند، اهمیت بدهیم. اما این امر میسر نمی‌شود مگر در ایجاد ساختارهای جدید و یا اصلاح ساختار گذشته تلاش کنیم.

اطاعت بی‌چون و چرا با نگاه اصلاح‌طلبانه در تناقض است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نیاز مبرم به اصلاح دیدگاه در ساختار‌های حاکمیتی، گفت: ممکن است با ادامه این مسیر مردم را دچار سرخوردگی، انفعال و نوعی رفتارهای غیر موثر در روند اعتراض به وضعیت موجود هدایت کنیم. به عنوان مثال در حوزه مباحث اقتصادی با فساد فزاینده‌ای روبه‌رو هستیم که قابل کتمان نیست و این فشاری که روی مردم است را افزایش می‌دهد. اما این فشارها به حوزه‌های دیگر هم بسط پیدا کرده‌اند، به طوری که ما در حوزه اجتماعی شاهد یاس و ناامیدی مردم هستیم، در حوزه اشتغال، رشد و تکنولوژی هم نسبت به کشورهای دیگر بعضا دچار عقب ماندگی هستیم.

خانجانی اضافه کرد: اصلاح وضع موجود مستلزم تلاش، پیگیری و برنامه‌ریزی است و میسر نمی‌شود مگر اینکه دیدگاه خود را نسبت به آینده، مردم و حاکمیت را اصلاح کنیم. نگاهی که در بطن آن اطاعت بی‌چون و چرای مردم از حاکمیت وجود دارد با نگاه اصلاح‌طلبانه در تناقض است و در واقع این حاکمیت است که باید مطیع مردم باشد و در جهت خواسته‌های مردم حرکت کند. این دولت‎ها هستند که باید خود را موظف به حرکت در مسیر آرا مردم و نظر آنها بدانند. به همین دلیل به نظر من باید مسیر اصلاحات همه‌جانبه را ادامه بدهیم.

همه جریانات و گروه‌های سیاسی باید به اصلاح درونی بپردازند

وی همچنین با بیان اینکه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مربوط به اندیشه یا گروهی خاص نیست، تصریح کرد: اگرچه اصلاح‌طلبان پرچم اصلاحات را از سالیان پیش بلند کردند و در این مسیر حرکت می‌کنند اما در مجموع همه جریان‌های درونی باید به بازسازی فکر، اندیشه و آرمان‌های خود بپردازند و کشور را در مسیر درست آن قرار دهند. اما اگر این اتفاق دیرتر از زمان صحیح خود به وقوع بپیوندد متاسفانه موج اعتراضات مردمی به فروکاهش همبستگی و پیوستگی می‌انجامد و ممکن است دیگر نتوانیم این پیوندهای گسسته شده را به حالت قبل بازگردانیم.

سخنگوی سابق وزارت کشور افزود: اصلاح‌طلبان چاره‌ای ندارند جز اینکه نقاط ضعف خود را شناسایی کنند، صرف نظر از اینکه همه جریانات و گروه‌های سیاسی باید به اصلاح درونی بپردازند. اصلاح‌طلبان باید با دیدگاهی نوین به آینده کشور نگاه کنند و براساس آن شرایط را به نفع مردم تغییر دهند، چراکه جریان اصلاحات قبل از اصلاح شرایط باید به اصلاح خود و رفع نقاط ضعفش بپردازد.

اعتراضات اخیر به نوعی نقد همه جانبه به دولت و حاکمیت بود

وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان نباید فراموش کنند که در برهه‌هایی از زمان، دچار نوعی محافظه‌کاری شده بودند، گفت: این محافظه‌کاری باید از بین برود، درآن صورت جریان اصلا‌حات می‌تواند به خوبی در جامعه اثرگذار باشد. اما اعتراضات اخیر ناکامی اصلاح‌طلبان را نشان نمی‌دهد بلکه گویای نقد مردم در زمینه فعالیت کم آنها در دفاع از احقاق حق مردم بود. درواقع منظور من هم از محافظه‌کاری همین مسئله بود. اصلاح‌طلبان با رفتار محافظه‌کارانه اقبال خود در میان مردم را از دست خواهند داد.

این عضو حزب کارگزاران با اشاره به موج اعتراضات مردمی اخیر اظهار داشت: اعتراضات اخیر به نوعی نقد همه جانبه به دولت و حاکمیت بود چراکه عده‌ای فکر می‌کنند حکومت و قدرت همیشگی است و برای آنها دائمی است درصورتیکه کمی توجه به سیر گذر زمان و اتفاقات تاریخی نشان می‌دهد، چنانچه قدرت‌ها با مردم همساز نبودند و به خواسته‌های آنها توجه نکردند از اریکه قدرت کنار گذاشته شده‌اند. حال آنکه آن قدرت جمهوری اسلامی باشد یا هر حکومت دیگری.

مصلحت اندیشی را جایگزین اصلاح‌گرایی نکنیم

خانجانی در ادامه گفت: مردم خواسته‌هایی دارند که باید به آنها اهمیت داده شود و در جهت آنها حرکت کرد، اما وقتی مردم می‌‎بینند در جامعه‌ای توسط رانت‌های قدرت، عده‌ای در آسایش و رفاه کامل هستند اما بخش دیگر مردم حتی شغل ساده‌ای ندارند، خشم خود را درقالب اعتراضات گسترده بروز می‌دهند. مردم به آرمان‌های اولیه انقلاب دلبستگی دارند و نمی‌خواهند در ازای هزینه‌های هرچند هنگفت یا ناچیز از آن فاصله بگیرند اما اگر جریان‌های سیاسی در جهت خواسته‎‌های آنها حرکت نکنند و زندگی عمومی مردم روز به روز رو به زوال برود، قطعا ناآرامی کوچک تبدیل به اعتراضاتی بزرگ خواهد شد که در آن زمان شاید نتوانیم عکس‌العمل خوبی در مقابل این واقعه نشان دهیم.

وی با یادآوری مقوله اصلاحات در اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان باید قبل از هرچیز خطاهای خود را بپذیرند و از محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی غیر اصلاح‌گرایانه دوری کنند. به قول دوست نویسنده‌ام، اصلاح‌گرایی با مصلحت‌اندیشی نابجا فاصله بسیاری دارد. باید تلاش کنیم مصلحت اندیشی را جایگزین اصلاح‌گرایی نکنیم، چراکه اصلاح‌گرایی یعنی روندی روبه رشد و در مقابل مصلحت‌اندیشی یعنی توجه بیش از حد به زمان حال و نگه داشتن خود در یک مکان ثابت که این به نظر من با روند اصلاح‌گرایانه فاصله دارد.

اصلاح‌طلبان عالی‌ترین جایگاه را میان جریان‌های سیاسی دارند

خانجانی با تاکید بر جایگاه عالی اصلاح‌طلبان در میان مردم گفت: به نظر من اصلاح‌طلبان هنوز عالی‌ترین جایگاه را میان جریان‌های سیاسی دارند و جریانی بی‌بدیل در نظام سیاسی ایران هستند اما باید در عین حال باید از فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که مردم در اختیار آنها قرار داده‌اند استفاده کنند. مردم در انتخابات‌های مختلف نظیر انتخابات ۹۶ ثابت کردند نسبت به جریان اصلاحات اقبال بیشتری نشان می‌دهند تاجریان‌های دیگر. علاوه بر این جریان‌های دیگر اگر از رانت‌های قدرت فاصله بگیرند به انزوا فرو خواهند رفت. در مقابل اصلاح‌طلبان با وجود تمام محدودیت‌ها و سیاه‌نمایی‌های موجود، همواره بیشترین اقبال را میان مردم داشته‌اند. دولت‌ها باید بدانند مردم به آنها بدهکاری ندارند، بلکه آنها به مردم رفاه و آسایش را بدهکارند.

وی در انتها گفت: در نهایت من اعتقاد دارم اگر جریان اصلاحات قرار است به نهاد‌های حاکمیتی نزدیک شود نباید هویت خودرا از دست بدهند. افراد فعال در جریان اصلاحات هم نباید فکر کنند که اگر به هرشکلی با مردم رفتار کنند مردم از آنها حمایت خواهند کرد. در همه مقاطع زمان اولویت برای اصلاح‌طلبان باید خواسته‌های مردم باشد و نباید با نزدیک شدن به بخشی از نهادهای حاکمیتی برسر منافع مردم معامله کنند و اگر نزدیک شدن به بخشی از حاکیمت باعث می‌شود مردم را نادیده بگیرند باید در جهت اصلاح آن بکوشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار