بسته خبری ویژه «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند «چرا مردم گذشت و بردباری ۳۵ سال قبل را ندارند؟» رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶ 09 July 2015
اگر با دنیا سازش نکنیم، کاندیدا نخواهم شد
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر با دنیا سازش نکنیم، کاندیدای انتخابات مجلس نخواهم شد. کمال‌الدین پیرمؤذن  با لعن و نفرین عربستان و گروه‌های وهابی که به کاهش فاحش قیمت نفت دامن زده‌اند، تصریح کرد: از همین رو درآمدهای کشور محدود شده و امکان حمایت از بخش صنعت و تولید به حداقل رسیده.پ یرمؤذن مدعی شد: اگر با دنیا سازش نکنیم بنده کاندیدای مجلس نخواهم شد، چراکه با این وضعیت اقتصادی نمی‌توان پاسخگوی مردم بود.

آخرین لگدهای نتانیاهو به مذاکرات
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش های مذبوحانه برای جلوگیری از آنچه که وی «توافق بد» با ایران می خواند مدعی شد ایران دارد از قدرت های جهانی اخاذی می کند.به گزارش انتخاب، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه هشدار داد « توافقی که ایران بر پایه امتیازگیری از قدرت های جهانی بر سر آن چانه زنی می کند، راه را برای مسلح شدن این کشور به سلاح هسته ای هموار خواهد کرد و با توسعه برنامه موشکی اش، روند دستیابی به سلاح هسته ای را سرعت خواهد بخشید».

تلفن همراه از ابزارهای جنگ نرم است
معاون فضای مجازی بسیج کشور و عضو کمیته بین المللی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ابزار جنگ نرم به حریم خانواده حمله می کند، گفت: اکنون فضای مجازی به عنوان ابزاری برای جنگ نرم استفاده می شود و خانواده حریم نبرد جنگ نرم است. روح الله مومن نسب در نشست «آسیب شناسی فضای مجازی برای خانواده ها» اظهار کرد: جنگ نرم در یک جمله یعنی ایجاد تردید در دل ها و ذهن های افراد یک خانواده و در بعد وسیع تر افراد جامعه که نتیجه ای جز سقوط و تباهی ندارد. به نوشته ایرنا مومن نسب نبود ممنوعیت برای ورود کودکان به فضای مجازی را مهم ترین زمینه بروز آسیب های اجتماعی دانست و در این باره گفت: ابزارهای جنگ نرم که به کانون خانواده آسیب می رسانند تنوع بسیاری دارند. «نسل جدید گوشی های تلفن همراه، تبلت ها، کامپیوتر، انواع بازیها و کنسول های بازی از جمله پرکاربردترین ابزارهای جنگ نرم هستند. شبکه های اجتماعی از جمله یوتیوب و توییتر گروه دیگری از ابزارهای جنگ نرم محسوب می شوند».

ظهور اثرات اجتماعی، اقتصادی داعش در کردستان عراق
حمله گسترده داعش به عراق و اشغال استان نینوا و بخش هایی از شمال و غرب عراق، ضربات اقتصادی سنگینی را به این کشور وارد ساخت. اکنون پس از یک سال مقامات کردستان عراق از موج جدید مهاجرت به دلیل اوضاع بداقتصادی و برخی نیز از توقف بیش از دو هزار پروژه اقتصادی و عمرانی در اقلیم خبر می دهند. به گزارش ایرنا، به دنبال تشدید بحران اقتصادی در اقلیم کردستان عراق، موجی از مهاجرت جوانان کرد عراقی به راه افتاده است که منطقه را به مقصد کشورهای اروپایی ترک می کنند و روز به روز به تعداد مهاجران افزوده می شود. به گفته آمانج عبدالله رئیس فراکسیون پناهندگان عراقی، تنها در یک ماه گذشته نزدیک به 25 تا 30 جوان کرد عراقی که از طریق قاچاق درصدد کوچ به اروپا بودند، جان خود را از دست داده اند. به گفته این مقام مسئول، در یک ماه گذشته 300 شهروند کرد عراقی ترک اقلیم کرده و به امید رسیدن به آرامش، شهر و دیار خود را ترک کرده اند. این افراد عموما به ترکیه می روند و از طریق قاچاق روانه یونان و سایر کشورهای اروپایی می شوند.


نظر پیرزن ابیانه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای
وب سایت شبکه خبری سی . ان. ان آمریکا در گزارشی از روستای تاریخی ابیانه در ایران، نظر مردم این خطه را درباره مذاکرات هسته‌ای و روابط ایران و آمریکا انعکاس داده است. «عصر ایران» نوشت: "عسل امیری" 74 ساله همه عمر خود را با نبضی آرام در ابیانه طی کرده است.  وقتی درباره ایالات متحده از او می‌پرسم به ناگاه با همه توان قد خود را راست و به بلندی و رسایی نظرش را درباره آمریکا چنین بیان می‌کند: " ما مردم آمریکا را دوست داریم، ما اوباما را دوست داریم اما کنگره آمریکا را دوست نداریم. " او این سخنان را با پوزخند تحویل ما می‌دهد. دوست او "فاطمه جمال " 80 ساله، می‌افزاید: "ما شنیده‌ایم که اوباما می‌گوید گزینه نظامی روی میز است، ما از تهدیدها هراسی نداریم. "

چرا مردم گذشت و بردباری ۳۵ سال قبل را ندارند؟
علی اکبر ناطق نوری که سخنران مراسم حرم امام بود با گلایه از تغییر در طول این سالها گفت: ما را چه شده است که مردمی که برای هم جان می دادند، امروز به یکدیگر رحم نمی کنند. به نوشته ایرنا عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: گذشت و بردباری که مردم ۳۵ سال پیش داشتند در حال حاضر دیگر شاهد آن نیستیم و از آن سلامتی که در دستگاه‌های دولتی و احترامی که به ارباب رجوع می‌گذاشتند دیگر خبری نیست.وی گفت: در آن زمان کسی جرات رشوه گرفتن نداشت و همه از خدا می‌ترسیدند. حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری افزود: اگر کفران نعمت کنیم خداوند نعمت را از ما می گیرد.

تعبیر مرعشی از فساد در دولت قبلی
حسین مرعشی که اخیرا مهمان کافه خبر بود، بر این باور داشت که در دوره پیش آنچه اتفاق افتاد فساد نبوده است بلکه چپاول بوده است.

نظر ناطق در رابطه با علت پیروزی انقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری سه‌شنبه‌شب در آیین احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان بیان داشت: ملت غیور ایران و مرد و زن این مملکت قهرمانانه و شجاعانه پشت سر امام ایستادند و همه ید واحد شدند. وی همچنین به عوامل پیروزی ملت ایران و فرار پهلوی و شکست آمریکا پرداخت و خاطرنشان کرد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی همه ملت ایران یکدل و یکپارچه شدند و وحدت، غیرت، حمیت و همبستگی همه قشرها سبب پیروزی شد. یدالله نصرت خداست. دست خدا با جماعت است و لطف و عنایت خدا شامل آن‌ها می‌شود.

شرط آمریکا برای امضای توافق هسته ای با ایران
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید هم به میان خبرنگاران آمد و مواضع دولت ایالات متحده در قبال مسائل مختلف از جمله مذاکرات جاری هسته‌ای میان ایران و 1+5 را با اصحاب رسانه در میان گذاشت. ارنست ابتدا به مفاد توافق احتمالی پرداخت و برای چندمین بار گفت: «رئیس‌جمهور (اوباما) هر توافقی که نسبت به چهارچوب مشخص شده در لوزان ناقص باشد را امضا نخواهد کرد». وی برای تأکید بیشتر بر این موضع، به سخنان یکشنبه «جان کری» اشاره کرد و به نقل از وی گفت: «هیچ‌گاه این مقدار به توافق نزدیک نبوده‌ایم». سخنگو افزود: «البته هنوز مذاکره کنندگان اختلافات مهمی با ایرانیان دارند و این فقط موضع آمریکا نیست بلکه دیگر شرکای ما در 1+5 هم بر این اعتقاداند». سخنگو به تمدیدهای روزانه و هفتگی مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و ضمن مفید خواندن مذاکرات، آن را ادامه برنامه اقدام مشترک دانست. سخنگو گفت، «مذاکرات ارزش ادامه دادن را دارند» و در خصوص ارزش‌های برنامه اقدام مشترک هم گفت: «برنامه اقدام مشترک بود که توانست برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و حتی در برخی بخش‌ها به عقب براند». در ادامه بحث به روابط ایران و آمریکا کشید. سخنگو ابتدا گفت که «بازداشت غیرعادلانه شهروندان ما در ایران، موضوعی آزاردهنده در روابط دو کشور است»، ولی در ادامه به جنبه‌های روشن‌تر روابط احتمالی پرداخت و گفت: «توافق (هسته‌ای) می‌تواند باعث بهبود روابط ایران و آمریکا شود».

سفر پرحاشیه یک شهردار به نیویورک، آرژانتین و چین
میرابراهیم صدیق، عضو شورای شهر کرج با انتقاد از عملکرد شهردار این شهر نسبت به سفرهای این شهردار اعتراض کرده و می‌گوید: نمی دانم آقای شهردار با چه هدفی به نیویورک سفر کرده و چه دستاوردی برای شهر کرج داشته آیا قرار است تکنولوژی شهر نیویورک را به شهر کرج بیاورد و ایشان قرار است ایده های موجود در شهر نیویورک را در شهر کرج پیاده کند؟ هدف از سفر به آرژانتین چه بود، رفتن به چین چه دستاوردی را برای شهر کرج در پی داشت؟ بعضی ها می خواهند شورا از حق قانونی خود که همانا پیگیری مطالبات مردم و طرح سؤال از شهردار است را از وظایف اصلی خود دور کنند تا عمر شورا به اتمام رسد و شهردار نیز به کارش ادامه دهد.

هادی خامنه‌ای: هر کس دهان باز کند برایش پرونده‌سازی می‌کنند
حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، با خواندن فراز‌هایی از نهج‌البلاغه گفت: خصوصیات فرمانروایان خوب این است که از کسی کینه به دل نمی‌گیرند و جز خیرخواهی مردم چیزی نمی‌خواهند. به گزارش ایسنا، او گفت: گاهی در چهره‌های افراد می‌بینیم که آنها فقط به‌دنبال جنگ هستند و فکر می‌کنند با جنگ حق ایجاد می‌شود. اینکه ما می‌گوییم صلح به امام‌حسن(ع) تحمیل شد، این یک واقعیت است که البته توسط امام معصوم، عاقل‌ترین و عالم‌ترین فرد در زمان خود صورت گرفت. فکر نکنید که اگر چهره جنگی و ضدصلح گرفتیم، آدم خوبی هستیم و مانند کسانی نباشیم که به امام‌حسن(ع) می‌رسیدند و به او توهین می‌کردند. او با یادآوری اینکه زمانی که مردم از امر و نهی گریزان می‌شوند، این مسأله دو معنا می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: معنای اول آن، این است که همه آلوده هستند و در صورتی که یک نفر شروع به صحبت‌کردن کند، دیگری هم اشتباهات و خطاهای او را می‌گوید و معنای دوم آنکه باندهایی رشد یافته که همه را رصد می‌کنند و هرکس دهان باز کند برایش پرونده‌سازی می‌کنند.

واکنش ارشاد به سخنان تند علم‌الهدی
حسین نوش‌آبادی در واکنش به اظهارات اخیر آیت‌الله علم الهدی که گفته بود «یک اقلیت هوسران و شهوتران به کنسرت‌ها می‌روند» گفته: «کسانی که به سالن‌های موسیقی می‌آیند، خانواده‌های محترمی هستند که تصمیم گرفتند اوقات خود را با تفریحات فرهنگی هنری سپری کنند. همین خانواده‌ها در این شب‌های ماه رمضان به مراسم‌های مذهبی می‌روند. ما هم با موسیقی مبتذل مخالفیم اما معتقدیم که موسیقی می‌تواند سازنده باشد و همواره به این مسئله دقت کردیم که عده‌ای از فضاهای هنری سو استفاده نکنند». نوش‌آبادی با بیان اینکه بزرگان ما با ملایمت و ملاطفت رفتار کنند، ادامه داد: «اظهارات بزرگان در مخالفت با موسیقی همواره ناشی از نگرانی آن‌ها بوده و ما به آن احترام می‌گذاریم اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد؛ خانواده‌های محترمی به کنسرت می‌آیند که نشان می‌دهد فضایی که ترسیم می‌شود واقع‌بینانه نیست. ما باید به تمام سلیقه‌ها احترام بگذاریم تا کشور به سمت فضای فرهنگی پیش برود».

هشدار وزیر کشور در رابطه با فضای مجازی
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور پیش از ظهر امروز در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی امور عمومی، سیاست داخلی و ارتقای سرمایه اجتماعی در وزارت کشور با اشاره به سیاست‌های برنامه ششم توسعه کشور گفت: وظایف دستگاه‌ها در حوزه اجرایی تعاملی است و مباحث با هم مرتبطند و در برنامه‌‌ریزی‌ها ارتباط بین بخشی باید دیده شود.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع و امکانات تعیین اولویت‌ها بسیار مهم و لازم است در برنامه ریزی‌ها توازن منطقه‌ای در همه حوزه‌ها دیده شود زیرا توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات و فرصتها رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت و به توسعه پایدار می‌انجامد.وزیر کشور با تاکید بر اهمیت دو موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و حفظ و صیانت از خانواده گفت: اگر بتوانیم در برنامه ریزی های خود در زمینه بهبود وضعیت سبک زندگی و صیانت از ارکان خانواده اثرگذار باشیم به وظایف خود به درستی عمل کرده ایم. رحمانی فضلی با مهم خواندن موضوع آسیب شناسی جدی در حوزه اجتماعی گفت: رفتار اجتماعی افراد در آینده متاثر از فضای مجازی است و رصد تغییرات اجتماعی در این حوزه می تواند برنامه ریزان را در پیشبرد امور کمک کند.

«خاله» محسن تنابنده، واقعی است
سریال "پایتخت ۴" در حالی بعد از ایام سوگواری امام اول شیعیان، حضرت علی (ع) از سر گرفته می‌شود که در این فصل از آن هم یک کاراکتر جدید به داستان وارد شده است. به گزارش سینما ژورنال این کاراکتر جدید، خاله نقی معمولی است. بازیگر این کاراکتر پیرزنی است بی‌دندان که سعی می‌کند با شیرین کاری‌هایش فضا را مفرح کند.اما جالب است بدانید این پیرزن خاله واقعی محسن تنابنده بازیگر نقش نقی و سرپرست نویسندگان سریال است. تنابنده که شیرین‌کاری‌های خاله‌اش را در مجالس خانوادگی می‌دیده او را وارد سریال کرده تا بعد از رضا عطاران که احمد پورمخبر و حلیمه سعیدی را به دامنه بازیگری تلویزیونی افزود، در این مسیر قدم برداشته باشد.

نظر رهبر انقلاب درباره انداختن عریضه در چاه جمکران
حالا آن نامه را نمی‎ خواهد آنجا بیندازید. شما جمکران اگر رفتی، برو آنجا، یک آقایی وجود دارد که بدان این آقا می ‎شنود حرفت را. مخاطب قرارش بده. خودت بدان داری با یکی حرف می‎ زنی. «مسیح در شب قدر» عنوان کتابی است که انتشارات «صهبا» دی ماه سال گذشته منتشر کرده است و در آن مجموعه‌ی خاطرات و تصاویر دیدارهای رهبر انقلاب با خانواده های شهدای ارمنی و آشوری منتشر شده است.
این کتاب در بخش 25 خود به ماجرای دیدار رهبر انقلاب با خانواده‌ی شهید «آلفرد گبری» در تاریخ 28 بهمن 1389 می پردازد و این دیدار را از زبان «روبرت گبری» برادر شهید روایت می کند. شفقنا نوشت: در بخشی از این روایت «روبرت گبری» به حضور خود در مسجد جمکران اشاره می کند. متن اظهارات برادر شهید و پاسخ رهبر انقلاب به نقل از صفحات 431 و 432 این کتاب به حضور مخاطبان محترم تقدیم می شود:
«[روبرت گبری:] من خودم عاشق هیأتم، محرم هر شب می ‎روم. تازه جمکران هم رفته‎ ام. وقتی این را به ایشان می‎ گویم اصلا تا اسم جمکران را می ‎شنوند، یک لبخند زیبا می ‎زنند و می‎ گویند؛ جمکران، به ‎به.
می‎گویم که من نامه نوشته ‎ام و در چاه جمکران انداخته‎ ام.
[آیت ‎الله خامنه‎ ای:] «حالا آن نامه را نمی‎ خواهد آنجا بیندازید. شما جمکران اگر رفتی، برو آنجا، یک آقایی وجود دارد که بدان این آقا می ‎شنود حرفت را. مخاطب قرارش بده. خودت بدان داری با یکی حرف می‎ زنی. با او حرف بزن، بدان که خدای متعال جواب می ‎دهد. تردید در این نداشته باش، درست می ‎شود. نامه ی داخل چاه و اینها لزومی ندارد. نه یک سند درستی دارد، نه لازم است. حالا به فرض، سند هم داشته باشد، چیز لازمی نیست. آن‎هایی که قدرت کار را دارند، می‎ توانند تصرف کنند، آنها محتاج به نامه نیستند. وقتی خواستی حرف بزنی، دلت به حرکت می ‎آید، به حرف می ‎آید. برو با دلت با آنها حرف بزن.
من یک وقتی یک شعری گفته بودم درباره امام زمان سلام ‎الله علیه. رفتم جمکران و خب تضرع و توجه و نماز و همین اعمال که هست، دیدم آرام نمی ‎گیرم، راحت نمی ‎شوم. بلند شدم و ایستادم. دفترم هم در جیبم بود، دفتر شعر. درآوردم، گفتم آقاجان این شعر را برای شما گفته ‎ام، می‎ خوانم برایتان. شروع کردم شعر را خواندن، آهسته البته. هیچ‎کس هم متوجه نبود. یک غزلی بود از ابتدا تا آخر غزل را خطاب به حضرت خواندم، گمان می ‎کنم تأثیری که آن غزل در حال من کرد، آن نماز مخصوص و آن چیزها نکرد. آدم با دلش که حرف بزند، اینطوری است».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار