افزایش محبوبیت فضای مجازی در بین نوجوانان و جوانان همدان تا حدی که آن را به ورزش و تفریحات سالم ترجیح می‌دهند زنگ خطری است که اگر فکری به حال آن نشود پیامد‌های جبران ناپذیری خواهد داشت.
کد خبر: ۶۲۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ 03 July 2018
افزایش محبوبیت فضای مجازی در بین نوجوانان و جوانان همدان تا حدی که آن را به ورزش و تفریحات سالم ترجیح می‌دهند زنگ خطری است که اگر فکری به حال آن نشود پیامد‌های جبران ناپذیری خواهد داشت.

به گزارش مهر، میزان حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی و پرسه زدن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی یکی از موضوعاتی است که می‌توان آن را به لیست دغدغه‌های والدین اضافه کرد چرا که کمتر مادری را می‌توان سراغ داشت که از وقت تلف کردن‌های فراوان فرزندش در فضای مجازی شکایتی نداشته باشد.

این داستان تا جایی پیش رفته که متأسفانه امروزه بیشتر اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فضای مجازی می‌گذرد و این پدیده به حدی در زندگی‌ها شیوع پیداکرده که نوجوانان به‌شدت درگیر آن شده‌اند.

نمودار سنی استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی با کاهش مواجه شده است

طبق بررسی‌های انجام شده به نظرمی‌رسد، نمودار سنی استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی رنگارنگ با کاهش مواجه شده و سن کاربران این شبکه‌ها کمتر از گذشته شده تا جایی که در بین کاربران اینترنتی شبکه‌های مجازی، شاهد حضور بی‌حدوحساب دانش‌آموزان هستیم.

ناگفته پیداست حضور در فضا‌های مجازی علاوه بر آسیب‌هایی که بر فرهنگ و طرز تفکر نوجوانان و جوانان می‌گذارد باعث کم‌تحرکی قشر نوجوان و جوان نیز خواهد شد به طوری که در آینده باید با نسلی روبه‌رو شویم که انواع و اقسام بیماری‌هایی که کم‌تحرکی موجب آن است را دچار خواهند شد.

پر بیراه نیست اگر گفته شود امروزه زندگی بیشتر جوانان و نوجوانان منهای ورزش در حال رقم خوردن است و در فصل تابستان که بیشترین اوقات فراغت این قشر در آن وجود دارد بدون در نظر گرفتن ساعاتی برای ورزش می‌گذرد.

ورزش از بهترین راه‌های گذران اوقات فراغت است

پرداختن به ورزش یکی از بهترین راه‌های گذران اوقات فراغت است که نهاد‌های متولی باید شرایط را به‌گونه‌ای برای دختران و پسران رقم بزنند که آن‌ها بتوانند با هزینه کم یا حتی رایگان در ورزش‌های همگانی و قهرمانی فعالیت کنند.

ورزش به همان میزان که ضامن سلامتی است؛ نقش بسیار مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و گسترش آن علاوه بر اینکه جسم را سالم می‌سازد جامعه سالم را نیز به وجود می‌آورد.

یکی از جامعه‌شناسان استان همدا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی در بحث اوقات فراغت جوانان اظهار داشت: از آنجا که در کشور ما تفریح و برنامه درستی وجود ندارد بنابراین جوانان و نوجوانان ما برای گذران اوقات فراغت به فضا‌های مجازی روی می‌آورند.

زهرا پورقاضی بابیان اینکه بیش از ۴۴ درصد جوانان و نوجوانان اوقات فراغت خود را با ورود به فضای مجازی و استفاده از اینترنت و ۳۵ درصد با بازی‌های رایانه‌ای و گوش دادن به موسیقی و کمتر از ۱۷ درصدشان با استفاده از تلویزیون و برنامه‌های آن سپری می‌کنند، گفت: گذران اوقات فراغت در شبکه‌های مجازی یک چالش جدی تربیتی است.

ورود افراطی به فضای مجازی باعث کاهش روابط اجتماعی و ایجاد افسردگی در جوانان و نوجوانان خواهد شد 
وی گفت: ورود افراطی به فضای مجازی باعث کاهش روابط اجتماعی و ایجاد افسردگی در جوانان و نوجوانان خواهد شد و از سوی دیگر موجب بروز مشکلات در روابط اعضای خانواده ازجمله ایجاد تنش، مشاجره و درگیری شده و باعث ایجاد بی‌حرمتی و کاهش اعتماد به بزرگ‌تر‌ها به‌ویژه والدین خواهد شد.

پورقاضی بابیان اینکه چنین مسائلی روان نوجوانان و جوانان را به‌هم‌ریخته و باعث افزایش ارتباطات مجازی بدون توجه به مسائل امنیتی می‌شود و زمینه سوءاستفاده از نوجوان و جوان و انحرافات دیگر او را فراهم می‌آورد، گفت: در فضای آنلاین هر فردی غریبه است و این امکان وجود دارد که فردی با سن بالا خود را دوست کودک قرار داده و آسیب‌هایی را ایجاد کند.

وی با اشاره به راهکار‌های دوری دانش‌آموزان و کاهش آسیب‌ها بیان کرد: اولین توصیه گسترش روابط اجتماعی و تقویت این روابط با شیوه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات، خاموشی موبایل در مهمانی‌ها و صحبت رودررو و حضوری است.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: توصیه دیگر صحبت با فرزندان در خصوص استفاده بهینه از شبکه‌ها مجازی و برقراری ارتباط محکم و استوار و صمیمی با فرزندان است.

استفاده بی رویه از فضای مجازی و ایجاد انزوا

پورقاضی بابیان اینکه وقت‌گذرانی بدون کنترل دانش‌آموزان در فضای مجازی منجر به ایجاد هویت کاذب و زودگذر برای آن‌ها می‌شود، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته دانش‌آموزان از فضای مجازی استفاده بی‌رویه دارند و همین موضوع منجر به انزوای دانش‌آموزان شده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان در همین خصوص گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار داشت: علاوه بر ستاد اوقات فراغتی که در استان وجود دارد و بنا بر دستور استاندار ریاست این ستاد و کار‌های اجرایی بر عهده دستگاه ورزش است در آموزش‌وپرورش نیز ستاد غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها تشکیل شده تا از ۱۲۰ فضای ورزشی که در اختیار آموزش‌وپرورش استان‌همدان قرار دارد استفاده کنیم.

برگزاری المپیاد‌های درون مدرسه‌ای، ورزش صبحگاهی، حیاط پویا، طرح کوشا و کانون‌های ورزشی در مدارس
عبدالله جعفری بابیان اینکه اعتقادداریم اوقات فراغت یک رویداد کلی است که در طول تمام سال آن را با برگزاری المپیاد‌های درون مدرسه‌ای، ورزش صبحگاهی، حیاط پویا، طرح کوشا و کانون‌های ورزشی پر می‌کنیم، گفت: به دنبال جبران میزان کم ساعات درس تربیت‌بدنی و غنی‌سازی اوقات فراغت در مدارس هستیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان بابیان اینکه امروز فضای مجازی تهدید بزرگی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است، گفت: در گذشته می‌گفتیم بزرگ شدن شهر‌ها و معضل آپارتمان‌نشینی باعث فقر حرکتی دانش‌آموزان شده، اما امروز باید به این موضوع؛ فضای مجازی و تهدید اینترنت را نیز اضافه کنیم.

جعفری باتاکید براینکه امروز دولت و نظام باید هزینه‌های ورزش را به حداقل برسانند تا همه خانواده‌ها بتوانند ورزش را در سبد خانواده خود قرار دهند، گفت: در حال حاضر دانش‌آموزان با یک تبلت و یا گوشی و یک بسته ۱۰ هزارتومانی اینترنت به کل دنیا دسترسی دارند و به گفته رهبر معظم انقلاب دشمن نیز می‌تواند از این طریق وارد خانواده ما شده و فرهنگ غربی را در میان جوانان و نوجوانان ما گسترش دهد.

درنظرگرفتن حداقل هزینه برای سالن‌های دراختیار آموزش و پرورش

وی بابیان اینکه سعی کرده‌ایم در فضا‌هایی که در اختیار آموزش‌وپرورش است حداقل شهریه‌ها را در نظر بگیریم، بیان کرد: برخلاف گذشته امروز سالن‌های ورزشی خودگردان شده‌اند.

وی گفت: در گذشته حق‌الزحمه معلمان و مدیری که ما به کانون‌ها ابلاغ می‌کردیم توسط دولت پرداخت می‌شد، اما امروز هزینه حق‌الزحمه مربیان و هزینه‌های سالن باید از شهریه‌ها پرداخت شود و این موضوع کار را دشوار کرده، اما ما باز هم سعی کردیم تا حداقل‌ها را در نظر بگیریم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان عنوان کرد: در روستا‌ها و شهر‌های کوچک این مبلغ را ماهیانه ۱۰ هزار تومان برای دو تا ۳ مرتبه آموزش در هفته و در سایر مراکز حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در ماه نرخ‌گذاری کرده‌ایم که البته با توجه به درجه مربی می‌تواند متغیر باشد، اما سعی کرده‌ایم شهریه‌های غیرمتعارفی اعمال نشود و مردم می‌توانند در این زمینه به ما گزارش دهند.

ساخت ۹ استخر در استان‌همدان

جعفری با اشاره به ساخت ۹ استخر در استان‌همدان گفت: با پیگیری و تلاش‌های انجام شده ۹ استخر در استان‌همدان وارد چرخه تکمیل‌شده‌اند که تا پایان سال جاری این قول را می‌دهیم که ۲ استخر در همدان تکمیل شود و طی یک یا دو سال آینده نیز در ملایر، نهاوند و اسدآباد شاهد تکمیل این استخر‌ها باشیم.

وی یادآور شد: در استان‌همدان در زمینه سرانه ورزشی دانش‌آموزان جزو استان‌های میانه کشور هستیم و سرانه ورزشی سرپوشیده ما ۱۷ سانتی‌متر و سرانه ورزشی کلی به ۳۴ سانتی‌متر برای هر دانش‌آموز می‌رسد که با استاندارد‌های جهانی فاصله بسیاری داریم.

۷۵۰ معلم تخصصی تربیت‌بدنی در همدان فعال هستند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان بابیان ۷۵۰ معلم تخصصی تربیت‌بدنی در همدان فعال هستند، بیان کرد: در این زمینه نزدیک به ۱۰۰ معلم تربیت‌بدنی در استان کمبود داریم که امیدواریم با استخدام‌هایی که صورت می‌گیرد این کمبود نیز برطرف شود.

جعفری افزود: در زمینه ارتباط با هیئت‌های ورزشی استان و دستگاه ورزش تعامل خوبی بین ما وجود دارد و در مواقع لازم هم دستگاه ورزش از فضا‌های ما استفاده می‌کند و هم ما فضا‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

یکی از والدین دانش آموزان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت کاهش هزینه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت اظهار داشت: از بهترین و مؤثرترین راه‌های پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان کلاس‌های ورزشی است، اما شهریه‌های این کلاس‌ها و هزینه بالای لوازم و تجهیزات ورزشی فشار زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و خانواده‌ها را مجبور می‌کند که ورزش را از سبد نوجوانان و جوانان خود حذف کنند.

مسئولان کمی مراعات حال مردم را بکنند و در نرخ‌گذاری‌ها حداقل‌ها را در نظر بگیرند
علیرضا شیرزاد افزود: هزینه یک سانس استخر حداقل ۱۰ هزار تومان است که کمتر خانواده‌ای از عهده آن برمی‌آید یا هزینه کلاس آموزش شنا ۱۰ تا ۱۵ جلسه حداقل ۲۰۰ هزار تومان می‌شود و سایر شهریه‌ها در این زمینه باید مسئولان کمی مراعات حال مردم را بکنند و در نرخ‌گذاری‌ها حداقل‌ها را در نظر بگیرند.

این پدر همدانی بابیان اینکه باید فضا‌های ورزشی گسترش پیدا کند، گفت: افزایش فضا‌های ورزشی باعث خواهد شد تا قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند بر همین اساس مسئولان باید سرانه فضای ورزشی استان را گسترش دهند.

شیرزاد عنوان کرد: همچنین در فصل تابستان که شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم فضا‌های ورزشی موجود جوابگوی این جمعیت نیست و در این زمینه باید دستگاه‌های دیگری که فضای ورزشی در اختیار دارند انحصارگری را کنار بگذارند و این فضا‌ها را در اختیار عموم مردم نیز قرار دهند.

وی بابیان اینکه در گذشته غنی سازی اوقات فراغت فرزندان کاری آسان‌تر از دوره کنونی بود، گفت: خودم اوقات فراغتم را در مغازه پدرم به شاگردی می‌گذراندم، اما در این دوره چنین فرصت‌هایی مهیا نمی‌شود.

شیرزاد بابیان اینکه نمی‌توان به فرزندان نیز دائما خودداری از حضور در فضای مجازی را گوشزد کرد چراکه وسیله ارتباطی آنان با دوستانشان گاهی همین فضا است، گفت: باید این موضوع مدیریت شود و اگر سرگرم ورزش و تفریحات دیگری باشند به طور حتم کمتر در فضای مجازی غرق می‌شوند.

در پایان گفتنی است؛ امیدواریم با گسترش فرهنگ غنی‌سازی اوقات فراغت با ورزش و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از برنامه‌های ورزشی جوانان و نوجوانان از فضای مجازی حداقل استفاده را داشته باشند و کمتر زمان خود را در این فضا تلف کنند تا شاهد آسیب‌های گسترده فضای مجازی نباشیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار