برداشت مکانیزه چغندرقند پاییزه از هزار و ۸۱ هکتار زمین در استان فارس به پایان رسید.
کد خبر: ۶۳۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 31 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: علیرضا پرویزی رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: امسال برای نخستین بار هفت دستگاه کمباین خودکششی در برداشت مکانیزه چغندرقنداز هزار و ۸۱ هکتار مزارع استان مشارکت داشته است.

وی با بیان اینکه ویژگی این دستگاه‌ها نسبت به ادوات برداشت پشت تراکتوری روند خوبی در عملیات برداشت چغندرقند داشته است، افزود: دستگاه کمباین خودکششی شش ردیفه در شرایط مناسب در هر روز قادر به برداشت ۱۰ هکتار از مزارع چغندرقند و دستگاه پشت تراکتوری نیز در مدت مشابه حداکثر دو هکتار چغندر قند برداشت می‌کند.

پرویزی تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان برداشت چغندرقند پاییزه در فصل گرم بوده و تاخیر در برداشت باعث افت شدید محصول می‌شود، سرعت بالای برداشت درکمباین خودکششی دارای اهمیت بالایی است.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: امسال چغندرقند پاییزه در سطحی بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار کشت و در سطح هزار و ۸۱ هکتار برداشت شد، و این در حالی است که سطح زیرکشت این محصول در دو سال گذشته حدود ۳۰۰ هکتار بوده است.

وی اضافه کرد: برداشت چغندر قند پاییزه در فارس از اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان‌های خنج و قیر و کارزین آغاز شده، و در اواخر تیر ماه امسال در شهرستان‌های فسا و کازرون به پایان رسیده است.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: ۱۶ دستگاه کمباین شامل ۷ دستگاه کمباین خودکششی و ۹ دستگاه پشت تراکتوری در امر برداشت مشارکت داشته اند.

وی با اشاره به اینکه کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و هزینه‌های تولید در واحد سطح از مهمترین دلایل تغییرالگوی کشت از بهاره به پاییزه است، بیان کرد: در کشت بهاره چغندر قند به ازای هر مترمکعب آب، ۷۴۰ و در کشت پاییزه، بیش از هزار و ۴۰۰ گرم شکر تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار