تابناک هرمزگان- دکتر رضا صفری مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: با توجه به بازگشت حجاج و احتمال انتقال بیماری های واگیر از جمله آنفلوانزا، آموزش و پيشگيري از بیماریهای واگیر را الزامی و مهم دانست.
کد خبر: ۶۴۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ 25 August 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر صفری افزود: ويروس آنفلونزا از طريق هوا وقتی كه فردی سرفه یا عطسه می كند و يا حتی صحبت می كند، منتقل می شود. آنفلونزا می تواند حتئ با دست زدن به اشيائی كه در اثر عطسه يا سرفه فرد مبتلا، آلوده می شود به ديگران منتقل شود. اين بيماری يک روز قبل از شروع علائم بيماری می تواند به ديگران منتقل شود. وظيفه افراد مختلف جامعه مطلع نمودن اعضای خانواده، همكاران و دوستان و تذكر دادن به آنان در مورد اين بيماری می باشد.

وی ابراز کرد: با رعايت نكات بهداشتی از خود و ديگران در مقابل اين بيماری مراقبت كنيد. دست­ های تان را با آب و صابون بشوييد و يا با محلول­ های ضدعفونی كننده تميز كنيد، حداقل دو بار شستن دست­ ها لازم است، به خاطر داشته باشيد كه در حال حاضر آلودگی دست ها به ويروس يكی از دلايل انتشار سريع اين بيماری می باشد، از لمس كردن چشم ها، بينی و دهان خودداری كنید، چون باعث انتقال ويروس می شود و اگر علائم بيماری را داشتيد به پزشک مراجعه كنيد و تا وقتی تب شما قطع نشده در خانه بمانيد.

دکتر صفری با بیان اینکه اگر علائم بيماری را داريد هنگام عطسه و سرفه باید بينی و دهان خود را با دستمال بگيريد، بلافاصله دستمال را داخل كيسه پلاستيک گذاشته و نهايت داخل سطل زباله بيندازيد، با دست آلوده به صورت­مان دست زده يا چيزی را می خوريم كه دوباره ويروس را به بدن ما وارد می كند، اگر بلافاصله دستمال در اختيار نداريد حداقل به جای كف دست، آستين يا لباس­تان را جلوی دهان بگيريد، استفاده از ماسک در مجامع عمومی تأثيری ندارد و توصيه نمی شود، در حد امكان برقراری ارتباط با ديگران خصوصاً به صورت نزديک (كمتر از يک متر) را محدود كنيد، فاصله حداقل يك متری را با ديگران حفظ كنيد، از حضور در مناطق شلوغ خودداری كنيد و از تماس نزديك با افرادي كه علائم بيماری را دارند اجتناب نمائيد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان علائم بيماری آنفلونزای را تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، كوفتگی بدن، احساس خستگی، همچنين اسهال و استفراغ در بعضی از بيماران عنوان کرد.

وی با بیان این سوال که چه وقت بايد بيمار را به بيمارستان يا مراكز بهداشتی رساند؟ افزود: اگر بيمار دچار تنگی نفس و يا اشكال در نفس كشيدن شود، اگر تب بيمار بيش از سه روز طول بكشد و حال عمومی وی بدتر شود، برای افرادی كه دچار علائم شديد بيماری می باشند، داروی موثر برای درمان وجود دارد، افراد مبتلا به ديابت، آسم، بيماری قلبی، زنان باردار، و افراد خيلي چاق در صورت ابتلا به آنفلونزا احتمال بيشتری وجود دارد كه دچار عارضه شوند. و بايد بيشتر مراقب باشند و فردی كه با بيمار مبتلا در تماس بوده ممكن است يك تا چهار روز بعد دچار علائم بيماری شود.

دکتر صفری اظهار کرد: افرادی كه بيشتر از ديگران در معرض خطر هستند عبارتند از: بزرگسالان و كودكان مبتلا به بيماري­های مزمن ريوي، قلبي، آسم، مبتلايان به ديابت، مشكلات كليوی، نقص ايمني، زنان باردار خصوصاً در سه ماهه دوم و سوم، پزشكان، پرستاران، و كاركنان بيمارستان­ ها و مراكز درمانی و افرادی كه از بيماران مزمن مراقبت می كنند.

وی با توصيه های كلی برای پيشگيری از ابتلا خاطر نشان کرد: از افرادی كه علائم شبيه بيماری آنفلونزا دارند حداقل به اندازه يك متر فاصله بگيريد، در صورت وجود علائم، تا حد امكان از حضور در مكان های شلوغ بپرهيزيد و يا مدت زمان آن كاهش دهيد، تا حد امكان از تماس با افرادی احتمال دارد بيمار باشند بپرهيزيد و يا حداقل مدت زمان تماس نزديك با آنها را كاهش دهيد و تا دو هفته (14 روز) پس از عزیمت در صورت بروز تب وعلائم تنفسی (گلودرد،سرفه) اسهال به مراکز مدیر گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان یادآور شد: توجه داشته باشيم حتی كسانی كه واكسن آنفلونزای فصلی زده اند از اين بيماري در امان نخواهند بود، وظيفه افراد جامعه مطلع نمودن اعضای خانواده، همكاران و دوستان، و تذكر دادن به آنان در مورد بيماری آنفلونزا می باشد، خانواده، دوستان و همكاران خود را تشويق كنيد تا رفتارهای پيشگيری كننده را رعايت كنند، هيچ يك از ما از ابتلا به اين بيماری مصون نيستم و در آيات و روايات فراوانی اشاره شده كه اهل ايمان نبايد در رعايت موازين بهداشتی كه سلامت آنان را به خطر مي اندازد كوتاهی نمايند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار