بی‌مقدار پشت پرده احیا دریاچه ارومیه را افشا کرد
نایب رئیس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه از اقدام غیرقانونی وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در برداشت مازاد آب از این دریاچه با وجود ممنوعیت برداشت انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۷۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷ 30 October 2018

شهاب‌الدین بی‌مقدار با یادآوری ارائه گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه به فراکسیون احیای دریاچه ارومیه ، اظهار داشت: متاسفانه با وجود مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت از دریاچه که با امضای آقای جهانگیری و دستور رئیس جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی ابلاغ شده اما 21 هزار و 600 هکتار به زمین‌ها و باغات آبی اضافه شده و این به معنای این است که 210 تا 250 میلیون مترمعکب آب اضافی در کشاورزی مصرف می شود، با چنین وضعیتی چطور می‌خواهیم دریاچه را احیا کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه این باغات و مزارع آبی در منابع طبیعی کاشته شده‌اند و جای تعجب است که مسوولان جهادکشاورزی اجازه دادند در زمین‌های منابع طبیعی باغ و زمین مزروعی ایجاد کرده و صیفی‌جات بکارند تا آب دریاچه کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: بی‌شک با روند فعلی با خشکی دریاچه مواجه خواهیم شد، چون مقرر شده بود با صرفه‌جویی 600 هزار هکتار حدود 40 درصد یعنی سالانه هشت درصد نزدیک به 2 میلیارد مترمعکب آب صرفه‌جویی و به دریاچه داده شود و با اقدام مذکور نه تنها صرفه‌جویی انجام نشد و برداشت از چاه‌ها زیاد شد بلکه نسبت به ایجاد مزارع و باغات نیز اقدام کردند که بی‌شک با این وضعیت نمی‌توان به احیای دریاچه امیدوار بود.

بی‌مقدار با تاکید بر اینکه از وزیر جهادکشاورزی می‌خواهیم در این رابطه توضیحات لازم را ارائه کند، تصریح کرد: وزیر باید، پاسخگو باشد که چرا نسبت به اجرای قانون بی‌توجه بوده است.

 

پیامدهای ناشی از خشکی دریاچه ارومیه دامن 14 میلیون نفر را می‌گیرد

نماینده مردم تبریز در مجلس با هشدار نسبت به اینکه پیامدهای ناشی از خشکی دریاچه ارومیه دامن 14 میلیون نفر را می‌گیرد، گفت: با خشکی دریاچه گرد و خاک نمکی کشور را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و حتی جمهوری آذربایجان نیز از آن در امان نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر مسوولان نسبت به وضعیت دریاچه بی‌تفاوت هستند از مردم انتظار داشتیم بی‌تفاوت نبوده و به دنبال ایجاد باغ و مزارع نباشند زیرا اگر دریاچه خشک شود دیگر آذربایجان، تبریز و زنجانی وجود نخواهد داشت و حتی تهران را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

 

وزرای جهادکشاورزی و نیرو باید در مجلس پاسخگو باشند

بی‌مقدار با تاکید بر اینکه وزرای جهاد کشاورزی و نیرو باید در مجلس پاسخگو باشند، ادامه داد: وزرا باید با حضور در مجلس اطلاعات لازم را ارائه کنند، به طور قطع اگر لازم شد این موضوع را به کمیسیون اصل 90 ارجاع داده و شکایتی را نیز تحول دادگاه خواهیم داد در واقع نه تنها برای احیای دریاچه اقدامی انجام نشده بلکه در اقدامی غیرقانونی در منابع طبیعی و فضای خشک دریاچه باغ ایجاد و شلیل کاشتند در حالی که این میوه آب‌بر است و قرار بود که کشت‌های آب‌بر جایگزین کشت‌های کم آب شود.

 

متخلفان باید محاکمه شوند/ رئیس جمهور با وزرا به صورت قاطع برخورد کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه متخلفان باید محاکمه شوند، بیان داشت: از رئیس جمهور تقاضا داریم با وزرا به صورت قاطع برخورد کند همچنین از قوه قضائیه نیز می‌خواهیم به این موضوع ورود و رسیدگی کنند متاسفانه هیچ اقدامی برای جایگزینی کشت‌های آب‌بر با کشت‌های کم آب انجام نشد و حتی شاهد فرهنگ‌ئازی مناسبی نیز نیستیم.

نایب رییس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند تا بتوان از طریق افکار عمومی وزرا را متقاعد کرد باغات ایجاد شده باید تخریب شوند زیر این اقدام غیرقانونی است.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :