رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: چرخه تولید فناوری هر کشور، تولید علم است که ایران در دنیا رتبه ۱۶ و در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۶۹۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱ 23 December 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ولی عاقلی امروز در آیین رونمایی ۶ دستاورد پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: از دو محور می‌توان به شعار استقلال و آزادی دست یافت که یکی از آن اقتصاد فرهنگ بنیاد و دیگری فرهنگ اقتصادی است که از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی بیان کرد: امروزه باید در مدارس آموزشی نوآوری، آموزش خلاقیت و آموزش‌های فرهنگی نهادینه شده تا بتواند کار آفرینی را در کودکان نهادینه کند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بسیاری از حوزه‌‌ها در زمینه کار آفرینی انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان باید شاخص‌های متعددی را پشت سر بگذارند که یکی از آنها چرخه فناوری کشور است که باید فناوری را بر اساس زیست‌بوم کشور تبیین بکنیم.

عاقلی تصریح کرد: چرخه تولید فناوری هر کشور، تولید علم است که ایران در دنیا رتبه ۱۶ و در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده و میزان ارجاع دانشمندان به تولیدات علمی قریب صفر است یعنی از لحاظ کمی مزیت خوبی را دارا بوده و از لحاظ کیفی ضعیف است.

وی افزود: اگر بخواهیم تبدیل علم را به عمل و اختراع و اکتشاف محاسبه بکنیم کشور ایران یک چهارصدم آن را در کل کشور دارا است که از لحاظ کمی خوب و از لحاظ کیفی در رتبه پایینی قرار دارد.

عاقلی گفت: علاوه بر آن، ایران در تبدیل اختراعات و اکتشافات به نوآموری و فناوری در رتبه یک دو هزارم را بین سایر کشورها به خود اختصاص داده و دنیا از 100 مقاله به یکی از آن بازار و محصول تبدیل می‌شود و در کشور از دو هزار ایده، فقط یک مورد بازار و محصول تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه چرخه تولید باید محور اساسی دانشگاه‌های کشور قرار بگیرد، بیان کرد: هم اکنون خروجی دانشگاه‌ها با مشکل مواجه بوده که نشات گرفته از کپی‌رایت سرفصل‌های آموزش‌های عالی غرب است، بنابراین رسالت دانشگاه‌ها باید حفظ شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار