وزیر خارجه آلمان در آستانه عضویت ۲ ساله کشورش در شورای امنیت سازمان ملل خواستار اصلاح این تشکل مهم شد.
کد خبر: ۶۹۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 27 December 2018

به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه این کشور در سخنانی در آستانه عضویت دو ساله آلمان در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که آلمان باید مسئولیت بیشتری را برای غلبه بر بحران ها و اختلافات بر عهده گیرد.

وی در این باره گفت: من اعتقاد دارم که مسئولیت ما افزایش پیدا می کند. انتظارات از ما هرگز تا این حد بالا نبوده است.

ماس که در مصاحبه با خبرگزاری آلمان سخن می گفت  مشارکت قدرتمندانه تر در تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران ها در خاورمیانه را خواستار شده و در عین حال درباره گسترش احتمالی عملیات نظامی ارتش آلمان در این منطقه موضع محتاطانه ای اتخاذ کرده و گفت که ما باید همواره از ظرفیت های ارتش آلمان به گونه ای استفاده کنیم که تحت فشار قرار نگیرد.

آلمان از اول ژانویه به مدت 2 سال عضو شورای امنیت سازمان ملل می شود. شورای امنیت مهم ترین تشکل سازمان ملل با 5 عضو دائم و 10 عضو متغیر برای حل اختلافات و تامین صلح در دنیا تلاش می کند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که ما از طریق عضویت در شورای امنیت از نظر سیاسی به بحران ها و درگیری ها نزدیکتر می شویم. از این طریق رای آلمان در راه حل درگیری ها وزن بیشتری پیدا می کند. ما نمی توانیم خود را از تصمیم گیری های سخت دور نگه داریم.

هایکو ماس همچنین در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم اصلاح شورای امنیت سازمان ملل و حق آلمان برای عضویت دائم در مهم ترین معیار سازمان ملل تاکید کرده و گفت: این تشکل که بیش از هفتاد سال است تشکیل شده است دیگر منطبق با زمان نیست. من اعتقاد دارم که مناسبات قدرتی در دنیا باید بسیار بهتر از آنی شکل گیرد که در حال حاضر است.

از اوایل سال های نود شدیدا درباره اصلاح شورای امنیت سازمان ملل بحث می شود. آلمان همراه با ژاپن، برزیل و هند بر لزوم گسترش این تشکل تاکید دارند.  این کشورهای قدرتمند اقتصادی همراه با 2 کشور آفریقایی خواهان عضویت دائم در شورای امنیت سازمان مل هستند. تا به حال همه تلاش ها در این راستا به دلیل عدم اراده کشورهای عضو دائم این تشکل یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین شکست خورده است.

ماس در عین حال بر تلاش ها بای تحقق این امر تاکید کرده و گفت: اکثر اعضای سازمان ملل خواهان این مسئله هستند. حتی اگر این مسئله سخت باشد ما از این خسته نمی شویم که این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار