روزنامه «گاردین» با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر در سوریه، نوشت سال ۲۰۱۸ در حالی به پایان می‌رسد که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه توانسته قاطعانه جایگاه خود را تثبیت کند.
کد خبر: ۶۹۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵ 30 December 2018

روزنامه «گاردین» روز یکشنبه در گزارشی در مورد تحولات اخیر در سوریه، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را پیروز این تحولات خوانده و نوشته است که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه چالش‌های باقی‌مانده پیش روی دمشق را از میان برداشته است.

«حسن حسن» که از مخالفان دولت سوریه است، در ابتدای یادداشت خود در گاردین، با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه و اقدام کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه، نوشته است: «امسال با نوای پیروزی رژیم بشار اسد در حال پایان است.»

وی می‌افزاید: «جمع‌بندی تحولات نظامی و دیپلماتیک شش ماه اخیر جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد: اسد قاطعانه در این منازعه پیروز شده است. حامیان سابق شورشی‌ها نه تنها از به چالش کشیدن رژیم دست برداشته‌اند، بلکه حالا چه علنا و چه در خفا، با آغوش باز از این رژیم استقبال می‌کنند.»

حسن با بیان اینکه رئیس‌جمهور سوریه توانسته بر معارضین مسلح پیروز شده و چالش‌های داخلی را از میان بردارد، با بیان اینکه تاکنون مناطق شرقی سوریه مورد مناقشه بود، در مورد تبعات تصمیم ترامپ، نوشته است: «تصمیم ناگهانی ترامپ به این مشکل پایان داد: اسد و ایران دیگر با تهدید حضور بی‌پایان آمریکا در شرق سوریه مواجه نیستند. اینکه در مناطقی که ایالات متحده آن‌ها را ترک کرده چه رخ می‌دهد، تا حد زیادی به مذاکرات میان روسیه و نیروهایی که مسکو را نه به عنوان یک دشمن، بلکه یک متحد بالقوه می‌دانند، یعنی ترکیه و "وای. پی. جی"، بستگی دارد.»

نویسنده گاردین سپس با بیان اینکه اکنون روند مذاکرات «ژنو» که تحت نظر سازمان ملل متحد برگزار می‌شد، عملا بی‌معنی شده، نوشته است که با تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، «آنچه که زمانی حضور نظامی آمریکا برای عقب راندن نفوذ ایران به نظر می‌رسید، یک شبه فروریخت.»

وی سپس با تکرار ادعای برخی مقام‌های اماراتی در مورد هدف بازگشایی سفارت در دمشق، نوشته است که از دید این کشورها که زمانی مخالف دولت سوریه بودند، برقراری رابطه با سوریه و تلاش برای دور کردن دمشق از تهران، راهی بالقوه برای مقابله با «هژمونی فزاینده ایران در این منطقه» است.

حسن تحولات منطقه را نیز به نفع نظام سوریه دانسته و نوشته است که کشورهای عربی تحت رهبری عربستان سعودی اکنون هم در سوریه و هم در کشورهایی چون مصر و لیبی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بهتر است وضعیت منطقه به اوضاع پیش از تحولات ۲۰۱۱ بازگردد.

او در بخش دیگری از یادداشت، مدیریت تنش میان کردهای سوریه و ترکیه را تنها چالش پیش روی روسیه دانسته و نوشته است که اگر مسکو نتواند با طرفین به توافقی برسد، امکان بروز درگیری‌های تازه وجود دارد.

با این حال، نویسنده گاردین نوشته است: «فارغ از اینکه رخداد بعدی چه باشد، تحولات اخیر چند مسئله کلیدی را برای اسد و امنیت رژیم او، حل کرد. خروج ترامپ هرگونه تهدید ناشی از حضور نامحدود آمریکا داخل مرزهای سوریه را از میان برداشت. این [تصمیم] همچنین عملا هرگونه چالش سیاسی بالقوه ناشی از روند ژنو برای اسد را، که زمانی جزء اهداف حضور آمریکا بود، از بین برد. احیای روابط با همسایگان عرب هم دستاوردهای نظامی شش ماهه اخیر را تثبیت خواهد کرد.»

در پایان این یادداشت آمده است: «از زمانی که رژیم در اواخر سال ۲۰۱۶ حلب را تحت کنترل گرفت، کمتر کسی توان اسد برای احیا را زیر سوال برده، اما تا همین چند وقت پیش بسیاری تردید داشتند که او بتواند بار دیگر به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای که روابطی عادی با دیگر کشورها دارد، ظهور کند. اکنون، سالی که گذشت نشان داده که او شانس زیادی برای انجام این کار دارد. در منطقه و فراتر از آن، خیلی‌ها هستند که آماده‌اند به او کمک کنند.»

انتهای پیام/ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار