رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز به راحتی امکانپذیر نیست، گفت: باید روش‌های پرداخت یارانه را تغییر داد.
کد خبر: ۷۱۰۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸ 31 January 2019

 علی لاریجانی در نشست با فعالان اقتصادی، نخبگان و مسئولان استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این جلسه درخواست کردم تا بیشتر شنونده باشم و بسیار خوشحال شدم شما نسبت به مسائلی که مطرح کردید، نگاه ملی دارید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آذربایجان یک پتانسیل فرهنگی و سیاسی در تاریخ ایران داشته است و شما زاده این تمدن هستید، گفت: گاه در صحنه جامعه و رسانه های مختلف نکاتی مطرح می شود که ایجاد یأس و ناامیدی می‌کند؛ یک مسؤول باید درد را بشناسد و برای حل مشکلات تلاش کند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ و مهمترین اتفاق قرن بود، تصریح کرد: در دوران قبل از انقلاب وضعیت سیاسی تأسف‌آور بود و هویت کاذبی حکمرانان برای خود شکل داده بودند، پس از پیروزی انقلاب علی‌رغم وجود برخی تنگناها همه بخش‌های کشور و مسئولان توسط مردم انتخاب می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در گذشته دربار نمایندگان را انتخاب می‌کرد و به مجلس می‌فرستاد، کالبد بی‌روح و بی‌جانی تحت نام مجلس ملی یا مجلس سنا وجود داشت، ادامه داد: در حال حاضر رئیس جمهور و همه مقامات توسط مردم انتخاب می شوند و این موضوع مسأله کوچکی نیست.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر روی استقلال خود پافشاری کرده و نباید این مسئله را کوچک شمرد، از یک حکومت دیکتاتوری تبدیل به یک دولت مستقل شده ایم، اظهار کرد: متکی نبودن به هیچ کشوری، بی‌هزینه نیست؛ در دنیای امروز نمی‌توان بدون هزینه عزت داشت، به همین دلیل جنگ را به ما تحمیل کردند و آخرین مورد آن موضوع انرژی هسته‌ای است؛ هر چند که می‌دانند جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه آمریکایی‌ها حتی با دوستان خود رفتار نامناسبی دارند، گفت: این رفتار آمریکا در قبال تعهدات خود تنها مختص ایران نیست، آنها تا زمانی که کشوری قدرت پاسخگویی نداشته باشد، به راحتی از توافقات خارج می شوند، در شرایط فعلی دولت آمریکا عرصه بین المللی را با ناهنجاری مواجه کرده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی سیاست‌های داهیانه‌ای در منطقه داشته است و بسیار مسؤولیت‌شناسانه عمل کرده است، تصریح کرد: آلوده کردن منطقه توسط تروریست‌ها، امنیت ایران را نیز تهدید می‌کرد، در این موضوع به جای منفعل بودن فعال بودیم و اجازه ندادیم تروریسم جان بگیرد و تبدیل به غده سرطانی جدیدی در منطقه شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی موفق عمل کرده، به‌طوریکه در گذشته تنها چند شهر آباد در کشور وجود داشت و روستاها را رها کرده بودند، گفت: جمهوری اسلامی با نگاه عدالت‌محور در زمینه توجه به بخش‌های مردم عملکرد خوبی داشت و این موضوع کم ارزشی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه بسیار فربه‌ای در بخش جاری کشور داریم که حتماً باید تبدیل به بودجه کوچک و چابک شود، ادامه داد: در حال حاضر مشکلات کشور چندوجهی هستند که باید برای حل آنها همه مسؤولان با اتحاد و همدلی عمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر از جذب نیروی جدید دولتی جلوگیری کرده ایم و دولت در حال کاهش تعداد کارمندان است هر چند که در دوره‌ای در این زمینه بسیار بد عمل شد، اضافه کرد: شیب کاهش تعداد کارمندان و نیروهای دولتی آهسته است.

لاریجانی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم که دولت الکترونیک را راه‌اندازی کنیم، افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های دولت الکترونیک راه اندازی شده و هر بخشی در آن سرمایه‌گذاری کرده است، دولت الکترونیک باید در سال آینده شکل بگیرد، اگر بتوانیم یک سال در پرداخت مالیات تولیدکنندگان تنفس اعلام کنیم، قطعاً آن را انجام می دهیم، هر چند یکی از مسائل ما این است که کشور با مالیات اداره شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایراد مطرح شده در خصوص تمدید هر ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده وارد است، عنوان کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده 2 سال در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، کارشناسان اعلام کردند که تنها در دو کشور مالیات بر ارزش افزوده از محصول نهایی دریافت می شود، که این لایحه در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه باید روش‌های پرداخت یارانه را تغییر داد، اضافه کرد: تک نرخی کردن ارز به راحتی امکانپذیر نیست، باید با ملاحظات مختلف مباحث را مطرح کرده و موضوعات را دقیق‌تر مشاهده کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه در بودجه سال 98  قطعاً به بحث فناوری‌های نوآورانه توجه ویژه‌ای شده است، گفت: مقرر شده از صندوق توسعه ملی به فناوری های نوآورانه کمک کنیم تا در زمینه‌هایی که می‌توانیم از فناوری‌های نو استفاده کرد، سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت نیازمند افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هستیم که برای حل این مشکل باید بانک ها نیز اصلاح شوند و این موضوع در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دارد، افزود: صاحب‌نظران اگر پیشنهاداتی در این زمینه وجود دارد، مطرح کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه اصل 44 قانون اساسی در کشور به درستی اجرا نشد و برخی مشکلات در استان‌ها به واسطه عدم اجرای صحیح این قانون رخ داده است، تأکید کرد: به جای پرداخت بدهی‌های دولت، شرکت‌ها را واگذار کردند که به اعتقاد من باید یک بار دیگر خصوصی‌سازی صورت بگیرد، گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که اصل 44 قانون اساسی به درستی اجرا نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه شرایط بسیار سخت‌تری وجود داشته که با همت مردم از آن عبور کرده ایم، خاطرنشان کرد: باید به این موضوع نیز توجه کنیم که شرایط صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای همواره یکسان نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار