با شروع اسفند ماه ماهی قرمز که یکی از اعضای جدایی ناپذیر سفره هفت سین ایرانیان است کم کم وارد بازار شده و در هر خیابان و کوچه شاهد فروش آن هستیم. ماهی هایی که عمر زیادی ندارند و هر سال در ایام نوروز چندین میلیون قطعه از این موجودات زنده بخاطر ما انسان‌ها از بین می‌روند.
کد خبر: ۷۱۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵ 25 February 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، ماهی قرمز از دیرباز یکی از اجزای سفره هفت سین ایرانیان بوده و هر سال با شروع اسفند ماه کم کم ماهی قرمز به صورت گسترده در بازار عرضه می‌شود.

اگرچه هر خانواده ایرانی برای سفره هفت سین خود یک یا دو ماهی قرمز بیشتر نیاز ندارد، اما هر سال چندین برابر این نیاز ماهی قرمز در ایران تولید و در شرایط بسیار بدی نگهداری و عرضه می شود و در نهایت این ماهی‌ها سرنوشتی بجز مرگ ندارند.

ماهی‌های قرمز گاهی فقط چند روز کوتاه میهمان خانه‌های ایرانیان هستند و پس از آن مرگ را به دلیل شرایط نامناسب نگهداری تجربه می‌کنند. هر چند در این بین برخی ماهی ها که شرایط نگهداری مناسب‌تری دارند تا چند ماه هم زنده می‌مانند، اما در مجموع همگی محکوم به مرگ هستند و بعضی از اوقات اگر هم نمیرند و در آبهای آزاد و یا رودخانه ها رها شوند تاثیرات نامناسبی بر اکوسیستم اطراف خود می‌گذارند.

سعید سلیمانی فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه ماهی‌های قرمز هر سال و در آستانه ایام نوروز در شرایط بسیار بدی تولید و نگهداری می‌شوند، گفت: هرسال در ایام نوروز میلیون‌ها قطعه ماهی قرمز در ایران از بین می‌رود.

سلیمانی با بیان اینکه ماهی‌ قرمز به عنوان یک موجود تاریخ مصرف دار در ایام نوروز خرید و فروش می‌شود، افزود: بعد از پایان این ایام افراد این ماهی را از محیط زیست خود دور می‌کنند و دیگر سرنوشت ماهی گلی برای هیچکس مهم نیست.

وی ادامه داد: این ماهی‌ها در زمان عرضه در شرایط بسیار بدی در یک فضای تنگ و با تراکم زیاد نگهداری می‌شود و متاسفانه غالبا درگیر انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها هستند.

به گفته این فعال محیط زیست این ماهی‌ها در زمان نگهداری در منازل نیز شرایط خوبی ندارند و همین امر باعث می‌شود عمر آنها بسیار کوتاه باشد.

سلیمانی با بیان اینکه ماهی‌هایی که عمر بیشتری می‌کنند بعد از پایان ایام نوروز معمولا در آبهای آزاد و رودخانه‌ها رهاسازی می‌شوند، یادآور شد: ما در هیچ نقطه‌ای از ایران ماهی قرمز را به عنوان گونه بومی و اندمیک آبهای آزاد نداریم و این ماهی هنگام ورود به این آب‌ها گونه مهاجم تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود سایر گونه‌های آبزیان که در این رودخانه‌ها وجود دارند به شدت آسیب ببینند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه ماهی‌های قرمز به دلیل شرایط نامناسب نگهداری معمولا ناقل انواع بیماری‌ها هستند، عنوان کرد: رهاسازی ماهی گلی در آب‌های آزاد باعث انتقال بیماری‌ها به گونه‌های دیگر آبزیان و از بین رفتن آنها می‌شود.

وی تاکید کرد: در استانی مانند کرمانشاه گاهی شاهد رهاسازی ماهی قرمز در برخی از مناطق مانند دریاچه طاقبستان، سراب نیلوفر، سراب یاوری، تالاب هشیلان و ... هستیم که آسیب جبران ناپذیری به این اکوسیستم‌ها وارد می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه اخیرا گونه‌های دیگری از ماهی‌ها برای عید نوروز تبلیغ می‌شود که ماهی "زبرا" نام دارند، اظهار کرد این ماهی‌ها در شرایط بسیار ناعادلانه و ناجوانمردانه در بطری‌های دربسته نگهداری می‌شوند و هیچ دسترسی به اکسیژن کافی ندارند.

وی معتقد است، این ماهی‌ها در زمان بسیار کوتاهی از بین می‌روند و تبلیغات برای عرضه و فروش این ماهی باعث مرگ هزاران قصه از این ماهی نیز خواهد شد.

این فعال محیط زیست از مردم خواست دقت لازم را در خرید ماهی برای عید بر اساس نیازی که دارند داشته باشند و حداقل اگر ماهی خریداری می‌کنند آن را در شرایط مناسب و در بطری با دهانه کاملا باز نگهداری کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار