کد خبر: ۷۱۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 26 February 2019

نوبخت اژدری روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا افزود: ایستگاه توسعه و پرورش شتر دوکوهانه در منطقه جعفر آباد مغان در شمال استان اردبیل ایجاد شده و در حال حاضر 25 راس شتر دو کوهانه در این مرکز نگهداری می شود.
وی با اشاره به اختصاص اعتبارات ملی برای فعالیت این مرکز اظهار کرد: این مرکز برای جلوگیری از انقراض نسل شتر دو کوهانه که مختص منطقه مغان استان اردبیل و از گونه های نادر حیوانی جهان به شمار می رود، ایجاد شده است.
اژدری بیان کرد: احیای نسل در حال انقراض شتر دو کوهانه مغان نیازمند توجه ویژه است و در این زمینه علاوه بر اقدامات محلی و ملی، طرح تجهیز و توسعه ایستگاه توسعه و پرورش شتر دو کوهانه تدوین و به سازمان فائو ارسال شده و پیگیر کمک های بین المللی هستیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون 178 نفر شتر دو کوهانه در سطح استان اردبیل وجود دارد که 25 نفر آن در مرکز تحقیقاتی مغان و 17 راس نیز در منطقه جهاد آباد مشگین شهر نگهداری می شود و مابقی نیز در اختیار بهره برداران بومی قرار دارد.
وی افزود: در پی به خطر افتادن و احتمال انقراض نسل این حیوان، ایستگاه تحقیقاتی شتر دو کوهانه مغان تاسیس شده که عمده فعالیت آن تحقیقات در زمینه تغذیه، پرورش و اصلاح‌ نژاد و پیدا کردن راهی برای حفظ نسل این نوع شتر متمرکز شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: با اقدامات حمایتی و تخصصی، نسل این شتر در حال ازدیاد است و مرکز تحقیقاتی مغان به صورت ترویجی آماده واگذاری شترهای مازاد خود به بهره برداران است.
منطقه مغان در شمال استان اردبیل که از دیرباز مهد پرورش و زیستگاه شتر دو کوهانه در کشور بوده، آخرین زیستگاه و به ‌عنوان ذخیره گاه ژنتیکی این گونه نادر حیوانی به شمار می رود.
شتر دوکوهانه دارای جثه ای بزرگ، پشم و کرک زیاد بوده و در برابر گرما و سرما بسیار مقاوم است.
ایران با 154 هزار نفر شتر، از نظر داشتن تعداد شتر در رتبه هشتم آسیا و رتبه بیستم جهان قرار دارد.

 

اخبار اردبیل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار