مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان اردبیل گفت: تسهیلات اعطایی این بانک در قالب عقود اسلامی در سال 93 نسبت به سال 92 نزدیک 70 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۷۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 05 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ششمین سالگرد تأسیس بانک توسعه تعاون با مسعود کردستانی مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان اردبیل هم صحبت شدیم تا برنامه‌ها،‌ عملکردها و اهداف این بانک را برای مخاطبان تشریح کند که در ذیل این گفت‌وگو از خاطرتان می‌گذرد:

درباره تاریخچه و اهداف تأسیس بانک توسعه تعاون سخن بگوئید.

بانک توسعه تعاون بر اساس اصل 44 قانون اساسی و در راستای منویات مقام معظم رهبری در تاریخ 15 مرداد سال 88 با سرمایه اولیه 5 هزار میلیارد ریال به صورت 100 درصد دولتی و زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

استفاده از امکانات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش تعاون با نگرش افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه واحدهای تعاونی و فراهم کردن زمینه‌های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش غیردولتی در فعالیت‌های اقتصادی و حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌های بخش دولتی اقتصاد به بخش غیردولتی با اولویت دادن به تعاونی‌ها از اهداف تشکیل این بانک به شمار می‌رود.

* بانک توسعه تعاون تمام خدمات شبکه بانکی را ارائه می‌کند

اهم اقداماتی که این بانک طی شش سال خدمت به مردم ارائه کرده است، را بیان کنید.

با توجه به اهمیت و جایگاه بخش تعاون در توسعه اقتصادی و ایجاد بستر مناسب برای رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال پایدار در کشور و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری بانک توسعه تعاون در شش سال اخیر با حمایت از فعالان بخش تعاون تأثیر قابل توجهی در ایجاد و حفظ اشتغال داشته است.

بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک تخصصی در این مدت کوتاه از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته و تمامی خدماتی که قابل ارائه توسط شبکه بانکی کشور است که در این بانک نیز ارائه می‌شود.

تسهیلات اعطایی بانک توسعه تعاون در دو قالب اعطای می‌شود که شامل وجوه اداره شده و منابع داخلی است.

تسهیلات اعطایی از محل وجوه اداره شده از محل انعقاد قرارداد عاملیت و تفاهم‌نامه‌های منعقده با نهادهای متولی تولید و اشتغال است که در این راستا بانک توسعه تعاون با صندوق توسعه ملی، سازمان تعاون روستایی، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و صندوق کارآفرینی امید قرارداد عاملیت داشته که خوشبختانه بانک توسعه تعاون استان در این زمینه به کلیه تعهدات خود عمل کرده است.

قسمت دوم تسهیلات اعطایی از محل منابع داخلی که در این زمینه نیز بانک آمادگی پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان فعال که نیاز به سرمایه در گردش دارند است.

* منابع استان در دو سال اخیر رشد 300 درصدی را نشان می‌دهد

وضعیت بانک توسعه تعاون در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاخص‌های عملکردی بانک در استان از رشد قابل توجهی برخوردار است به نحوی که منابع استان در دو سال اخیر رشد 300 درصدی را نشان می‌دهد و پرداخت تسهیلات در دو سال اخیر با رشد 100 درصدی بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

در زمینه صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی نیز رشد 300 درصدی در استان حاصل شده است و در خصوص درصد تحقق برنامه‌های ابلاغی بانک در زمینه جذب منابع سپرده‌ای در پایان ماه گذشته، استان رتبه یک کشوری را به دست آورد که این موفقیت در سایه تلاش همکاران سختکوشم در جای جای استان اردبیل است که لازم می‌دانم از کوشش‌های بی‌دریغ تک‌تک همکارانم در سطح استان تشکر صمیمانه کنم.

نحوه ارائه خدمات بانک توسعه تعاون در سطح شهرستان‌های استان چگونه است؟

بانک توسعه تعاون در کلیه شهرستان‌های استان شعب فعال داشته و آماده ارائه هرگونه خدمات بانکی به مشتریان است و هر یک از شعب تابعه به صورت مستقل بوده و کلیه خدمات بانکی برابر مقررات جاری بانک مرکزی در آن شعب قابل ارائه است.

رابطه بانک توسعه تعاون با بخش تعاون را چگونه است؟

بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی بخش تعاون در جهت حمایت و به بالفعل رساندن استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه بخش تعاون تأسیس شده است ارتقای سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی از اهداف و مأموریت‌های بانک توسعه تعاون است و در این راستا تعامل بسیار خوبی فی‌مابین بانک و دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد.

شورای هماهنگی ادارات زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت ماهانه جلسات مرتبی دارند که مشکلات و برنامه‌های آتی دستگاه‌ها در آن جلسه تشریح و راهکارهای مناسبی نیز ارائه می‌شود که بر خود وظیفه می‌دانم در این خصوص از تلاش‌های بی‌شائبه و صمیمانه حسین منوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تقدیر و تشکر کنم.

وضعیت پرداخت تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون در سال گذشته و چهار ماهه اول سال جاری چگونه است؟

تسهیلات اعطایی بانک توسعه تعاون استان اردبیل در قالب عقود اسلامی در سال 93 نسبت به سال 92 نزدیک 70 درصد رشد دارد که از این تسهیلات 42 درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش صنعت و معدن، 6 درصد در بخش مسکن و 41 درصد در بخش خدمات و بازرگانی پرداخت شده است.

تسهیلات اعطایی در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 93 بیش از 30 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 92 بیش از 110 درصد رشد نشان می‌دهد.

راهکارهای توسعه استان را از طریق بخش تعاون چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانگونه که در آموزه‌های دینی ما نیز بر تعاون و همکاری در امور خیر و نیک تأکید شده است، با تشکیل تعاونی حتی با منابع مالی محدود و با خرد جمعی و مدیریت مشارکتی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد من معتقدم با تعاون می‌توان توسعه استان را رقم زد.

توسعه کشورهای صنعتی مرهون نهادهای بزرگ است و نهادهای بزرگ مرهون تیم‌های قوی بوده و تیم‌های قوی نیز متشکل از افراد بزرگ هستند، به همین منظور استان ما که نیروی انسانی تحصیلکرده و بالنده زیادی دارد با سازماندهی و جهت‌دهی به این نیروهای عظیم انسانی، با ارائه طرح‌های تخصصی قابل اجرا ضمن ارائه خدمات مشاوره‌ای با تشکیل تعاونی‌های مختلف در زمینه‌های تخصصی دانش بنیان با رویکردهای علمی و حرفه‌ای نظیر نانو، پزشکی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، صنایع دستی و خدماتی با در نظر گرفتن مزیت‌های نسبی استان، امکان ایجاد تغییرات بزرگ در استان در حوزه‌های تولید ثروت و ایجاد اشتغال پایدار وجود دارد.

به نظر بنده در کارهای مشارکتی هم‌افزایی وجود دارد و اگر با توکل، باور و شناخت قدم در مسیر تعاون بگذاریم دسترسی به موفقیت نزدیک‌تر است.

خدمات نوین بانک توسعه تعاون را تشریح کنید.

در این راستا بانک توسعه تعاون طیف وسیعی از خدمات بانکی، در هر زمان و هر مکان را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا مشتریان امکان آن را پیدا کنند از طریق برقراری ارتباط توسط اینترنت بخشی از امور بانکی خود را انجام دهند.

مشتریان بانک توسعه تعاون می‌توانند با ضریب امنیتی بالاتر با استفاده از روش‌های دو عاملی اعم از شناسایی کاربر با استفاده از رمز ثابت و همچنین رمز دوم فعالیت‌هایشان را از طریق اینترنت بانک انجام دهند.

خدمات بانکداری اینترنتی توسعه تعاون شامل همراه بانک، اینترنت بانک، خدمات الکترونیکی، پرداخت همراه، پیامک بانک، تلفن بانک، اتصال به پرداخت اینترنتی، خدمات کارت، شامل کارت نقدی، کارت هدیه، خرید و تعاون کارت و همچنین پرداخت‌های اینترنتی از جمله آنهاست.

برای آینده بانک توسعه تعاون در استان چه برنامه‌هایی دارید؟

بانک توسعه تعاون در جهت تحقق مردمی شدن اقتصاد و ارتقای سهم تعاون در اقتصاد استان در تلاش است، تا با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی در راستای تأمین سرمایه در گردش و افزایش منابع سپرده‌ای استان، قدرت تسهیلات‌دهی خود را افزایش دهد.

همچنین نظارت بر مصرف تسهیلات اعطایی، ارتقای کمیت و کیفیت خدمات بانک در استان، توسعه شعب در سطح استان، اصلاح و بهبود پراکندگی شعب برای دسترسی بهتر مشتریان به بانک، افزایش تعداد خودپردازهای بانک در استان، نصب دستگاه‌های کارتخوان در محل فعالیت مشتریان متقاضی، برنامه‌ریزی برای کاهش زمان صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی به یک روز و تلاش در راستای وصول مطالبات غیرجاری از برنامه‌های بانک توسعه تعاون در استان اردبیل است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار