در این گزارش راهی به شما معرفی می‌شود که در یک مسافرت دو سه‌ روزه همه به مراد سلیقه‌شان برسند و چیزهایی ببینند که از تعجب کنار هم قرار گرفتن تعداد زیاد جاذبه‌ها، متعجب شوید.
کد خبر: ۷۲۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱ 23 March 2019
سفری اعجاب‌انگیز با مناظر مختلف طبیعی و تاریخی+تصاویر

 با فرارسیدن فصل بهار لذت مسافرت صدچندان می‌شود، مسافرتی که همیشه با این سؤال که کجا برویم شروع می‌شود؛ شاید شما مراتع سبز و یا کوه‌های سر به فلک کشیده و یا کویری بکر و یا اصلاً یک بنای تاریخی را مقصد مسافرت خود قرار دهید اما اگر خانوادگی سفر کنید و اعضا خانواده تضاد در انتخاب داشته باشند آنگاه شما نخواهید توانست در مدت مسافرت کوتاه تمامی هم‌گروه و خانواده را از لذت مسافرت بهره‌مند سازید.

در این گزارش راهی به شما معرفی می‌شود که در یک مسافرت دو سه‌روزه همه به مراد سلیقه‌شان برسند و چیزهایی ببینند که از تعجب کنار هم قرار گرفتن تعداد زیاد جاذبه‌ها، متعجب شوید.

شرق اصفهان گستره آرام‌گرفته در پهنه کویر که هر نقطه آن گویی کوچه‌ پس‌کوچه تاریخ را قدم می‌زنی اینجا آب‌وخاک ردپایی عمیق از تاریخ‌اند پیوندی که خشت‌های محکم و استوار را در قلعه‌ها و باروها یادگار گذاشته‌اند و قنات‌هایی که به‌مثابه رگ‌های همیشه جوشان کویر و مردمانش بوده و هست این پیوند را زنده نگاه داشته‌اند

در سفر به شرق کم نیستند بناها و آثار تاریخی که وامدار گذشته‌های دور هستند و امروز چون دری در کویر می‌درخشند و حتی طبیعتی که قلب تپنده و نماد زندگی این خطه است؛ برای اثبات صحه این ادعا فقط بخش کوچکی از جاذبه‌های شرق اصفهان را در ادامه معرفی می‌کنیم.

مزارع سرسبز

یکی از جاذبه‌های شرق اصفهان با بازگشایی زاینده‌رود زمین‌های کشت‌شده کشاورزان است که تا چشم می‌بیند سبز است و کسی باورش نمی‌شود که خشکی تا چند ماه قبل در این منطقه پادشاهی می‌کرده است؛ سر سبزی که محیط عالی برای طبیعت دوستان و البته کسانی که علاقه خاص به‌عکس گرفتن دارند را شکل داده است

تپه‌های شنی ورزنه

ورزنه شهری در 117 کیلومتری شرق اصفهان که در جنوب غربی تالاب گاوخونی قرار دارد در فاصله کمی از شهر ورزنه تپه‌های نسبتاً بلند شنی قرار داردند که به دلیل وزش بادهای موسمی در این منطقه مدام در حال تغییر شکل هستند.

به دلیل ارتفاع زیاد تپه‌های ماسه‌ای در این کویر، شن سواری یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات کویر است، رصد ستارگان در شب‌های کویر یکی دیگر از جذابیت‌های این کویر زیبا و دیدنی است.

هتل کاروانسرای کوهپایه

بنایی زیبا و درخور باقی‌مانده از دوران صفویه گل سرسبد شهر کوهپایه که در 70 کیلومتری شرق اصفهان واقع‌شده است بنایی که پس از مرمت و با حفظ بافت سنتی و معماری قابل‌تحسین خود به هتل کاروانسرا تبدیل‌شده و سالهاست پذیرای مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است.

چشمه آب گرم ورتون

در روستای ورتون از توابع بخش کوهپایه در فاصله 65 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد؛ در دوران صفویه به دستور شاه‌عباس حمام‌ها و حوض‌خانه‌هایی با معماری ان دوران در اطراف چشمه بنا شد که تنها حوض‌خانه مراد تنها بخش باقی‌مانده از آن دوران است.

آب این چشمه آبگرم معدنی سرشار از آهن و سدیم است که گفته می‌شود برای درمان دردهای روماتیسمی و عصبی و عضلانی مفید است.

کبوترخانه اژیه

اژیه یکی از شهرهای حاشیه زاینده‌رود و در 75 کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان است یکی از ویژگی‌های بارز این شهر وجود برج‌های کبوتر در حاشیه زاینده‌رود است که قدمت بعضی از آن‌ها به چند صدسال می‌رسد.

برج‌های کبوتر خانه‌ها سازه‌هایی با ارتفاع بین 7 تا 15 متر ساخته‌شده که نشان از تفکر کشاورزی سنتی دوران خود دارد آنچنان که عموماً این سازه در کنار زمین‌های کشاورزی ساخته‌شده تا از فضولات کبوتران در کشاورزی استفاده شود.

قلعه قورتان

قورتان روستایی در بخش بن‌رود و در 40 کیلومتری باتلاق گاوخونی قرارداد از زیبایی این روستا که در حاشیه زاینده‌رود شکل‌گرفته شکل گیری ‌آن در داخل قلعه بوده است به‌طوری‌که امروز و با افزایش جمعیت از دو بخش داخل ارگ و خارج قلعه تشکیل‌شده و به همین دلیل از معدود قلعه‌هایی است که هنوز در آن سکونت وجود دارد؛ این روستا تنها قلعه خشتی و گلی مسکونی در ایران است.

عشایر جرقویه

شهر جرقویه در جنوب شرقی اصفهان قراردارد نصرآباد در نقطه‌ای از جغرافیای غربی شهر مأمن عشایر سخت‌کوش است عشایر جمعیت فعال و پویا که با خود حس زندگی را به ارمغان می‌آورند.

عشایر این دوست‌داران طبیعت علاوه بر آداب‌ و رسوم خاص خود بارنگ‌ها زیبایی می‌آفرینند آنچه در لباس‌های فاخر و صنایع‌دستی مثل قالی و قالیچه تا چنته می‌توان دید؛ با حضور در جمع عشایر نصرآباد ضمن آشنایی با سبک زندگی آن‌ها از محصولات مختلف و طبیعی دست‌چین آن‌ها قطعاً نمی‌توان گذشت.

از لذت دیدن کوه‌های شرق اصفهان و چشمه‌های در دل این کوه‌ها جانمانید

شرق اصفهان با کویر با کوه‌های سر به فلک کشیده که پوشش گیاهی و جانوری گوناگونی را در خود جای‌داده است و چشمه‌ها در دل آن می‌جوشد، با خانه‌های کاه‌گلی خسته اما استوار با مردم سخت‌کوش خود آینه‌ تمام نمای بخشی از تمدن مشرق زمین است؛ آنچه در میان کوه‌های زاگرس که در خود عجایب کمتر دیده‌شده‌ای را نهفته دارند کویری منحصربه‌فرد، زمین‌های کشاورزی که باوجود درد کم‌آبی همچنان نشان از جریان زندگی دارند همه و همه باروی باز حتی در تنگنای روزگار هم پذیرای مهمانان خود خواهد بود.

همه این‌ها فقط بخش کوچکی از جاذبه‌های شرق اصفهان بود که شما در یک سفر یکی‌ دو روزه می‌توانید از آن لذت ببرید و هر سلیقه‌ای را با خود در این سفر همراه کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار