با تابناک آذربایجان غربی ببینید;
سه‌گنبد بنایی تاریخی در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که در سال ۵۸۰ قمری ساخته شده است.
کد خبر: ۷۲۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸ 23 March 2019


به گزارش تابناک  آذربایجان غربی  مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به عصر سلجوقی بوده و در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی باقی‌مانده است.

این برج یک مقبره منفرد اسلامی میباشد که در خیابان جانبازان شهر ارومیه واقع شده است . این بنا به دستور امیری به نام شیشقاط المظفری بنا گردیده است .

مراد از برج آن دسته از بناهایی آرامگاهی هستند که بصورت منفرد ، با طرحهای استوانه ای ، مکعبی ، چند ضلعی و گاه پره دار با پوشش گنبدی از نوع دایره کم خیز و رک ساخته شده و سابقه طولانی در معماری اسلامی ایران دارد .

بنای سه گنبد از دو بخش سردابه ( محل دفن ) و شیون گاه تشکیل شده است و هر یک از این فضا ها دارای ورودی مستقل می باشند پلان خارجی این بنا دایره شکل و پلان داخلی آن به فرم مربع می باشد.

بنا گنبد کم خیزی به فرم عرقچین دارد و مصالح عمده بکار رفته در بنا سنگ و آجری می باشد . این بنا به شماره 242 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

شاخص ترین قسمت برج نمای ضلع شمالی آن است که دارای دو قاب تزئینی سنگی حاوی مقرنس – گره بندی و کتیبه های کوفی است که در ایجاد این نقوش و نوشته ها از سنگهای کوچک و ملات گچ استفاده شده است .

در قسمتی از این تزئینات نام معمار برج بصورت زیر آمده است. عمل العبدالضعیف...... منصورین موسی

علاوه بر کتیبه  فوق مقرنسها و گره چینی های سنگی دو قاب تزئینی ، دیگر تزئینات برج سه گنبد را شامل می شوند, آنچه که اشاره شد شامل تزئینات سنگی ضلع شمالی  سه گنبد می باشد.

نمای آجری سایر قسمتهای برج تا مرمتهای اخیر سازمان میراث فرهنگی به ظاهر فاقد تزئینات آجری بوده ولی پس از بررسی نمونه های موردی هم دوره وبرداشتن قسمتهایی از بند کشی های متاخر تزئینات آجری بنا نمایان گردید .

انجام مرمت های موضعی مقبره سه گنبد ازسه دهه پیش آغاز گشته که این عملیات شامل استحکام بخشی بنا ، تثبیت و بندکشی نمای آجری وهمچنین اجرای گنبد سردابه مقبره می باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار