مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: کشاورزان آمادگی لازم برای مبارزه با آفت‌های سنک، زنجره و سن را در باغات پسته شهرستان داشته باشند.
کد خبر: ۷۴۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 04 May 2019

مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: هر ساله با فرارسیدن فصل بهار و زمان سبز شدن و گلدهی درختان پسته آفاتی از جمله پروانه چوبخوار، سنک و سن، زنجره و شپشک‌ها در باغات پسته ظاهر می شوند که باغداران به دفعات مجبور به مبارزه شیمیایی وغیر شیمیایی هستند تا این آفات خسارت‌های هنگفتی به درختان ومحصول پسته وارد نکنند.

وی افزود: سن‌ها و سنک‌ها از جمله آفات مهم پسته در مناطق پسته خیز کشور هستند که برخی سن‌ها به دلیل کوچکی جثه سنک گفته می‌شوند سنک‌ها در فصل بهار با تحرک زیاد در لابه لای خوشه‌های متراکم و انبوه درختان پسته به رنگ‌های قهوه ای، سبز و خاکستری هستند ظاهر می‌شوند، اما کشاورزان بیشتر سنک هارا به رنگ سبز می‌شناسند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: با بیان اینکه سنک‌ها زودتر از سن‌ها در باغات ظاهر می شوند و خسارت بیشتری وارد می کنند گفت: سنک‌ها به طور عمده در اوایل رشد میوه و قبل از سخت شدن پوست استخوانی از میوه تغذیه می‌کنند که این زمان حساس‌ترین مرحله تشکیل میوه است خسارت زیادی وارد میشود سیاه شدن میوه‌ها در اوایل فصل رشد پسته از جمله خسارت این آفت است.

وی اظهارداشت: سن‌ها از جمله آفات درجه اول در باغات پسته همه سال خسارت قابل ملاحظه‌ای به محصول پسته وارد می کنند و بانمونه برداری‌های انجام شده هفت گونه از سن‌ها که به رنگ سبز و قرمز هستند بیشترین خسارت را به باغات پسته وارد می کنند و این آفت در فصل زمستان به رنگ آجری در می‌آید ودر پناه گاه‌های مختلف به سر می برد.

آغاز تصریح کرد: سن‌ها در اول فصل بهار باعث خشک شدن وریزش دانه‌های پسته شده و در طول تابستان باعث ایجاد لکه‌هایی روی مغز و انتقال قارچ‌ها و بیماری ماسوی پسته میشوند که توصیه می‌شود به کشاورزان خسارت سن‌ها را با کمبود کلسیم اشتباه نشود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گفت:کشاورزان با انجام کنتر ل‌های تصادفی در باغ، آفت سنک روی یک خوشه هر درخت دیده شد مبارزه با این آفت راجدی گرفته وبا بازرسی وبررسی کارشناسان جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفت مبارزه سم پاشی، نصب تله‌های نوری در باغات برای مبارزه با آفت سن سبز و مبارزه شیمیایی با سن رنگ قرمز بهتر است در شب انجام شود، زیرا این سن از گرما گریزان است و با مشاهده این سن روی خوشه هر درخت مبارزه با این آفت الزامی است.

آغاز گفت: توصیه می شود از سموم سیستمیک در صورت طغیانی بودن منطقه استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار