گزارش اختصاصی تابناک یزد؛
معادل 48.5درصد شاغلان استان یزد در بخش صنعت فعالیت می کنند لذا استان یزد یکی از صنعتی ترین استانهای کشور محسوب می شود،برخی پزشکان و محققان معتقدند صنعتی شدن عامل افزایش سرطان های ناشناخته است.
کد خبر: ۷۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 09 August 2015
مسئول مرکز تحقیقات خون و سرطان یزد در گفت و گو با تابناک یزد گفت: در استان يزد از هر 100 هزار نفر 113 نفر به سرطان مبتلا مي شوند. سرطان پوست شايعترين سرطان در استان مي باشد و شيوع سرطان پستان در زنان 8 برابر آمار كشوری است.
اعظم السادات هاشمی گفت: هرچند یزد به طور کلی جزء مناطق با شیوع بالای سرطان به حساب می‌آید ولی چند نکته را باید در نظر داشت، اول اینکه شیوع اغلب سرطان‌ها در دنیا به علت زندگی صنعتی، تماس بیشتر با مواد سرطان زا همچنین مراجعه سریع‌تر بیماران برای درمان به علت رشد فرهنگ و تشخیص سریع تر سرطان با تکنولوژی پیشرفته درحال افزایش است و با داشتن پزشکان مجرب و تجهیزات نسبتا خوب، در تشخیص به موقع سرطان و درمان آن موفقیت بیشتری حاصل می شود و همین عامل تکنولوژی تشخیصی سرطان می تواند یکی دیگر از عوامل ثبت آمار بالای سرطان در کشور باشد.
وی تاکید کرد: باتمام این تفاسیر آنچه واضح است اینکه آمار سرطان در دنیا به علت تغییر سبک زندگی رو به افزایش است. در مورد افزایش شیوع سرطان در یزد تحقیق قابل استنادی صورت نگرفته و این آمارهای موجود بر اساس آمار پاتولوژی است از سوی دیگر استان یزد نیز مرکز درمان سرطان محسوب می‌شود بنابراین به طور قطع به دلیل مراجعه بیماران غیر بومی به این استان آمار را بالا‌تر از میزان واقعی سرطان در یزد نشان می‌دهد.
هاشمی گفت: مدرن و صنعتی شدن کشورها، با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا همراه بوده است که فضایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد و استشمام هوای پاک را که همواره مایه شادمانی زندگی بشر بوده، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل ‌کرده است.

بستری بیش از 2هزار بیمار قلبی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان

وی افزود: آمارهای جهانی نیز موید این مساله است که سالانه حدود 4.5 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در کشورمان نیز بر اساس گفته‌های رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، 2 هزار و 527 ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند ضمن آنکه 2 هزار و 522 بیمار قلبی و 4 هزار و 525 بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.
به گفته این متخصص: نتایج منتشر شده آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (‌IARC) نیز واقعیت جدیدتری را در این زمینه دراختیارمان قرار داده است که به ما می‌گوید در سال 2010 درحدود 223 هزار نفر در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست دادند که بیش از نیمی از آنها از ساکنان کشورهای شرق آسیا و چین بوده‌اند. تا پیش از این IARC برخی از ذرات معلق آلودگی هوا از قبیل دود دیزل را به عنوان مواد سرطان‌زا اعلام کرده‌ بود اما در این گزارش جدید تمامی ترکیبات موجود در آلودگی هوا به عنوان مواد سرطان‌زا معرفی شده‌ است. بر اساس لیستی که از آلوده‌ترین شهر‌های جهان ارائه شده است شهرهای اهواز در ایران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ایران، لودیانا در هندوستان، کوئتا در پاکستان، کرمانشاه در ایران، پیشاور در پاکستان، گابورونه در بوتسوآنا، یاسوج در ایران و کانپور در هندوستان به ترتیب 10 شهر آلوده جهان هستند.
این مقام مسئول اعلاک کرد: در افزایش آلودگی‌ هوا و شیوع برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی رابطه معناداری وجود دارد، افزایش شکل های بدخیم انواع سرطان‌ها ناشی از افزایش آلاینده‌های محیطی است.
وی در پاسخ به این سوال که  آیا افزایش آمار بالای سرطان دریزد را تایید می‌کنید، تصریح کرد: آمار سرطان در دنیا به علت تغییر سبک زندگی رو به افزایش است. در مورد افزایش شیوع سرطان در یزد تحقیق قابل استنادی صورت نگرفته و این آمارهای موجود چون بر اساس آمار پاتولوژی است. از سوی دیگر استان یزد نیز مرکز درمان سرطان محسوب می‌شود بنابراین به طور قطع آمار را بالا‌تر از میزان واقعی سرطان نشان می‌دهد.
هاشمی اظهار کرد: افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان و کاهش سن ابتلا به سرطانها در کشور، باعث شده که جامعه پزشکی نسبت به شیوع این بیماری در سنین جوانی و میانسالی هشدار دهد.سرطان به عنوان یکی از شایعترین علل مرگ و میر افراد در دنیا و ایران شناخته شده و هر سال تعداد زیادی از موارد فوتی در اثر عوارض بدخیم این بیماری اتفاق می افتد. سن بروز سرطان معمولا سنین بالای 50 سال است، اما در سالهای اخیر سرطان‌های دستگاه گوارش و مجاری تنفسی در افراد زیر 30 سال نیز مشاهده می‌شود که این امر به دلایل استعمال دخانیات، دیگر مواد مخدر و استفاده رو به گسترش غذاهای آماده (فست‌فودها) ست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار