کد خبر: ۷۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱ 16 August 2015
ترافیک سر سام آور خیابان های باریک قم و ورود سالانه 40 هزار خودروی شخصی به خیابان ها و همچنین عادت شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی به صورت تک سرنشین، راه اندازی خطوط جدید و مجهزBRT در قم را ضروری می کند.

رشد سریع شهر ها و گرایش انسان های امروزی به سوی شهر نشینی  و از همین رو مهاجرت های بی دلیل افزایش امکانات را برای هر شهری ضروری کرده است،امروزه در جهان حمایت از حمل و نقل عمومی سمت و سوی دیگری را به خود گرفته است و با پیشرفت تکنولوژی وسائل ارتباطی هر روز جدیدتر می شوند.

در کشورهای توسعه یافته به این موضوعات اهمیت فراوانی داده می شود و ازاین رو اکثر شهرهای اروپایی از امکانات قطار شهری و منوریل به صورت پیشرفته برخوردار هستند و حجم بالایی از مسافران درون شهری در این شهرها با این وسائل ارتباطی جابجا می شوند.

در کشور ایران نیز طی سال های اخیر حمل و نقل عمومی در کانون توجه مدیران شهری و حتی مدیران ارشد کشوری است به طوری که در برخی از کلان شهرها احداث مترو جزء اولویت های کاری مدیران آن شهرها قرار گرفته است.

مترو در چند کلان شهر ایران فعال است،فعالیت مترو در تهران از سایر شهر ها بسیار بیشتر است و روزانه چندین هزار مسافر را جابجا می کند، البته متروی مشهد نیز طی سال های اخیر فعالیت خود را آغاز کرده و خدمات خوبی را به شهروندان و مسافران ارائه می کند.

علاوه بر این،سیستم حمل و نقل منوریل نیز در ایران  به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است اما تاکنون جواب چندانی نداده است، زمانی که ستون های بتنی منوریل در تهران سر بیرون آورد بسیاری با این طرح مخالفت کردند از این رو این طرح به فعالیت خود ادامه نداد.

اما بعد از تهران  در شهر قم ستون های از دل خاک بیرون آمده منوریل نمایان شد و قرار بر این شد اولین منوریل در شهر قم راه اندازی شود اما درحال حاضر این پروژه ملی به قصه هزار و یک شبی تبدیل شده است که پایان آن مشخص نیست و اخیرا نیز اعلام شده است که برای تکمیل هر کیلومتر از این پروژه نیازمنده 200 میلیارد تومان اعتبار است،البته مانند همین پروژه نیز در استان کرمانشاه مجوز احداث گرفته و پیشرفت هایی نیز داشته است اما متاسفانه وضعیت آن پروژه نیز به نظر مبهم است.

از طرفی، سیستم دیگری که جزء قدیمی ترین سیستم های حمل و نقل عمومی محسوب می شود اتوبوس های داخل شهری هستند که در سال های اخیر در اکثر شهرهای ایران به صورت BRT فعالیت می کنند.

اولین خط اتوبوس BRT  (مخفف Bus Rapid Transit ) دنیا در کوریتیبای برزیل در سال 1974 افتتاح شد،اما بعد از  مدتی شهرها و کشورهای دیگر نیز برای نجات از مشکلات ترافیکی و خدمات رسانی مناسب تر به شهروندانشان رو به سوی استفاده از این سیستم آوردند.

در حال حاضر نیز اصول ساخت اولین خط BRT  تا حد زیادی حفظ شده است،اتوبوس ها در مسیری مستقیم اقدام به جابجایی مسافران می کنند و تنها در تقاطع ها و چراغ قرمزها می ایستند.

موفقیت این طرح به حدی بوده است که هنوز هم در کشور برزیل به عنوان رکوردار جابجایی مسافران محسوب می شود، البته در شهر تهران نیز طی آمار اعلام شده ای در سال 92 نزدیک به 2 میلیون نفر در روز با این اتوبوس ها جابجا می شوند.

با وجود اینکه کشورهای توسعه یافته چندین سال است که از این سیستم برای جابجایی مسافر بهره می برند در برخی از شهرهای ایران تنها چند سال از راه اندازی این سیستم می گذرد،به طور مثال در شهر قم این سیستم عمرا تقریبا یک ساله دارد و اولین خطوط BRT در سال 93 در یکی از خیابان های پر رفت و آمد شهر قم به بهره برداری رسیده است.

ترافیک سر سام آور خیابان های باریک قم و ورود سالانه 40 هزار خودروی شخصی به خیابان ها و همچنین عادت شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی به صورت تک سرنشین راه اندازی این خطوط در شهر را جز ضروریات می کند.

با راه اندازی اولین خطوط بی ارتی در قم شهروندان نیز تقریبا راضی به نظر رسیدند اما در عمل هنوز این خطوط به صورت اختصاصی برای اتوبوس های تندرو نیست،به طور مثال در خطوط خیابان امام خمینی(ره) قم در مسیر اتوبوس های تندرو هم تاکسی های داخل شهری و هم موتورسواران در حرکت هستند و اصلا این خطوط شبیه خطوط BRT نیست.

البته وجود همین طرح  ها نیز نعمتی بزرگ است و شهرداری قم باید در این جهت تلاش های بیشتری انجام دهد البته یکی دیگر از ابتکارات اتوبوس رانی قم که رضایت مردم را نیز به دنبال داشته است  در مورد خطوط جدید اتوبوسهای تندرو  است که  این خطوط از نیروگاه تا بلوار شهید محلاتی، نبوت تا پردیسان، فرهنگیان تا بنیاد و کامکار تا پردیسان و بازار تا تره بار طراحی شده است که گسترش آن در سطح شهر می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

این در حالی است که گسترش حمل و نقل عمومی برای مدیران جدید شهری قم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که در روزهای اخیرسقائیان نژاد شهردار قم طی صحبت هایی از راه اندازی خطوط جدید اتوبوس رانی در شهر قم خبر داده است.

وی با اعلام این خبر می گوید:تعداد اتوبوس‌هاي شهري در آينده نزديك تا ۴۰ دستگاه اتوبوس  تا 40 دستگاه دیگر افزایش پیدا خواهد کرد و 5 خط BRT دیگر راه اندازی خواهد شد.

شهردار قم ادامه می دهد: در این خصوص 4 میلیارد تومان شهرداری به صورت تهاتری و 4 میلیارد هم به عنوان وام در نظر گرفته تا بتواند حجم عظیمی از مشکلات ترافیکی شهر قم را برطرف سازد.

راه اندازی این خطوط مسلما در کاهش ترافیک و همچنین رضایت شهروندان موثر خواهد بود از آنجایی که خیابان‌های قم از گنجایش و ظرفیت‌های لازم برخوردار نیستند می توان با فراهم کردن این زیر ساخت ها شاهد رفع نقایص شد برای کلان شهرها این سیستم کاملا اثر بخش بوده است و هم برای مردم و هم برای دولت ارزشمند است.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار