جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه قدرت دفاعی و بازدارندگی دفاعی در کنار دیپلماسی بسیار کارآمد است گفت: اگر کشوری ضعیف باشد آمریکایی ها حتما به آن کشورحمله می کنند، زیرا آنها به مسئله صرفه و منفعت در اقدامات خود توجه دارند.
کد خبر: ۷۸۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹ 05 October 2019

به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع،  سردار قاسم تقی زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دومین همایش ملی مصون سازی زیرساخت ها و صیانت از مردم که در سالن همایش های الغدیر وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت: مجموعه نیروهای مسلح و صنعت دفاعی توانست فعالیت های علمی و صنعتی را در سطح ملی، مدیریت و پیش ببرد و به طور طبیعی و با توجه به تکنولوژی ها و فناوری های سلاح های دشمنان و تهدیدات موجود از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا، فناوری های های مقابله و تکنولوژی های جهشی دفاعی را طراحی و بکار گرفته است.

وی با اشاره به به بودجه ۷۰۰ میلیارد دلاری نظامی آمریکا گفت: اگر ما می خواستیم به سبک اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد رقابت تسلیحاتی با آمریکا شویم که البته جماهیر شوروی به دلیل همین رقابت دچار فروپاشی شد، ممکن بود مشکلاتی هم برای ما به وجود می آمد.
 
وی با اشاره به استراتژی اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با آمریکا گفت: با تدابیر مقام معظم رهبری ما در مقابل دشمن به یک جنگ و دفاع نامتقارن پرداختیم و بر همین اساس فناوری ها و تجهیزاتی که تولید شد ویژه و خاص جمهوری اسلامی ایران است.
 
جانشین وزیر دفاع با اشاره به روند شکل گیری صنعت موشکی کشور گفت: روزی که فعالیت در حوزه موشکی را شروع کردیم، پنج نفر بودیم و روی موشک های زمین به زمین کار می کردند اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که نباید انفعال داشته باشیم و باید با ابتکار پیش برویم و برای ایجاد بازدارندگی موثر بحث تهاجمی را مد نظر قرار دادیم. به همین دلیل تمامی فعالیت خود را جهت ایجاد بازدارندگی فعال متمرکز کردیم.
 
وی ادامه داد: ما در حوزه موشک زمین به زمین در دو بعد سوخت جامد و مایع تحقیقات بسیار گسترده ای انجام داده و تا برد قابل توجهی به موشک های نقطه زن دست پیدا کرده ایم و همه این دستاوردها بر اساس فناوری و فرمول های خاص خودمان است.
 
وی افزود: در موشک های دوربرد زمین به زمین نیز از سوخت جامد استفاده می‌کنیم که با استفاده از این فناوری در موشک های ذوالفقار که با آن پایگاه های داعش را در بوکمال و دیرزور مورد اصابت قرار دادیم و بواسطه آن ۷۴ نفر از فرماندهان داعش کشته شدند و همین باعث شد کار داعش تمام شود، استفاده کردیم. البته بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری دقت موشک ها را افزایش دادیم و کار های بزرگی علمی و بومی ارزان قیمت در این حوزه انجام شد.
 
سردار تقی زاده ادامه داد: در بخش موشک های کروز با برد ۸۰۰ و ۱۲۰۰ کیلومتر را به نام هویزه کامل کردیم؛ البته در این حوزه فعالیت های بسیاری صورت گرفته که رسانه ای نکردیم؛ در بخش دوش پرتاب ها نیز از سنسورهای بومی استفاده کردیم که خیلی از کشورها فاقد چنین سنسورهایی دوگانه ای در  این بخش هستند.
 
وی همچنین گفت: در موشک های ضد زره با استفاده از لیزر دارای موشک هایی مثل هویزه هستیم که کاربرد آن علیه داعش بسیار موثر بود و امروز این موشک جزو دو موشک معروف محسوب می شود.
 
سردار تقی زاده ادامه داد: در بحث موشک های پدافند هوایی در کنار بردهای کوتاه، چندی پیش باور ۳۷۳ رونمایی شد که داری تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است و آمریکایی ها به خوبی می دانند و این فناوری را می شناسند و پهپاد جاسوسی آمریکا با همین تجهیزات بومی ساقط شد.
 
وی ادامه داد : بیش از دو هزار پروژه تحقیقاتی بالغ بر ۴۴۷ میلیارد تومان در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در جریان است و حدود ۳۰۰ پروژه دکتری در حال انجام است.
 
جانشین وزیر دفاع گفت: در حوزه دریا نیز پروژه و کار های بزرگی انجام گرفته و موشک های نقطه زن بسیار دقیق در این حوزه داریم.
 
وی قدرت دفاعی و بازدارندگی دفاعی را در کنار دیپلماسی بسیار کارآمد دانست و گفت: اگر کشوری ضعیف باشد آمریکایی ها حتما به آن کشورحمله  می کنند، زیرا آنها به مسئله صرفه و منفعت در اقدامات خود توجه دارند و اگر ببیند تهاجم به کشورما مثل عراق و افغانستان  برای آنها صرفه دارد، تهاجم می کند اما ببینند توان دفاع دارد با او وارد جنگ نمی شوند.
 
سردار تقی زاده گفت: ۶۰ هزار آمریکایی در اطراف کشور ما حضور دارند و آنها قطعا این عقلانیت را دارند که اقدامی علیه ما نکنند و می فهمند که تجهیزات و امکاناتی می سازیم و استفاده می کنیم که توانسته هواپیماهای بدون سرنشین آنها را سرنگون کرده و یا پهپاد آنها را بنشانیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: ما امروز جزو کشور های برتر در عرصه فناوری کنترل و شناسایی و انهدام پهپاد هستیم و رادارهای و سیستم های میکروالکترونیک بسیار پیشرفته ای داریم؛ همچنین در بحث ساخت هواپیمای جنگنده نیز توانستیم جنگنده پیشرفته کوثر را تولید کنیم.
 
وی اضافه کرد: در حوزه ساخت بالگرد و ناوچه و قایق های تند رو هم کارهای بزرگی انجام شده و تحول بزرگی در تکنولوژی های روز داشته ایم؛ البته  قرار نیست ما چیزی بسازیم که آنها دارند بلکه خواست و نیاز خود را تولید می کنیم و دیدید که پهپاد جاسوسی آمریکا چگونه با تجهیزات بومی شناسایی و سرنگون شد.
 
سردار تفی زاده ادامه داد: در زمان هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی یک هواپیما بسیار پیشرفته p8  آمریکایی نیز در پشت سر آن در حال پرواز بود اما چگونه نتوانستند از این تجهیزات علیه رادارهای ما استفاده کرده و آنها را مختل کنند؛ این نشان می دهد که ما کار خود را با استفاده از تکنولوژی های نامتقارن و بسیا ارزان به خوبی انجام داده ایم.
 
وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم سلاحی بسازیم که از سلاح آمریکا برتر و البته قیمت آن ارزان تر و متناسب با جغرافیای تهدید باشد؛ البته تمام این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که میانگین سنی دانشمندان وزارت دفاع ۳۳ سال است و آنها آماده کارهای بزرگی هستند.
 
وی توجه به اصول پدافند غیر عامل در مدیریت شهری را برای کاهش آسیب پذیری بسیار مهم دانست و گفت: عدم رعایت اصول پدافندی در مدیریت شهری می تواند تبعات گسترده ای برای ما داشته باشد. به همین جهت نیاز مند کسب آمادگی های لازم برای افزایش آمادگی جهت کاهش آسیب ها هستیم.
 
سردار تقی زاده در ادامه با اشاره به انتقال ناوگان پنجم آمریکا از بحرین، اظهار داشت: تحرک های آمریکا در منطقه به صورت ساعتی رصد می شود، به عنوان مثال هواپیماهای u2 آمریکا که از قبرس بلند می‌شدند و بر فراز منطقه روزی دو بار پرواز داشتند با ساخت سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ متوجه شدند که این سامانه می تواند آنها را رهگیری و منهدم کند لذا این پروازها را متوقف کردند.
 
وی ادامه داد: سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر و برد ۲۰۰ کیلومتر می‌تواند پیشرفته‌ترین هواپیماهای آمریکا را شناسایی و منهدم کند.
 
سردار تقی زاده در ادامه با اشاره به اینکه برای ۱۵ سال آینده راهبرد بسیار بزرگی را برای دفاع از کیان ایران اسلامی طرح ریزی کردیم، عنوان کرد: امروز بهترین آزمایشگاه ها را در دانشگاه ها داریم البته تا چندی پیش تنها دانشگاه شریف این توانمندی را داشت اما امروز در تمام کشور زیرساخت های علمی و ساختارهای فنی و علمی را آماده کرده ایم.
 
وی ادامه داد: پدافند غیرعامل موثر و بازدارنده است به خصوص در مسائل سایبری؛ البته کارهای بسیار بزرگی تا کنون صورت گرفته است. به عنوان مثال وزارت دفاع پروژه های بزرگی را برای پدافند و جلوگیری از تهاجم دشمن به صورت فضای مجازی انجام داده که فعالیت های سایبری در رزم و سایبر الکترونیک از آن جمله است.
 
جانشین وزیر دفاع در خصوص استفاده از ربات در جمع آوری و خنثی سازی مین ها هم افزود: در جمع کردن مین ها در ماه حدود ۳ شهید می دادیم اما امروز خوشبختانه با استفاده از تولیدات وزارت دفاع مانند ربات های هوشمند آن اتفاقات دیگر رخ نمی دهد؛ اکنون مین هایی که به مرور زمان حتی تا عمق ۶ متر نیز قرارگرفتند را با استفاده از همین ربات ها کشف و خنثی می‌کنیم.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار