در «آبدان» شهرستان دیر برگزار شد
کد خبر: ۸۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 22 August 2015
به‌منظور فرهنگ‌سازی مصارف خانگی آب و ارائه راهکارهای عملی به بانوان خانه‌دار، اولین نشست تخصصی انجمن زیست محیطی پرونگ شهرستان دیر با حضور مسئولین این شهرستان صبح دیروز در مسجد امام حسین(ع) آبدان برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالله حاجیانی در این نشست ابراز امیدواری کرد: این حرکت انجمن پرونگ موجب صرفه‌جویی، قناعت و جلوگیری از اسراف در خانه‌ها شود.

نماینده اسبق جنوب استان در مجلس شورای اسلامی که به‌عنوان کارشناس مذهبی سخن می‌گفت، ادامه داد: مشکل آب و پیش‌بینی وضعیت بحرانی امروز در سال 74 که وارد مجلس شدم نیز وجود داشت و کارشناسان زیادی از دو دهه قبل نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند.

وی با اشاره به آیات کلام وحی و روایات ائمه هدی(ع) از ویژگی‌های مسرفین و نفرت خداوند از آنان گفت و خاطرنشان کرد: مصرف آب و انرژی در کشور مسلمان ما سه برابر کشور یک میلیارد و سیصد میلیونی چین می‌باشد که جای تأمل جدی دارد.‌

حاجیانی از وزارت بهینه‌سازی انرژی آمریکا با تعبیر وزارت قناعت یاد کرد و نسبت به عدم توجه به تعالیم دینی در کشورهای مسلمان جهت پیشرفت و دستیابی به راه‌حل‌های مناسب به‌منظور مبارزه با مشکلات انتقاد کرد.

حاجیانی در پایان سخنان خود اقدام به وضو گرفتن با یک لیوان آب یکبار مصرف کرد تا فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب و اهمیت آن در دین اسلام را برای همگان ضروری بداند.

در ادامه علیرضا گرامی‌مطلق، کارشناس تخصصی این همایش با اشاره به ورود سه ساله ایران به خشک‌سالی 30 ساله گفت: از مجموع آب‌های موجود در جهان، تنها یک درصد قابل شرب هستند و با توجه به افزایش جمعیت و عدم افزایش منابع آبی، بی‌شک جنگ آب در آینده می‌تواند تشدید یابد.

این استاد دانشگاه افزود: افزایش بی‌رویه جمعیت، نیاز به تغذیه و افزایش صنایع سه عامل مهم در تشدید بحران آب بوده و در کشور ایران که شانزدهمین کشور وسیع دنیاست، بیش از دو سوم آن بیابان و نیمه‌بیابان است که خشک شدن هامون و تالاب‌ها و دریاچه‌های مختلف کشور نشان از وضعیت بحرانی آب در آینده می‌دهد.

وی بیشترین مصرف بی‌رویه آب را در بخش کشاورزی دانست و تأکید کرد: البته نباید از مصرف بی‌رویه آب در منازل نیز غافل شد و امیدواریم این نشست‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها در حوزه‌های گوناگون و در تمام مناطق کشور ادامه داشته باشد تا بتوانیم همه با هم برابر این بحران بایستیم.

گرامی‌مطلق خالی شدن استان‌های مرزی کشور و مهاجرت به شهرهای دیگر را از اثرات بی‌آبی دانست که می‌تواند بر امنیت و مسائل نظامی کشور نیز تأثیر داشته باشد.

وی در پایان ضمن یادآوری نقش زنان به‌عنوان مدیران اقتصادی خانواده به بیان راهکارهایی جهت صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخت.

گفتنی است در ابتدای مراسم نیز حجت‌الاسلام  محمد حمیدی‌نژاد امام جمعه بخش آبدان و سید علی پاک‌نژاد معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان دیر ضمن قدردانی از اعضای انجمن پرونگ ابراز امیدواری کردند این نشست‌ها و حساسیت جوانان به امور اجتماعی کشور مستمر باشد.

برپایی نمایشگاه عکس با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیر و کارگاه نقاشی کودکان از برنامه‌های جانبی این نشست بود که در پایان، ضمن بازدید مسئولین از کارگاه، هدایایی به کودکان تقدیم شد.

عمار احمدی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه ضمن قدردانی از پوشش رسانه‌ای این برنامه توسط سیمای استانی تأکید کرد: این نشست با همکاری ادارات آبفار، آبفا و امور آب شهرستان دیر، همراهی معاون محترم سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان و حمایت های قابل تقدیر محیط زیست این شهرستان برگزار شده است که از سایر ادارات بخش، بخصوص بخشدار محترم نیز سپاسگزاریم.

عضو هیأت مؤسس پرونگ یادآور شد: دغدغه اصلی ما در بحث مصرف بی‌رویه آب در بخش آبدان به کشاورزی اختصاص دارد که با مشورت صاحب‌نظران شهرستان و استان برنامه‌هایی در همین راستا برگزار خواهیم کرد.

انجمن زیست محیطی پرونگ، اولین و تنها انجمن زیست محیطی شهرستان دیر است که در اولین روزهای فعالیت خود اقدام به برگزاری نشست ارزشمند "نبض زمین نمیزند" کرد. نشستی که به گفته معاون سیاسی اجتماعی شهرستان دیر، برای اولین بار در استان با این شکوه و کاملا مردم‌نهاد برگزار شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار