ابتدای شیوع این بیماری در ایران با نوروز همراه بود، آغاز فصل بهاری که دید و بازدیدش آوازه است، اما هشدار مسوولان به لغو این سنت دیرینه به خاطر کرونا باعث شد اکثر مردم خانه‌نشین شوند تا جایی که روز طبیعت نیز از منزل خارج نشدند.
کد خبر: ۸۷۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ 18 July 2020
بیش از یک‌سوم موارد مثبت ابتلا به کرونا در همدان مربوط به زنان خانه‌دار است که عواملی، چون حضور در دورهمی‌ها، جشن تولد، عزا و عروسی، مراکز خرید و... باعث این اتفاق شده است، بنابراین این قشر گروه موثری در پیشگیری و انتقال بیماری به شمار می‌روند و باید دستورالعمل بهداشتی را بیش از دیگران رعایت کنند.

به گزارش فارس، چند وقتی است خبر‌ها و زندگی روزمره مردم تحت‌الشعاع بیماری کرونا قرار گرفته به طوری که سوال این روز‌های آن‌ها این است که کی می‌شود از دست این ویروس نجات یافت.

ابتدای شیوع این بیماری در ایران با نوروز همراه بود، آغاز فصل بهاری که دید و بازدیدش آوازه است، اما هشدار مسوولان به لغو این سنت دیرینه به خاطر کرونا باعث شد اکثر مردم خانه‌نشین شوند تا جایی که روز طبیعت نیز از منزل خارج نشدند.

تعطیلات نوروز کمی تمدید شد تا شاید موج این بیماری بخوابد اتفاقا جواب هم داد و حتی مراسم عزا، عروسی، دورهمی‌ها و حضور در اجتماعات کمتر دیده می‌شد تا اینکه ایران به نسبت برخی از کشور‌ها توانست عملکرد خوبی داشته باشد و این بیماری را تا حدودی کنترل کند.

تعطیلات بیشتر از این نمی‌توانست ادامه یابد و باید برخی مشاغل از سرگرفته می‌شد تا فکری به حال معیشت مردم شود به ویژه اینکه مشکلات اقتصادی با بروز کرونا دوچندان شده بود، پس پروتکل‌های بهداشتی دیگری تعریف شد تا هم مردم به فکر کسب درآمد باشند و هم به نحوی این بیماری را کنترل کنند، اما گویا این مسئله به دید بسیاری از افراد مساوی بود با پایان کرونا، چون مراسم عروسی و عزا، دورهمی‌ها، خرید در پاساژ‌ها و مراکز خرید به وفور مشاهده شد و مقاومت در برابر زدن ماسک و عدم رعایت دستورالعمل‌ها از سوی برخی از افراد روند را به گونه‌ای پیش برد که این روز‌ها با افزایش آمار مبتلایان مواجه شویم.

ایرج حریرچی؛ معاون وزارت بهداشت با سفری که طی روز‌های اخیر به همدان داشت از آماری نگران‌کننده سخن به میان آورد، به گفته وی در یک مراسم عروسی ۳۰۰ نفر، در یک مراسم عزا یک‌هزار نفر و در یک مرکز خرید ۲۲۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند و اگر این روند ادامه یابد وضعیت خوبی را شاهد نخواهیم بود.

استان همدان که مثل بسیاری از استان‌های دیگر با بیماری کرونا مواجه بود، اما توانست با مدیریت مسوولان و رعایت مردم ماه‌ها در وضعیت خوبی قرار گیرد؛ اما متاسفانه به مرور عدم رعایت برخی موضوعات وضعیت این استان را هم به حالت هشدار برد و تعدادی از شهرستان‌ها در جدول رنگ قرمز را به خود گرفتند.

متأسفانه طبق آمار مسوولان استانی طی یک ماه اخیر شرایط همدان تغییر کرده و آمار مبتلایان سه برابر شده است به طوری که تعداد مبتلایان به ۷۰ نفر در روز و فوتی‌ها به ۱۰ نفر رسیده است.

۴۶ درصد آزمایش‌های مثبت کرونا در همدان مربوط به خانم‌های خانه‌دار است

۸۵ درصد علت ابتلا در استان همدان به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عزا و عروسی گزارش شده و متاسفانه ۴۶ درصد آزمایش‌های مثبت کرونا در این استان نیز مربوط به خانم‌های خانه‌دار است.

همدان که این روز‌ها همچنان با دشواری‌های کرونا دست به گریبان است، با روند صعودی آمار مبتلایان دست و پنجه نرم می‌کند هرچند روز‌های اخیر به روند ثابت هم رسیده است، اما باز هم نگرانی وجود دارد، آنچه بیشتر مورد توجه بوده این است که زنان خانه‌دار آمار بیشتری از مبتلایان به کرونا را در استان به خود اختصاص داده‌اند، عوامل متعددی می‌تواند در درگیری مادران و زنان خانه‌دار به ویروس کرونا دخیل باشد که می‌توان به شرکت در دورهمی‌ها، جشن تولدها، مراسم عزا و عروسی، حضور در مراکز خرید و... اشاره کرد، مراقبت از بیماران در منزل به عنوان یکی از مکان‌های خصوصی جدای از مکان‌های عمومی هم ضرورت دارد که این امر مهم اغلب بر عهده زنان خانه‌دار است.

بانوان می‌توانند با تدابیر مختلف برای حفظ بهداشت و بالا بردن ایمنی بدن خانواده از جمله انتخاب سبد غذایی درست و رعایت اصول بهداشتی و آموزش بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلای اعضای خانواده خود به ویروس کرونا نقشی مهمی داشته باشند و حتی آموزش‌هایی را به دیگران ارائه دهند.

یکی از زنان خانه‌دار استان همدان از ابتلای خود به این بیماری سخن می‌گوید، او که خانم ۳۵ ساله‌ای از تویسرکان است در دورهمی‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شده است، به قول خودش مسائل بهداشتی را رعایت می‌کرد و یک ماه هم از منزل خارج نشده بود، اما با این وجود گرفتار شد.

این خانم می‌گوید: یک ماه خانه مادرم نرفتم و هر چیزی که همسرم می‌خرید را هم می‌شستم، پنج روز قبل از شروع علائم، برای افطاری به خانه دو نفر از اقوام رفتیم، از شهر همدان هم چند نفری آمده بودند که قبلش به تهران و شمال سفر کرده بودند. بعد از مهمانی من و همسرم هر دو مریض شدیم، من کمردرد و معده درد داشتم و فکر می‌کردم به خاطر کار سنگین و جا به جایی وسیله سنگین باشد و یا شاید بعد از حمام پیاده‌روی رفته بودم سرما خورده‌ام. دکتر رفتم و دارو گرفتم، اما کمردردم خوب نشد، اصلا اشتها نداشتم، در عرض یک هفته ۶ کیلو وزن کم کردم، بعد از یک هفته سرفه شروع شد، همراه با تنگی نفس (اما اصلا تب نداشتم)، به متخصص عفونی کلینیک امام مراجعه کردم، اکسیژن خونم خوب بود، اما تنگی نفس داشتم، دو شب بیمارستان بستری شدم و با همسرم آزمایش کرونا دادیم که جواب برای هر دویمان مثبت اعلام شد، به نظرم، چون مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردم اگر مهمانی نمی‌رفتم به کرونا مبتلا نمی‌شدم، توصیه می‌کنم که مردم دورهمی و مهمانی را تعطیل کنند تا در برابر این بیماری ایمن باشند.

ماسک نمی‌زدم، فکر نمی‌کردم مبتلا شوم

خانمی ۵۲ ساله دیگری که اهل یکی از روستا‌های همدان است می‌گفت: در هیچ مراسمی ماسک نمی‌زدم، اصلا فکر نمی‌کردم به این بیماری مبتلا بشوم. ماه رمضان روزه بودم و در منزل ما پنج کارگر ساختمانی بود که من برای آن‌ها آشپزی می‌کردم و غذا می‌بردم. یک هفته قبل از عید فطر دو شب پشت سر هم در مراسم ختم یکی از اقوام شرکت کردم که هر بار یک ساعت آنجا بودم، سه روز قبل از عید فطر هم در مراسم تشییع جنازه شرکت کردم، چون در روستای ما اگر در اینگونه برنامه‌ها شرکت نکنیم حرف درمی‌آورند.

راستش در هیچ مراسمی ماسک نزدم، فاصله را رعایت نکردم و کنار هم نشسته بودیم، عصر روز عید فطر بدن درد و شکم درد گرفتم کمی هم سرم درد می‌کرد، اما تب نداشتم، چهار روز بدن درد را تحمل کردم و بعد به پزشک مراجعه کردم، دارو خوردم، اما خوب نشدم، مجدد به بیمارستان مراجعه کردم که از ریه‌هایم عکس گرفتند و گفتند مشکل دارم، یازده روز بیمارستان بستری شدم، روز‌های سختی بود و با خودم فکر می‌کردم اگر در این مراسم شرکت نمی‌کردم مبتلا نمی‌شدم.

یک خانم ۶۲ ساله همدانی هم که در حین پرستاری از پسرش مبتلا شده بود گفت: پسرم در زمینه کار ساخت و ساز فعال است، در محل کارش بنایی تب داشت و تست‌اش مثبت اعلام شده و پسرم از او گرفت، چند روز بعد حال پسرم آنقدر بد شد که در بیمارستان بستری شد، دو روز بعد هم علائم خودم شروع شد و در بیمارستان بستری شدم، من حتی برای خرید از خانه بیرون نمی‌رفتم و خیلی رعایت می‌کردم، اما باز مبتلا شدم.

مراقبت و آموزش‌های عمومی و همگانی بهداشت و سلامتی برای زنان خانه‌دار به عنوان گروه مهمی از جامعه برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم و ضروری است در این خصوص رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان اظهار کرد: خانم‌های خانه‌دار از گروه‌هایی هستند که بیشترین آمار بیماری کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

سیدجلال‌الدین بطحایی بیان کرد: ریسک انتقال بیماری در خانم‌های خانه‌دار به علت حضور در اجتماعات و انجام خرید و دورهمی‌ها و نیز ارتباط با سایر افراد خانواده که به بیرون رفت و آمدند دارند، بیشتر است.

وی با تاکید به اینکه آمار نشان می‌دهد موارد مثبت ابتلای خانم‌های خانه‌دار به بیماری کرونا بیشتر از سایر گروه‌های شغلی است افزود: درصدی از موارد ابتلا می‌تواند به خاطر تماس‌های خانگی و رفت و آمد‌های فامیلی باشد؛ ضمن اینکه خانم‌های خانه‌دار بیشتر هم در اجتماعات و مراسم‌ها حضور دارند.

 رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه زنان خانه‌دار می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هم از انتقال بیماری به خود جلوگیری کنند و هم سایر افراد خانواده را ایمن نگه دارند افزود: این گروه در کاهش بیماری کرونا گروه تاثیرگذاری هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک سوم موارد مثبت ابتلا به بیماری کرونا در استان بین زنان خانه‌دار است خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند گروه موثری در پیشگیری و انتقال بیماری کرونا باشند.

بطحایی با بیان اینکه ابتلای خانم‌های خانه‌دار با توجه به ارتباطی که با سایر افراد خانواده دارند، بیشتر است به طوری که دیگر اعضای خانواده با رفت وآمد به منزل احتمال دارد آلودگی را به خانم‌های خانه‌دار منتقل کنند گفت: معمولا مسوولیت مراقبت با افراد مبتلا و مشکوک به کرونا با خانم‌های خانه‌دار است که باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

وی با تاکید به اینکه افراد به ویژه زنان خانه‌دار باید رفت و آمد‌های خود را به حداقل برسانند افزود: خرید‌ها هفتگی انجام شود و افراد از خرید‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات شلوغ خودداری کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه در این ایام همواره تهویه منزل جدی گرفته شود گفت: اگر احیانا یکی از افراد خانواده مشکوک یا مبتلا به کرونا است حتما حفاظت باید فردی رعایت شود.

وی با اشاره به تعبیه اتاق جداگانه برای فرد بیمار و به حداقل رساندن ارتباط با این شخص افزود: در مواقع ارائه خدمت به بیمار یا فرد مشکوک حتما از دستکش و ماسک استفاده شود.

بطحایی شست‌وشوی مکرر دست‌ها را یک اصل مهم برشمرد و با بیان اینکه زنان خانه‌دار می‌توانند هم گیرنده و هم انتقال دهنده بیماری باشند گفت: زنان خانه‌دار با رعایت دستورالعمل‌ها تا حدودی زیادی می‌توانند از انتقال تماسی ویروس کرونا جلوگیری کنند، اگر سن بالایی دارند به هیچ وجه برای مراقبت بیماران مبتلا و مشکوک انتخاب نشوند.

وی تصریح کرد: زنان خانه‌داری که دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و عروقی و... هستند به هیچ وجه برای مراقبت از سایر افراد خانواده درگیر بیماری کرونا انتخاب نشوند، چون ریسک انتقال در این افراد هم بالاتر است و هم احتمال اینکه به نوع شدید بیماری دچار شوند، وجود دارد.

 رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه زنان خانه‌دار می‌توانند نقش مهمی در آموزش داشته باشند، چون معمولا سایر افراد خانواده به خوبی نکات آموزشی توسط این افراد را رعایت می‌کنند تاکید کرد: باید از حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها جدا خودداری شود تا از این مرحله بیماری نیز به خوبی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه رعایت مواردی از نکات بهداشتی که عامل انتقال تماسی را بالا می‌برد باید رعایت شود از جمله اینکه ظروف بیمار را باید جداگانه با آب جوش شست و جدا کرد خاطرنشان کرد: البته شست و شو نباید تاثیر منفی روی بیمار بگذارد تا روحیه خود را از دست بدهد؛ خانم‌های خانه‌دار می‌توانند به این امر زیرکانه توجه کنند تا بیمار با آسیب‌های روانی نیز مواجه نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار