رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا خبر داد
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا گفت: آرتمیا را به عنوان یکی از عوامل مهاجرت پرندگان در حال از دست دادن هستیم.
کد خبر: ۸۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 02 September 2015

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، یوسفعلی اسدپور بعد از ظهر امروز در نشست خبری که سالن جلسات مرکز تحقیقات آرتمیای کشور برگزار شد، اظهار داشت: آرتمیا را به عنوان یکی از عوامل مهاجرت پرندگان در حال از دست دادن هستیم.

وی با اشاره به اینکه آرتمیا موجودی ارزشمند و ذی‌قیمت در طبیعت ایران به ویژه آذربایجان غربی قلمداد می‌شود، گفت: این جاندار یکی از عوامل مهاجرت پرندگان مهاجر و نیمه‌مهاجر به خطه آذربایجان است، به طوری که اگر دیروز اینجا بودید حتما مشاهده می‌کردید، بیش از 2 هزار درنا مانند موجودات وحشی و زخمی سر و صدا می‌کردند.

این مسئول گفت: این پرندگان دریاچه ارومیه را به عنوان یکی از محل‌های تغذیه‌ خود می‌شناسند، اما امکان فرود آمدن برای آنها در دریاچه وجود نداشت.

اسدپور لازمه تضمین احیای آرتمیا را تامین منابع مالی دانست، گفت: در کنار تخصیص اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه اگر منابع مالی هر چند اندک به این مقوله تخصیص پیدا کند، می‌توان در راستای احیا، حفظ و تجاری‌سازی این موجود زنده ارزشمند و آبزی با همت کارشناسان اقدامات موثر و عاجل انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا با اظهار به اینکه اقشار مختلف مردم نسبت به احیای دریاچه ارومیه دغدغه جدی داشته و چگونگی وضعیت آن، روند اجرای پروژه‌های مختلف و خشک شدن آن را دنبال می‌کنند، گفت: بنابراین به عنوان مسئولان منطقه‌ای وضع فعلی دریاچه و حساسیت مردم را به گوش مقامات بلندپایه می‌رسانیم.

وی حفاظت از این موهبت الهی را یک وظیفه انسانی دانست، گفت: این زیست بوم طبیعی هدیه خداوند به ما، میراث اجداد و بزرگان به شمار می‌رود، بنابراین در صورت حفظ نکردن آن نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد نخواهند کرد، همان طور که ما نقطه‌های تاریک تاریخ را هرگز به فراموشی نمی‌سپاریم.

این مسئول با اظهار به اینکه غیر از احیای دریاچه ارومیه هیچ اولویت و اقدام مهم‌تری در استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: معیشت 6 میلیون نفر به صورت مستقیم و 12 میلیون نفر غیرمستقیم به این دریاچه بستگی دارد، چراکه مقوله‌های مختلف مانند سلامت، بهداشت روان، کشاورزی و ... را تحت شعاع قرار داده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا احیای دریاچه ارومیه را خواست همه ملت کشورمان دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار