پايگاه اينترنتي «پاليتي فکت» اتهام رشوه گرفتن سه سناتور دموکرات از ايران را بي پايه و اساس دانست.
کد خبر: ۸۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹ 04 September 2015
اين سايت نوشت: بي ترديد توافق هسته اي با ايران واکنش هاي فراواني در پي داشته است و برخي از اين واکنش ها در مخالفت با توافق را مي توان در پست هاي اينترنتي مشاهده کرد که در آنها نمايندگان دموکرات به گرفتن رشوه از ايران متهم شده اند. پستي در وب سايت جوزنيوز ( Jewsnews.co.il ) ديده مي شود که عنوان آن اين است: هشدار: فهرست دموکرات هايي که از ايران رشوه گرفته اند تا از توافق هسته اي حمايت کنند!

سايت هاي ديگر نيز اين اتهام را درج کردند از جمله اين عنوان : علت واقعي اين که چرا دموکرات ها از توافق هسته اي ايران حمايت مي کنند!$$$$ (علامت دلار)

اين پست ها همگي به يک مقاله برمي گردند که در فرانت پيج مگزين منتشر شده است. ناشر اين وبسايت، مرکز محافظه کار ديويد هاروويتس است. عنوان مقاله اين است: سناتورهاي خائني که از لابي ايران پول گرفته اند.

در اين مقاله، سناتور اد مارکي متهم شده است که در رأس فهرست رشوه گيرندگان از لابي ايران قرار دارد و اين که کميته اقدام سياسي ايران آمريکا به کمپين انتخاباتي او کمک کرده است. سناتور ال فرانکن و سناتور جين شاهين دو نماينده ديگرند که به گرفتن رشوه متهم شده اند.

اين نشريه افزود: وبسايت گروه ايپاک( کميته اقدام سياسي ايران آمريکا) تاييد کرده است که از اين سه نفر در انتخابات 2014 حمايت کرده است.

اما منطقي نيست فقط به اين علت که يک گروه اسم ايران را در خود دارد، بازيچه دست دولت ايران بدانيم. اين گروه نماينده آمريکايي هاي ايراني تبار است. اغلب، مردم به آمريکا مهاجرت مي کنند به اين علت که با دولت کشور خودشان مخالفند. اينکه يک سناتور از يک گروه آمريکايي کوبايي تبار پول بگيرد ، به اين معنا نيست که از فيدل کاسترو يا رائول کاسترو پول گرفته باشد. قطعاً در مثال کوبا احتمال اين که اعضاي آن گروه هوادار رژيم کاسترو نباشند، بيشتر است. حتي گروه ايپاک خودش نيز انکار مي کند که واسطه دولت ايران است. مراد قربان مدير روابط دولتي اين گروه مي گويد:«ما هيچ ارتباطي با دولت ايران نداريم. ما يک سازمان غير دولتي و غيرحزبي و غيرمذهبي هستيم که فقط در خدمت منافع جامعه آمريکايي هاي ايراني تبار هستيم.»

ولي نصر از دانشگاه جان هاپکينز گفت:« اتهام ارتباط اين گروه با رژيم ايران بي پايه و اساس است. اين سازمان تحت حمايت همه جانبه ايراني هاي مقيم آمريکاست. و هيچ چيز از دولت ايران دريافت نمي کند..»

اما آيا سناتورها واقعاً‌ رشوه گرفته اند؟ اولاً با توجه به ملاحظات و تاثيرات ديگر بر راي يک نماينده - ديدگاه مردم حوزه انتخابيه ، فشار رهبران حزب ، لابي گروههاي ديگر - نمي توان گفت که حمايت ايراني هاي مقيم آمريکا باعث شده است اين سناتورها از توافق حمايت کنند. اما حتي اگر اينطور تصور کنيم، نمي توانيم چنين پولي را رشوه در نظر بگيريم.

کنت گراس حقوقدان گفت: اگر اين رشوه باشد پس هيچکدام از نماينده کنگره مستثني نخواهند بود. طبق قانون آمريکا، کمک هاي سياسي رشوه محسوب نمي شود چرا که بودجه انتخابات آمريکا از اين کانال تامين مي شود.

سايت پوليتي فکت در پايان اينطور نتيجه گيري کرد: پست هاي اينترنتي ميگويد که مارکي ، فرانکن و شاهين از ايران رشوه گرفته اند تا از توافق هسته اي حمايت کنند. اما «رشوه» اينجا کمک سياسي محسوب مي شود و مدرکي وجود ندارد که نشان دهد اين سه نفر بيش از اين کاري کرده باشند.کمک ها نيز از جانب گروهي مي آيد که واسطه دولت ايران نيستند و همچنين ارشدترين نمايندگان جمهوريخواه نيز در جريان انتخابات از اين گروه پول دريافت کرده اند. 
منبع:آریا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار