استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی، تحقق دولت الکترونیک را وابسته به توسعه فناوری اطلاعات دانست و گفت: سرمایه گذاری در این بخش، سرمایه گذاری برای نسل های آتی و ورود هرچه سریع تر به دنیای مدرن فناوری و اطلاعات است
کد خبر: ۸۹۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳ 24 August 2020

به گزارش تابناک تبریز،دکتر محمدرضا پورمحمدی در آیین بهره برداری از پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، با تبریک هفته دولت و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: اجرای پروژه های حوزه آی تی و آی سی تی در استان، بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور، شاهد پوشش صددرصدی تمامی خدمات و امکانات مخابراتی در جای جای استان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای کنونی افزود: کرونا و مشکلات ناشی از این بیماری، اهمیت توجه به توسعه شبکه های ارتباطی و مخابراتی را دوچندان کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی، جهانی شدن و توسعه شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله مهم ترین مولفه های "تغییر" در جهان برشمرد و عنوان کرد: این دو موضوع، روز به روز بر تمامی موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی، تاثیر داشته و فناوری اطلاعات، موضوع جهانی شدن را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در حوزه آی تی و آی سی تی، اظهار داشت: با بی توجهی به چنین موضوعات مهمی، تمامی زیرساخت های بانکی و خدماتی با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

پورمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آی تی و آی سی تی استان، ادامه داد: تحقق دولت الکترونیک در گرو توجه به توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات است و بدون توجه به این موضوع، تحقق برنامه ریزی های انجام شده با مشکل مواجه می شود.

وی اظهار داشت: توسعه آموزش های مجازی در کشورهای پیشرفته از سال های گذشته آغاز شده و قطعا در آینده نه چندان دور کشور ما نیز بیش از گذشته از آموزش های مجازی برای پیشبرد بسیاری از اهداف خود استفاده کرده و آموزش و فعالیت های سنتی، جای خود را به آموزش های مدرن و فناورانه خواهد داد.

پورمحمدی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر پیشرفت های بسیار ارزشمندی در حوزه آی تی و آی سی تی کسب کرده و حتی در بسیاری از روستاها و با توجه به تامین آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت ثابت، شاهد تقاضای مردم برای بهره مندی از اینترنت پرسرعت هستیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی نیز د این مراسم گفت: طرح هایی که امروز بهره برداری می شود شامل ۲۸۴ طرح مخابراتی، ۲۵ طرح همراه اول، ۱۷ طرح ایرانسل، سه طرح رایتل و یک طرح ارتباطات زیرساخت با یک‌هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دولتی است.

محمد فرزاد اظهار داشت: این طرح ها در سه محور تلفن همراه، ارتقای اینترنت های نسل سوم و چهارم و توسعه اینترنت خانگی و فیبرنوری است.

وی اعلام کرد: حدود ۷۰ درصد جاده ها، ۷۴ درصد روستاها و ۵۴ درصد مدارس روستایی استان زیرپوشش اینترنت قرار دارند.

مدیرکل مخابرات منطقه آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: برای بهره برداری از طرح های مخابراتی ۹۸ میلیارد تومان هزینه شده است که در حوزه توسعه شبکه همراه و ارتقای سایت های نسل های سوم و چهارم اینترنت شامل طرح های شهری، روستایی و جاده ای است و در مجموع پوشش ۲۰۵ نقطه را در استان شامل می شود.

یوسف شکوری اظهار داشت: ارتقای پوشش اینترنتی اتوبان تبریز- زنجان، ارومیه- تبریز، مرند- تبریز به نسل سوم، بهره برداری از ۵۳ سایت روستایی، ۱۶سایت شهری و ۳۶سایت جاده ای نسل سوم و چهارم از جمله طرح های افتتاح شده است.

وی افزود: توسعه شبکه ثابت، تلفن خانگی با توسعه فیبر نوری، توسعه شبکه دیتا برای شبکه های باند پهن، توسعه شبکه تلفن همراه و افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت شبکه از دیگر طرح های بهره برداری شده است.

مدیر ارتباطات زیرساخت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: طول شبکه فیبر نوری استان در سال ۱۳۹۲ یکهزار و ۷۸۳ کیلومتر بود که با اجرای ۲ طرح بزرگ نور یک و نور ۲ به سه هزار و ۵۳۶ کیلومتر افزایش یافته است.

مظفر یوسف زاده خاطرنشان کرد: پهنای باید بین الملل که در آذربایجان شرقی یک چهارم باند کشور را تشکیل می دهد در سال 1392 ۱۱ گیگابیت بود و اکنون به ۵۱۰ گیگا بیت رسیده و ظرفیت ترانزیت بین الملل از ۱۳گیگابیت به ۱۵۸۰ گیگابیت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ظرفیت آی. تی در لایه هسته یک‌هزار گیگابیت بود که اکنون به ۸۴۶۰ گیگا بیت در ثانیه رسیده و ظرفیت انتقال شبکه ملی ارتباطات از ۶۱ به یکهزار و ۷۳۰ گیگا بیت در ثانیه افزایش یافته است.

یوسف زاده اعلام کرد: امروز شبکه فیبر نوری به طول ۶۱ کیلومتر در مسیر اهر- کلیبر افتتاح شد.

در این آیین و همزمان با نخستین روز از هفته دولت، 284 پروژه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان با اعتبار و سرمایه گذاری بالغ بر یک هزار و 493 میلیارد ریال افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :