مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به انتخاب قم به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی(فهما) گفت: به‌منظور استفاده از این ظرفیت، قم متولی برگزاری چهار طرح ملی در سطح مساجد کشور شد.
کد خبر: ۸۹۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲ 26 August 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید روحانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از این طرح‌ها، ۲ مورد در شرف اجرایی شدن است و ۲ طرح نیز در مرحله تامین اعتبار قرار دارند که با تامین اعتبار، به‌سرعت اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: طرح «مسجد، مدرسه و خانواده» به‌منظور پیوند میان مسجد و مدرسه، طرح «مهد فهما» به‌منظور هدفمند کردن آموزش‌ها در مهدهای کودک، طرح «کوثر پرفروغ» باهدف تبیین شخصیت حضرت معصومه(ص) و همچنین طرح «گنبد فیروزه‌ای» باهدف سبک زندگی مهدوی چهار طرحی است که قم متولی برگزاری آن‌ها در کشور شده است.

وی بابیان اینکه توانمندسازی و شبکه‌سازی مساجد قم نتیجه ۱۰ سال برنامه‌ریزی در این استان است، گفت: طرح «آفاق اندیشه» باهدف توانمندسازی کادر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، طرح «ثقلین» به‌منظور ترویج معارف اهل‌بیت(ع)، طرح «سفیران آسمانی» و همچنین طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» به‌منظور تکریم خانواده‌های شهدا ازجمله طرح‌هایی است که در قالب فهما به‌صورت استانی در قم برنامه‌ریزی‌شده است.

وی گفت: باید از ظرفیت انتخاب قم به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد استان به‌منظور برنامه‌ریزی برای انجام اقدام‌های موثر در سطح مساجد کشور تا پایان ۱۴۰۰ بهره جست.

روحانی بابیان اینکه هم‌اکنون یک مسجد قم دارای فعالیت بین‌المللی و تعداد محدودی نیز فعالیت ملی دارند افزود: باید با استفاده از فرصت انتخاب قم به‌عنوان پایتخت فهما، تعداد مساجد استان که دارای فعالیت ملی و بین‌المللی هستند افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: فهما رویداد ملی است که برای نخستین بار در سطح کشور امسال برگزار که طی آن  قم تا سال ۱۴۰۰ به‌عنوان پایتخت فرهنگی و هنری مساجد کشور انتخاب شد.

وی گفت: در این طرح تمام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در هشت رشته ارزیابی‌شده است که قم در تمام این رشته‌ها موفق به کسب رتبه برتر و درمجموع نیز بافاصله زیاد نسبت به سایر استان‌ها، اول شد به همین دلیل قم طی آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان به‌عنوان پایتخت فهما انتخاب گردید.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: کار تشکیلاتی در سطح ستاد و کانون‌ها، آموزش و توانمندسازی ارکان مساجد، شبکه‌سازی فرهنگی در عرصه مساجد، مدیریت جهادی با نگاه تکلیف مدارانه و ارتباط مستمر با کانون‌ها و ارکان مساجد، توجه به ظرفیت نخبگان و خواهران، تعاملات بسیار بالا با دیگر مراکز فرهنگی و ورود به عرضه‌های مختلف اجتماعی و ارائه خدمات شاخص‌هایی است که کانون‌های فرهنگی بر اساس آن ارزیابی شده‌اند.

وی شبکه‌سازی کانون‌های فرهنگی مساجد قم را ازجمله اقدام‌های مهم و ریشه‌ای در این استان دانست و گفت: ۹۵ درصد مساجد استان دارای تشکیلات قوی و آموزش‌دیده درزمینهٔ های مختلف هستند.

سامانه فهما(فرهنگی و هنری مساجد ایران) با همت ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در راستای ثبت‌نام اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری، ثبت فعالیت‌ها و رویدادهای کانون‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور راه‌اندازی شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار