کشتزارهای وسیع گندم، جو، کلزا و پینه از گذشته‌ها تصویری رنگاررنگ از منطقه مغان خلق می‌کند، اکنون ایجاد و رشد مجتمع‌های گلخانه‌ای دورادور این کشتزارها را در برگرفته و در سال‌های آتی مغان با به ثمر رسیدن طرح‌های بزرگ در حال اجرا در محاصره گلخانه‌ای قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۰۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 10 October 2020

هم اکنون طرح‌های بزرگ گلخانه‌ای در پارس آباد و بیله‌سوار مغان در حال اجراست که به ‌ثمر نشستن آنها موجب ایجاد تحول در بخش کشاورزی و تجارت خارجی این منطقه خواهد شد. دورنمای بهره برداری از مجتمع های بزرگ گلخانه ای افزایش تولید محصولات صادراتی و رونق تجارت و کشاورزی در منطقه است.

با اینکه بیش از ۱۵۰ هکتار طرح توسعه گلخانه‌ای در پارس‌آباد مغان اجرا شده ولی بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور نیز هم ‌اکنون در این شهرستان مرزی در حال اجراست.

پارسال استانداری اردبیل و شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور برای احداث ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در قالب سه شهرک در منطقه مغان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند و عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت یک هزار و ۶۰۰ هکتار بر این اساس در جریان سفر زمستان پارسال رییس جمهوری به استان اردبیل در پارس‌آباد آغاز شد.

کاظم عبادالله عموقین مدیر شهرک‌های گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، شهرک گلخانه‌ای در حال احداث یک هزار و ۶۰۰ هکتاری منطقه مغان را بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون ۵۰ هکتار از گلخانه‌های این شهرک به مرحله بهره‌برداری و تولید محصول رسیده است.

معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل هم گفت: تکمیل شهرک گلخانه‌ای در حال احداث یک هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان، موجب جهش تولید بخش کشاورزی در استان اردبیل می‌شود.

 ارژنگ عزیزی تکمیل احداث مجتمع‌ها و تامین زیرساخت برای سرمایه‌گذاران شهرک گلخانه‌ای مغان را اولویت اول طرح‌های کشاورزی استان اردبیل برشمرد.

وی این شهرک را بزرگترین مجتمع سرمایه‌گذاری و شهرک گلخانه‌ای ایران اعلام کرد و ادامه داد: تقاضا و علاقه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شهرک گلخانه‌ای مغان زیاد است. 

عزیزی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران توانمند و متخصص در امور گلخانه‌ای از اغلب نقاط کشور تقاضای اختصاص زمین و سرمایه‌گذاری در شهرک گلخانه‌ای مغان را داده‌اند  و این مهم همچنان تداوم دارد.

معاون استاندار اردبیل گفت: نهضتی در زمینه احداث گلخانه در استان اردبیل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شده که مورد حمایت همه مسئولان استان و وزارت جهاد کشاورزی است.

گسترش گلخانه‌های کوچک و صادرات محور در مغان 

در این حال در کنار ایجاد شهرک‌های بزرگ گلخانه‌ای اقدامات اساسی در زمینه احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس نیز در منطقه مغان در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته است.

 حسن نظیفی مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد مغان از اجرای طرح ملی احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و استقبال کشاورزن این منطقه از آن خبرداد و بیان کرد: این گلخانه‌ها در مساحت‌های کمتر از ۳۰۰ مترمربع در داخل محدوده شهر و روستا برای افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای ، افزایش بهره‌وری از زمین‌های خرد و کوچک کشاورزی و تسریع و تسهیل در فرآیند صدرو مجوزها، در تعدادی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان اجرا می‌شود.

حسن قبادی فرماندار بیله‌سوار مغان هم  از حمایت گسترش فعالیت گلخانه‌هایی که تولید صادراتی داشته باشند، در این شهرستان مرزی خبر داد و افزود: طرح گلخانه‌ای ۲۰ هکتاری در این شهرستان در حال اجرا بوده  و سردخانه ۵۰۰ تنی نیز در این مجموعه طراحی و ساخته شده است.

وی بیان کرد: در این طرح با همکاری  بخش خصوصی در فاز اول یک هکتار از این مجموعه به زیر کشت رفته و در مرحله بعدی ۲ هکتار دیگر عملیاتی شده  و محصولاتی از جمله فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، کاهو و گل کلم در این گلخانه با محوریت صادرات به کشور روسیه عملیاتی تولید می‌شود.

فرماندار بیله سوار اضافه کرد: برای راه‌اندازی این گلخانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و در حال حاضر ۱۰ نفر بصورت دائمی در این گلخانه مشغول به کار بوده و پیش‌بینی می شود با توسعه طرح  این تعداد به ۶۰ نفر افزایش یابد.

قبادی گفت: در حوزه کشاورزی می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های نوین، محصولات صادرات محور تولید کرده و از اقتصاد نفتی عبور کنیم که تحقق آن مستلزم حرکت های منسجم و هماهنگ است.

وی تاکید کرد: دولت از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به منظور حفاظت از منابع آب و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی حمایت می‌کند و در همین راستا از سرمایه‌گذاران بویژه سرمایه‌گذاران منطقه درخواست می‌شود در صورت علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در کشت محصولات به روش گلخانه‌ای به جهاد کشاورزی جهت هماهنگی‌های لازم مراجعه کنند.

ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید با توسعه طرح‌های گلخانه‌ای 

مسوولان استان اردبیل پیش بینی می‌کنند که اجرا و  تکمیل طرح‌های گلخانه‌ای در منطقه مغان موجب  ایجاد دستکم  ۲۰ هزار شغل جدید در منطقه خواهد شد.

ارژنگ عزیزی معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت:  با اتمام طرح‌های گلخانه‌ای در منطقه همچنین زمینه تولید ۷۰۰ هزار تن محصول با ارزش صادراتی   ۳۰۰ میلیون دلار در سال و صرفه‌جویی سالانه ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب فراهم می‌ شود.

عزیزی بیان کرد:  هدف‌گذاری احداث گلخانه در استان  تا سال ۱۴۰۴ سه هزار و ۵۲۴ هکتار می‌باشد.

علی‌اشرف منصوری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی  با اشاره به احداث و بهره‌برداری طرح‌های  گلخانه در استان اردبیل گفت: اثرات احداث این مجموعه‌های گلخانه در ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات کشاورزی مشخص خواهد شد.

وی افزایش ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تنی میزان محصولات کشاورزی استان را از جمله آثار مثبت احداث شهرک‌های گلخانه‌ای ذکر کرد و گفت: نمود بارز جهش تولید را در تولیدات گلخانه‌ای منطقه مغان به شکل ملموس می‌توان دید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی  همچنین مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای تکمیل مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل را بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان سرمایه‌گذاری چندین برابر بودجه عمرانی این استان است.

وی رفع بیکاری، رونق اقتصادی، افزایش بهره‌وری مصرف آب کشاورزی و رشد قابل ملاحظه بهره‌وری خاک و منابع تولید کشاورزی را از جمله آثار توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان اردبیل ذکر کرد.

منصوری همچنین بیان کرد: علاوه بر این، با ایجاد زنجیره ارزش و با بهره‌گیری از آب و هوای معتدل و خاک مرغوب منطقه، سرمایه موجود استان به شکل منطقی استفاده شده و با کاهش مصرف انرژی و مزیت صادراتی، رونق عملی در اقتصاد کلان کشور نیز رقم خواهد خورد.

 خلیل نیکشاد  رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل  رفع بیکاری، رونق اقتصادی، افزایش تولید ،  مصرف بهینه آب کشاورزی و رشد قابل ملاحظه بهره‌وری خاک و منابع تولید کشاورزی را از جمله آثار توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان و منطقه مغان  ذکر کرد.

کاظم عبادلله عموقین مدیر شهرک‌های گلخانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل این استان را در زمینه احداث مجتمع‌ها و مجموعه‌های گلخانه‌ای در سطح کشور، استان برتر عنوان کرد و گفت: تاکنون برای اجرای زیرساخت‌های گلخانه‌ای این استان بویژه در منطقه مغان  ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی هزینه شده و امکانات لازم از قبیل آب، برق و گاز این مجتمع‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن واگذار می‌شود.

وی بیان کرد: برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای در سطح استان، تا پایان امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تاکید کرد: استان اردبیل به علت سرعت در اجرای گلخانه‌ها و احداث سازه در سال جهش تولید به عنوان استان برگزیده کشور در زمینه احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای معرفی شده و با بهره‌برداری از طرح‌های در حال احداث و در راستای جهش تولید، این استان به قطب تولیدات گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود. 

به گفته مسوولان، بخش کشاورزی استان اردبیل در سال گذشته به علت جهش در احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای، جایگاه سوم کشوری را کسب کرده و برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی کشور در بحث توسعه گلخانه‌  جذب شده است.

ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران گلخانه‌ای  

به گفته مسوولان استان اردبیل آثار موفق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های  اشتغال  احداث مجموعه‌های گلخانه‌ای در استان اثبات شده و ضروری است  که بیشتر از این سرمایه‌گذاران طرح‌های گلخانه یا مورد حمایت قرار گیرند.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین کامل زیرساخت‌ها از جمله آب و برق و گاز را نیاز ضروری شهرک‌های گلخانه‌ای دانسته و می گویند:برخی واحدهای گلخانه‌ای  منتظر تامین زیرساخت‌ها هستند.

به گفته آنها، اصلاح فرایند طولانی اداری برای احداث گلخانه و نیز اعطای آسان‌تر تسهیلات بانکی از ضرورت‌های موردنیاز برای توسعه کشت گلخانه‌ای می‌باشد.

ارژنگ عزیزی معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل  با اشاره به جذب ۲۵ درصد تسهیلات رونق تولید بخش کشاورزی توسط سرمایه‌گذاران بخش گلخانه‌ای استان،  شناور شدن پرداخت تسهیلات برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای این استان را ضروری ذکر کرد.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه پرداخت تسهیلات بانکی یارانه‌دار برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای با هدف رونق تولید در بخش کشاورزی اظهار کرد: پرداخت ۹ درصد یارانه تسهیلات احداث گلخانه موجب رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران برای ورود به امر تولید گلخانه‌ای می‌شود.

علی‌اشرف منصوری ، مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی با اشاره به تامین همه زیرساخت‌های مورد نیاز تولید گلخانه‌ای از قبیل آب، برق و گاز و راه دسترسی و نیز آغاز عملیات ساخت سازه توسط سرمایه‌گذاران گفت: در کمتر از ۱۸ ماه گذشته کار بزرگی در احداث گلخانه در استان اردبیل انجام شده است.

وی افزود: تاکنون ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرک‌ها در استان اردبیل به بخش خصوصی واگذار شده که ۳۰۰ هکتار آن در حال ساخت سازه است.

ارژنگ عزیزی معاون استاندرا اربدیل نیز گفت: امسال با حذف بروکراسی‌های زاید و دست و پا گیر و همدلی با سرمایه‌گذاران باید در سریع‌ترین زمان ممکن بستر لازم را برای تولید و اشتغال در استان فراهم کنیم.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۱ هزار هکتار اراضی باغی است.

سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می‌شود.

استان اردبیل در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار