حضور هشت داور از مازندران در لیگ بیستم و استمرار حضور داوران مازندرانی در سطح اول فوتبال کشور فرصت کمتر دیده شده‌ای است که در صورت حمایت مسئولان و برنامه‌ریزی درست می‌تواند پای داوران مازندرانی را به میادین معتبر دنیای فوتبال باز کند.
کد خبر: ۹۱۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ 07 November 2020

حضور هشت داور از مازندران در لیگ بیستم و استمرار حضور داوران مازندرانی در سطح اول فوتبال کشور فرصت کمتر دیده شده‌ای است که در صورت حمایت مسئولان و برنامه‌ریزی درست می‌تواند پای داوران مازندرانی را به میادین معتبر دنیای فوتبال باز کند.

به گزارش ایرنا، سوت آغاز بازی‌های لیگ بیستم از دیروز توسط داوران به صدا در آمد و تیم‌ها برای رقابتی ۳۰ هفته‌ای وارد عرصه رقابت‌ها شدند. از مازندران مثل ۲ فصل قبل، نساجی در لیگ حضور دارد و بعد از گذراندن حاشیه‌های متعدد و عجیب دیروز با ترکیبی متفاوت رقابت‌ها را در اراک و مقابل تیم تازه‌وارد آلومینیوم آغاز کرد.

اما نساجی تنها نماینده مازندران در لیگ برتر نیست. علاوه بر نساجی که دیروز نخستین دیدارش در لیگ بیستم را مقابل آلومینیوم اراک با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شد و بازیکن‌های مازندرانی که در تیم‌های مختلف حضور دارند، این استان چند داور آماده هم در لیگ بیستم دارد که پیش از آغاز لیگ بیستم تست آمادگی از آن‌ها گرفته شد و مجوز حضور در لیگ بیستم را کسب کردند.

اشکان خورشیدی، وحید کاظمی، مهرداد خسروی، علی‌اصغر مؤمنی و رضا عادل پنج داوری هستند که توانستند در آزمون ارزیابی داوران لیگ بیستم که به خاطر محدودیت‌های کرونایی امسال با حضور نماینده کمیته داوران در مراکز استان‌ها برگزار شد، نمره قبولی بگیرند و مجوز قضاوت در این دوره از لیگ را کسب کنند. اسماعیل احمدی، علی‌اکبر عظیم‌پور و دانیال باشنده هم کمک‌داوران مازندرانی هستند در لیگ بیستم پرچم می‌زنند. به عبارتی دیگر مازندران هشت داور در لیگ بیستم دارد که آمار قابل قبولی برای جامعه داوری فوتبال این استان محسوب می‌شود.

در نخستین هفته رقابت‌های لیگ برتر رضا عادل قضاوت دیدار امروز -شنبه ۱۷ آبان- استقلال و مس رفسنجان را عهده‌دار است و "دانیال باشنده" نیز از مازندران در همین دیدار، عادل را به عنوان کمک‌داور همراهی می‌کند. اتفاق مهم دیگر برای عرصه داوری فوتبال مازندران نیز احتمال اضافه شدن علی‌اصغر مؤمنی به فهرست داوران بین‌المللی فوتبال است. مؤمنی جوان هفته گذشته همراه با مرتضی منصوریان از خراسان رضوی دو داوری بودند که برای حضور در تست‌های داوری بین‌المللی دعوت شدند و حضور یافت و در آزمون‌های داوری با استانداردهایFIFA و AFC عملکرد خوبی داشت. نتیجه این آزمون همین هفته اعلام می‌شود و در صورت قبولی مؤمنی، دومین داور مازندرانی در جمع داوران بین‌المللی فوتبال قرار می‌گیرد.
اسماعیل احمدی، علی‌اکبر عظیم‌پور و دانیال باشنده سه کمک داور مازندرانی حاضر در لیگ بیستم

پشتوانه غنی داوری فوتبال در مازندران

حضور پررنگ داوران مازنی در سطح ملی فوتبال کشور اتفاقی رقم نخورده است زیرا مازندران پیشینه خوبی در داوری فوتبال دارد و علاوه بر داوران خوب امروز استان، از گذشته هم داوران تراز اولی در فوتبال مازندران حضور داشتند و بازی‌های حساسی از فوتبال ایران را قضاوت کردند که امروز کمتر از آن‌ها اسمی به میان می‌آید. مثل علی‌نقی مصطفی‌نژاد که دهه‌های ۶۰ و ۷۰ مسابقات بین‌المللی و بازی‌های مهم لیگ داخلی را سوت می‌زد یا غلامحسین بهنیا، غلامرضا بهروان، کریم پورمیرعلم، حاتم بک‌پور و چهره‌هایی دیگر که نام‌شان در دفتر داوری فوتبال کشور ثبت شده است.

اگر نگاهی به فهرست داوران قدیمی فوتبال مازندران بیندازیم تقریبا از هر قسمت مازندران چند نام یافت می‌شود. یعنی پراکندگی استعدادهای داوری مازندران به اندازه پراکندگی استعدادهای فوتبالی این استان و حتی بیشتر از محدوده‌های فوتبال‌خیز مازندران گسترده‌ است.

علاوه بر داوران پیشکسوتی که نام‌شان عنوان شد، می‌توان به محمد حسین‌زاده، حجت بهروش و حمید رسولی، هوشنگ یدپور، حسین دباغ، نادرتیرگری، فریبرز فرجود، رحمان رحمان‌نژاد، مختارمهدوی، مختاربابایی، یزدان جعفری، وحید پاکیده، علی محمدی، محمود دوست‌نژاد،اکبرحبیبی، پژمان لطیفی، حسن ترحمی، رمضان یگانگی، شهباز رضازاده، شادروان امان‌الله مهدوی، احمد رضازاده، فرشید کاظمیان، اردشیرفولادی، علی عبادی، ابراهیم پورمحمدعلی، تورج صیاد، شادروان محمدرضا اکبرپور، منوچهرحسین‌زاده، محمود داوری و بهمن غفاری نیز اشاره کرد که از مازندران به عنوان داور وارد میادین فوتبالی کشور شدند.

در فوتبال ساحلی و فوتسال نیز مازندران داوران برجسته‌ای معرفی کرده است. محمود نصیرلو هشت دوره بهترین داور فوتسال کشور شد و مهران جعفری نیز از مازندران قضاوت‌های حساس زیادی در فوتسال کشور داشت. در فوتبال ساحلی هم حسن کیومرثی جزو داوران بین‌المللی فوتبال ساحلی بود و اکنون مجید کابلی و محمدرضا قلی‌پور و علی حاجی‌پور در میادین فوتبال ساحلی قضاوت می‌کنند.

اولویت‌های کمیته داوران مازندران

این همه پیشینه در داوری فوتبال و حضور پررنگ داوران امروز مازندران در سطح اول فوتبال کشور نشان می‌دهد که مازندران می‌تواند روی استعدادیابی برای عرصه داوری برنامه‌ریزی درستی داشته باشد. موضوعی که رئیس کمیته داوران فوتبال مازندران نیز بر آن تأکید می‌کند و معتقد است که در صورت حمایت مدیران استان از عرصه داوری می‌توان استعدادهای زیادی را کشف کرد و پرورش داد تا موقعیت خوب مازندران در داوری فوتبال حفظ شود و ارتقا یابد.

مختار مهدوی با بیان این که راهبرد اصلی ما در کمیته داوران فوتبال مازندران حفظ شرایط موجود در کوتاه‌مدت و پرورش استعدادهای داوری برای آینده داوری مازندران و کشور است، گفت: ما داوران خوبی داریم که باید از این داوران حمایت کنیم که تا هر زمان توان دارند و در اوج هستند در سطح اول فوتبال کشور و میادین بین‌المللی بدرخشند. ضمن این که محوریت کار ما آموزش است. آموزش اساس توسعه‌یافتگی است. نمی‌شود کشوری را یافت که فوتبال پیشرفته داشته باشد و بدون آموزش موفق شده باشد.

بیشترین سهم در داوری لیگ برتر

وی با اشاره به حضور هشت داور از مازندران در لیگ بیستم اظهار کرد: خوشبختانه مثل چند سال اخیر مازندران یکی از استان‌هایی است که بیشترین سهم را در تعداد داوران لیگ برتر دارد. پارسال نزدیک به ۲۰ درصد قضاوت‌های حساس و مهم لیگ برتر به داوران مازندرانی سپرده شد. حتی یکی از شهرآوردهای فصل قبل را اشکان خورشیدی قضاوت کرده بود. امسال هم با توجه به حضور پنج داور وسط از مازندران، پیش‌بینی می‌شود سهم داوران مازندرانی از قضاوت‌ها بالا باشد.

رئیس کمیته داوران فوتبال مازندران افزود: در حال حاضر وحید کاظمی یکی از داوران بین‌المللی و برجسته فوتبال کشور است و در صورت اضافه شدن علی‌اصغر مؤمنی به فهرست داوران بین‌المللی از فوتبال استان دو داور به عرصه بین‌الملل معرفی خواهد شد. معتقدیم که این مازندران ظرفیت افزایش تعداد داوران برجسته و بین‌المللی را دارد و با حمایت از برنامه‌های توسعه‌محور کمیته داوران این اتفاق می‌تواند در آینده رقم بخورد.

مهدوی خاطرنشان کرد: کمیته داوران در هفته نخست رقابت‌های لیگ بیستم قضاوت دیدار حساس استقلال و مس رفسنجان را به رضا عادل سپرد و دانیال باشنده نیز در این دیدار کمک‌داور است. یعنی دو داور ما در هفته نخست رقابت‌ها برای یک دیدار پرمخاطب و حساس انتخاب شده‌اند.
مختار مهدوی: راهبرد اصلی ما در کمیته داوران فوتبال مازندران حفظ شرایط موجود در کوتاه‌مدت و پرورش استعدادهای داوری برای آینده داوری مازندران است

لزوم کشف و پرورش استعدادهای داوری مازندران

ناظر داوری مسابقات فوتبال کشور تصریح کرد: ما جوانانی در عرصه داوری داریم که در صورت حمایت و برنامه‌ریزی قطعا در آینده به جمع داوران ملی و بین‌المللی ما اضافه می‌شوند. با شناسایی و کشف استعدادها و پرورش آن‌ها در کلاس‌های آموزشی این روند سرعت می‌گیرد.

وی افزود: در فرآیند آموزش داوری امروز دانش داوران ما به حدی رسیده که نیازی به دعوت مدرسان خارجی نداریم و از ظرفیت داوران خوب خودمان استفاده می‌شود. امروز جوانانی مثل دانیل مرادی از مازندران را داریم که دوره‌های آموزشی برای داوران برجسته فوتبال کشورمان برگزار می‌کند. از ظرفیت این چهره‌ها به شکل شایسته در مسیر پیشرفت داروان خودمان استفاده می‌کنیم.

رئیس کمیته داوران فوتبال مازندران: پارسال نزدیک به ۲۰ درصد قضاوت‌های حساس و مهم لیگ برتر به داوران مازندرانی سپرده شد.

رئیس کمیته داوران فوتبال مازندران با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربه پیشکسوتان داوری سراسر استان برای پشتوانه‌سازی در عرصه داوری گفت: بسیاری از داوران که امروز در سطح اول فوتبال کشور حضور دارند حاصل زحمات پیشکسوتان دوره‌های گذشته هستند. اگر به فکر آینده نباشیم فرصت‌های مهمی را از دست می‌دهیم.

مهدوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز شرایط مازندران در داوری مناسب است. اما اگر برنامه‌ریزی و حمایت درستی از استعدادهای داوری مازندران نشود این جایگاه کنونی در فوتبال را نمی‌توانیم حفظ کنیم. مثل خراسان که روزی محسن ترکی، محسن قهرمانی و محمدحسن کامرانی‌فر را به عرصه داوری تحویل داده بود و حالا با بازنشست شدن این داوران حضور کمرنگ‌تری نسبت به گذشته دارد. البته خوشبختانه باز هم جرقه‌هایی از این استان در عرصه داوری دیده می‌شود.

ضرورت نگاه حرفه‌ای به حقوق داوران

این داور پیشکسوت فوتبال کشور با انتقاد از کم‌توجهی به داوران و حقوق آن‌ها در نگاه مدیران ورزش کشور تصریح کرد: متأسفانه آن طور که به فوتبال توجه می‌شود به داوری توجه نمی‌شود. یکی از شاخص‌ها که می‌تواند به توسعه داوری کمک کند تعیین دستمزد حرفه‌ای برای داوران است.

وی افزود: در فوتبال ما فقط با تغییر شماره روی پیراهن بازیکنان از فارسی به لاتین و اضافه شدن عنوان حرفه‌ای به لیگ داخلی، دستمزد بازیکنان نجومی شد. همین حالا درآمد بازیکنان در فوتبال ما که شاید ادای حرفه‌ای‌ها را در می‌آورد و در واقعیت متأثر از فوتبال مدرن حرفه‌ای دنیا نیست پول‌های عجیب و کلانی به بازیکنان پرداخت می‌شود. اما حق‌الزحمه داوران هنوز مبالغی ناچیز است. تلاش‌های زیادی برای حرفه‌ای شدن دستمزد داوران شد، اما به نتیجه نرسید.

رئیس کمیته داوران مازندران خاطرنشان کرد: در فوتبال دولتی ما بسیاری از تیم‌ها از سرمایه‌های خدادای مملکت ارتزاق می‌کنند، اما به عرصه مهم داوری ایران که به بالاترین سطح فوتبال دنیا رسیده توجه نمی‌شود. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش می‌توانند به طور جدی به این موضوع ورود کنند. فدراسیون فوتبال باید این همت را داشته باشند که حق‌الزحمه داوران افزایش یابد.

حق‌الزحمه داوران لیگ برتری در فصل قبل ۹۰۰ هزار تومان برای هر مسابقه بود که قرار است امسال این دستمزد با ۴۰ درصد افزایش به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد. در صورتی که یک داور لیگ برتری در طول فصل شرایط مناسبی داشته باشد معمولا هر دو هفته یک بار نوبت قضاوت به او می‌رسد. به عبارتی دیگر در یک فصل می‌تواند حداکثر ۱۵ دیدار را قضاوت کند که با احتساب دستمزد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی درآمد یک فصل داور لیگ برتری در ایران ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که بسیار کمتر از مبلغ قرارداد بازیکنان لیگ دو است.

مهدوی با اشاره به لزوم حمایت همه‌جانبه از عرصه داوری در کشور خاطرنشان کرد: انتظار داریم که مربیان، مدیران باشگاه‌ها، اصحاب رسانه، بازیکنان باید به رشد داوری کمک کنند. ارزشمندترین سرمایه‌های انسانی صنعت فوتبال داوران هستند که در جایگاه قضات قرار دارند و نماد عدالت در فوتبال محسوب می‌شوند. انتظار داریم که مربیان و هواداران و بازیکنان داوری را در کنار خودشان ببینند و این سیاست و اندیشه نخ‌نمایی که شکست‌ها به داوران نسبت داده شود را فراموش کنند. این نگاه با روح ورزش در مغایرت است.

فرصت جهانی شدن در فوتبال

اگر مدیران ورزش استان به این نکته توجه داشته باشند که داوری قسمتی جدا نشدنی از فوتبال است که اسم و پرچم کشورمان با آن به بالاترین سطح فوتبال دنیا رسیده، احتمالا برنامه‌ریزی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در داوری خواهند کرد.

امروز مازندران با داشتن یک داور بین‌المللی یعنی وحید کاظمی و احتمال اضافه شدن علی‌اصغر مؤمنی به فهرست داوران بین‌المللی فوتبال از روزهای آینده، موقعیت خوبی برای سرمایه‌سازی در عرصه داوری دارد. همین چهره‌ها که امروز از مازندران در عرصه داوری حضور دارند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استعدادیابی در این استان باشند تا در آینده از مازندران داورهای بیشتری در میادین فوتبالی دیده شود و باز هم مثل جام‌های جهانی ۱۹۹۴ و ۲۰۱۸ شاهد حضور داوران ایرانی در حساس‌ترین مسابقات و معتبرترین رقابت‌های فوتبال دنیا باشیم. داورانی که سوت زدن و پرچم زدن را از مازندران آغاز کرده باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار