با این وجود دو تحلیل کاملا متضاد درخصوص چرایی برکناری وزیر دفاع آمریکا از سوی ترامپ آن هم درست دو روز پس از اعلام غیر رسمی شسکت وی از جو بایدن دمکرات صورت گرفته است .
کد خبر: ۹۱۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 10 November 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::شب گذشته دونالد ترامپ در توییتی از برکناری " مارک اسپر " وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا خبر داد ونوشت :مفتخرم اعلام کنم که کریستوفر سی میللر مدیری که از احترام زیادی در مرکز ملی مقابله با تروریسم برخوردار است را به جای مارک اسپر به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) معرفی کنم.

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز، دوشنبه مارک اسپر را از ریاست پنتاگون برکنار کرد و به جای او مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم را به عنوان سرپرست وزارت دفاع تعیین کرد.

هرچند به گفته رسانه ها ،از هفته ها پیش بروز اختلاف بین ترامپ واسپر و موضوع استعفای مارک اسپر از مقام خود مطرح شده بود ،اما همزمان با شکست ترامپ از انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا ومواضع عمدتا غیر قابل پیش بینی وی ،برخی تحلیلگران این اقدام ترامپ را به معنای احتمال بروز یک درگیری نظامی تفسیر کرده اند .

تاجایی که نیویورک تایمز در گزارشی درمورد برکناری اسپر وزیر دفاع آمریکا، از احتمال عملیات نظامی دولت ترامپ علیه ایران خبر داد. به گفته منابع مطلع، مقامات پنتاگون از اینکه ترامپ ممکن است عملیات نظامی آشکار یا پنهانی انجام دهد ابراز نگرانی کرده اند.

مقامات پنتاگون احتمال اینکه ترامپ در آخرین روزهای باقی مانده از ریاست جمهوری خود عملیات نظامی علیه ایران یا سایر کشورها انجام دهد را منتفی نمی دانند.همکاران سرپرست جدید وزرات دفاع آمریکا می گویند او توانایی مقاومت در برابر دیدگاه ها و مواضع افراطی ترامپ را ندارد.

با این وجود دو تحلیل کاملا متضاد درخصوص چرایی برکناری وزیر دفاع آمریکا از سوی ترامپ آن هم درست دو روز پس از اعلام غیر رسمی شسکت وی از جو بایدن دمکرات صورت گرفته است .

عده ای بر این باورند از آنجاییکه دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ودر کشاکش رقابت های انتخاباتی از اعضای کابینه خود همچون وزیر خارجه و وزیر دفاع انتظار حمایت آشکار داشت و این انتظار وی از سوی وزرای دولتش محقق نگردید ،وی پیش از این از برکناری تعدادی از وزرای کابینه خود در صورت پیروزی در انتخابات خبر داده بود .

از اینرو با شکست دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر ،این اقدام وی را در راستای انتقام از وزرای کابینه خود قلمداد کرده اند وپیش بینی می شود در ادامه راه نیز برخی دیگر از اعضای دولت ومدیران ارشد کاخ سفید در دو ماه مانده به پایان عمر دولت چهار ساله ترامپ از مسند خود برکنار شوند .

عده ای دیگر از تحلیل گران حوزه بین الملل با بررسی رفتارهای دونالد ترامپ ،ابعاد شخصیتی وی و همچنین جستجو در شخصیت "کریستوفر سی میللر"این تغییر غیرمنتظره را نوعی برنامه ریزی برای آغاز یک نیرد نظامی احتمالی با ایران تعبیر وتفسیر کرده اند .

از آنجاییکه باشکست ترامپ ،امیدها برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران در پرتو برنامه بازگشت جوبایدن به برجام واحیای مذاکرات پررنگ شده واین موضوع  سیر نزولی کاهش قیمت ارز وخودرو در ایران را در پی داشت ،قطعا استمرار این موضوع خوشایند بخشی از سیاسیون و دشمنان ورقبای منطقه ای ایران نبوده وقطعا آثار یک جنگ روانی به نام جنگ نظامی می تواند بر رویداد بزرگ شکست ترامپ وآثار روانی ناشی ازآن بر اقتصاد ایران سایه افکند .

 در حالیکه تا پایان عمر دولت ترامپ کمتر ازسه ماه باقیست و با توجه به شرایط بین المللی و مهمتر از همه موضع ضعیف ترامپ برای مواجهه نظامی با جمهوری اسلامی این تحلیل نمی تواند به واقیعات چرایی تغییر وزیر دفاع آمریکا نزدیک باشد .

همگان به یاد دارند که در برهه مهم ؛سرنگونی گرانترین پهپاد ارتش آمریکا بر فراز آبهای خلیج فارس و حمله ایران به عین الاسد ،ارزیابی نهایی ترامپ نتوانست وی را برای پاسخگویی به این دو اقدام نظامی ایران مجاب نماید ،بنابراین درحال حاضر هیچ گزاره ای نمی تواند شخص ترامپ و سیاستمداران  ایالات متحده  را به چنین ریسک بزرگی وادار نماید .

از اینرو واقع بینانه ترین تحلیل از رویداد خیر برکناری وزیردفاع آمریکا را باید ناشی از یک انتقام جویی درون خانوادگی در آمریکا قلمداد کرد .البته تاثیرگذاری مثبت پیروزی جو بایدن بر اقتصاد ایران که به شکل کاهش قیمت ارز و سقوط بهای برخی کالاها همچون خودرو در ایران انجامید و اصرار یک طیف سیاسی خاص مبنی بر عدم تاثیر گذاری انتخاب بایدن بر رویکردهای کلان ایالات متحده نسبت به ایران را نیز نباید در جهت دهی به  اقدام اخیر ترامپ در درون کشور نادیده گرفت .

بدیهی است عده ای که این روزها از هیچ  تلاشی در راستای بر کرسی نشاندن ادعای خود؛ یعنی عدم تفاوت در سیاستهای بایدن وترامپ نسبت به نظام جمهوری اسلامی و مهمتر از همه تاثیر گذاری این انتخاب بر اقتصاد کشور فروگذار نکرده اند ،با دامن زدن عمدی بر اخبار برکناری اسپر و تفسیر سازی از  آن به احتمال حمله نظامی به ایران بخواهند با التهاب آفرینی و تاثیر گذاری منفی در اقتصاد بیمار کشور ضمن اثبات ادعای خود ، از نمد این رویداد برای خود کلاهی ببافند.

 

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار