ویروس کرونا در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها سریع‌تر انتقال می‌یابد و با رفتن به یک دورهمی یلدایی جان خودمان و عزیزمان را در خطر می‌اندازیم.
کد خبر: ۹۲۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷ 16 December 2020

به گزارش تابناک قم، کرونا هر روز تعداد زیادی قربانی می‌گیرد و خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند. اوضاع این روز‌ها وخیم است، ولی در چند روز گذشته به دلیل کم‌تر شدن آمار فوتی ها، شرایط برای مردم دوباره عادی شده و کسی دیگر شرایط بحرانی را جدی نمی‌گیرد. هر روز آمار افرادی که از زندگی محروم می‌شوند اعلام می‌شود و هر روز از قبل بحران برای عده‌ای عادی‌تر می‌شود. هنوز هم به یاد داریم که روز‌های اول شیوع بیماری چه ترسی در دل مردم بود. مردم چه طور از مرگ یک نفر هم غمگین بودند، اما حالا تعداد آدم‌هایی که می‌روند برایشان فقط یک عدد است و عده‌ای فقط می‌خواهند به روند عادی زندگی برگردند آن هم به هر قیمتی.

رفتن هر نفر یک خانواده دیگر به خانواده‌های داغدار اضافه می‌کند. این بیماری بحران‌های زیادی در کشور ایجاد کرده است. علاوه بر مشکلات اقتصادی جامعه از نظر اجتماعی هم دچار دگرگونی‌های سخت و طاقت فرسایی شده‌ایم. امروز انسان‌ها از یک سوگواری، جشن و ابراز همدردی به شکل مرسوم محروم شده‌اند. روند عادی زندگی مختل شده است.

هیچ کسی نمی‌تواند بگوید حضور در جمع نیاز انسان‌ها نیست، ولی وقتی نیاز باشد بین جان انسان‌ها و نیاز‌های غیرضروری یکی را انتخاب کرد قطعا امنیت جانی اولویت دارد.

یکی از مکان‌های خطرناک برای انتقال ویروس دورهمی‌ها و مهمانی‌ها است. وقتی در یک دورهمی هر چند کوچک، افرادی دور هم می‌نشینند زنجیره انتقال بیماری می‌تواند گسترده‌تر شود. به خصوص الان که در آستانه شب یلدا قرار داریم می‌توان پیش بینی کرد که چه قدر این آمار‌های به عقب رفته در مرگ و میر کرونا می‌تواند تغییر کند. هر یک از افرادی که در این جمع حضور می‌یابند در طول روز ممکن است در محل کار، خانه و مکان‌های عمومی در معرض آلودگی قرار بگیرند و در یک دورهمی خودمانی و کوچک بیماری انتقال پیدا می‌کند و افراد بیشتری را درگیر می‌کند.

عاطفه محمدی یکی از همشهریان در پاسخ به این سوال که چرا دورهمی‌ها تشکیل می‌شوند گفت: دورهمی‌های که در این شرایط برگزار می‌شود از دلخوشی نیست. در خانه ماندن همه را کلافه کرده. دیدن نزدیکان خیلی صمیمی مثل خواهرم یا برخی دوستان روحیه را قوی می‌کند. فرزندان من از در خانه ماندن خسته شدند حتی نمی‌توانم آن‌ها را به فضای بازی و پارک ببرم. یک دیدار کوتاه با دوستان و آشنایان صمیمی برای روحیه فرزندانم خیلی خوب است.

این شهروند در پاسخ به سوال چه فکری به حال خطرهایش می‌کنید؟ گفت: فاصله بین خانه من و خواهرم زیاد نیست. در این فاصله رفت و آمد و دور هم نشینی اتفاقی نمی‌افتد.

حسن سهیلی یکی دیگر از همشهریان در مسیر رفتن به یک دورهمی دوستانه بود. از او سوال کردیم در این شرایط برگزاری دورهمی‌ها و به خصوص در شب یلدا درست است؟ او گفت: این زمان زمان امتحانات است. چند نفری از دوستان تصمیم داریم دور هم جمع شویم تا رفع اشکال کنیم. دورهمی دوستانه است.

او اظهارکرد: دورهمی شب یلدا از دیرباز به یک سنت مهم برای مردم ما مبدل شده است و امروزه هم جامعه واقعا نیاز به چنین دورهمی‌هایی دارد، ولی با توجه به اینکه این ویروس به راحتی جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و ثابت هم کرده که با احدی شوخی ندارد قطعا باید امسال از این امر اجتناب کنیم.

او بیان کرد: خاله من فوت کرده است. نمی‌توانم برای تسلیت به خانواده‌اش به دیدنشان نروم. در این شرایط کرونایی آن‌ها نتوانستند یک مراسم در خور برای تدفین و تشییع او بگیرند. همین اتفاق همه ما را ناراحت کرده است. نمی‌توانم به آن‌ها سر نزنم و ابراز همدردی نکنم.

در ادامه گزارش به خانواده‌ای برخوردیم که همراه با هم به سمت مقصدی می‌رفتند. با آن‌ها درباره شرایط ویژه این روز‌ها گفت و گو کردیم. مرد خانواده گفت: دختر خواهرم تازه به دنیا آمده. ما هم فقط برای دیدن او و فرزندش و تبریک گفتن به خانه‌اش می‌رویم. زمان زیادی آن جا نمی‌مانیم.

یکی دیگر از همشهریان عنوان کرد: ما وقتی بیمار باشیم امکان انتقال این بیماری به اطرافیانمان وجود دارد، اما من از سلامت کامل خودم و خانواده‌ام مطمئن هستم. پس مشکلی ندارد که به جمع‌های آشنایانی برویم که از سالم بودن افراد آن جمع مطمئن هستیم.

این روز‌ها و در این شرایط سرنوشت آدم‌ها بیش از پیش به یکدیگر گره خورده است. یک نفر می‌تواند جان خیلی‌ها را به خطر بیندازد. شرایط اصلا شرایط عادی نیست. یک حرکت اشتباه بازی با جان خودمان و اطرافیانمان است.

کادر درمانی از این شرایط خسته و کلافه‌اند. این روز‌ها می‌گذرد و دیر یا زود کرونا هم به تاریخ می‌پیوندد. چیزی که از این روز‌ها می‌ماند انسان‌های رفته و خاطرات تلخ است. اگر خودخواهی‌های ما پایانی نداشته باشد و حاضر نباشیم از دورهمی‌ها و مهمانی‌هایمان به خصوص در شب یلدا بگذریم، خاطرات بدی برای افراد زیادی باقی می‌ماند.

تنها راهی که این روز‌ها پیش پای ما است این است که از جان خودمان و اعضای خانواده‌مان حفاظت کنیم و کاری نکنیم که سربازان جبهه سلامت بیش از این آزار ببینند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار