رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران با اشاره به صادرات 90 درصد لبنیات کشور توسط 10 درصد تولیدکنندگان، گفت: هم‌اکنون دولت محکوم به تصحیح نظام توزیع مواد غذایی است.
کد خبر: ۹۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 15 September 2015

به گزارش تابناک مازندران  اسماعیل خاتمی‌مقدم در نشست خبری با محوریت معدوم‌سازی محصولات یکی از برندهای معتبر لبنی در مرز ایران و عراق، اظهار کرد: در دو سال گذشته عرصه بر سرمایه‌گذاران تولیدات صنایع غذایی به طریق مختلف تنگ شده است.

وی افزود: بخشی از این عوامل از گذشته وجود داشته و بخشی از آن هم به عملکرد دولت بازمی‌گردد.

خاتمی‌مقدم با تأکید بر اینکه دستوری شدن اقتصاد با شعار حمایت از مصرف‌کنندگان بودن توجه به امر تولید مشکل‌آفرین است، تصریح کرد: هم‌اکنون بخشی از اعتماد مصرف‌کنندگان از صنایع غذایی از دست رفته است و این مهم ریشه در عملکرد برخی برندهای ضعیف دارد که اصل را بر بقا قرار دادند و چشم را بر روی تولیدکننده با کیفیت می‌بندند.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون در کشورمان بسیاری از تولیدکنندگان با لحاظ اهمیت به مقوله کیفیت، تلاش زیادی دارند تا مصرف‌کنندگان محصولات کیفی خریداری کنند، بیان کرد: محصولات خوب نیاز به مواد اولیه مطلوب، سیستم توزیع مناسب و عوامل مساعد دارد که این عوامل حداقل 20 درصد بر روی قیمت تمام‌شده محصولات تأثیر دارند.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران افزود: هم‌اکنون با توجه به شرایط بد اقتصادی مصرف‌کننده شاخص قیمت را بر شاخص کیفیت ترجیح می‌دهد و قیمت محصول برایش در اولویت است.

* دولت محکوم به تصحیح نظام توزیع مواد غذایی است

این مسئول با اشاره به اینکه در این بین بخشی از شرکت‌های تولیدی دارای کیفیت پایین فرصت فروش خوبی پیدا می‌کنند، گفت: نباید مجوزهای بدون حساب و کتاب به واحدهای تولیدی داده شود که به عدم کیفیت می‌پردازند.

خاتمی‌مقدم با اعلام اینکه نباید کالاهای با کیفیت پایین به دست مردم برسد، تصریح کرد: امروزه چنان فکر مردم در زمینه صنایع غذایی مسموم شده که به‌سهولت و بودن هیچ آنالیز کیفیت بزرگان عرصه صنعت و تولید را زیر سوال می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که متوسط سطح تحصیلات مردم بالا است و معمولاً از مردم خواسته می‌شود تا در همه عرصه‌های سیاست، ورزش و مدیریت دست به اظهار نظر بزنند، ادامه داد: بخشی از ضربه وارد شده به تولیدکنندگان از سوی جامعه، اجتماع و نخبگان حاضر در آن است هرچند بخشی دیگر به بدنه دولت بازمی‌گردد که وظیفه پاسخگویی به مردم را دارد ولی با توجه به ارتباط دولت با مردم پیش‌تر دولت خواسته تا نقش خبرنگار و قهرمان را بازی کند تا اینکه یک مسئول باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر با ایجاد شایعاتی در ارائه محصولاتی همانند لبنیات، آب لیمو، آرد و نان لطمات زیادی به تولید کشور وارد شد.

این مسئول با اشاره به عکس‌های معدم‌سازی محصولات یکی از شرکت‌های بزرگ لبنی که این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در حال تبادل است، تأکید کرد: این معدوم‌سازی کاملاً قانونی بوده و در محل تعیین شده برای معدم کردن اتفاق افتاده است همچنین این اقدام با نظارت قانونی مسئولان بهداشتی کشور مقصد انجام شده است.

* 90 درصد صادرات لبنیات کشور را 10 درصد تولیدکنندگان انجام می‌دهند

خاتمی‌مقدم با اعلام اینکه هم‌اکنون دولت محکوم به تصحیح نظام توزیع مواد غذایی است، اظهار کرد: امروزه 90 درصد صادرات لبنیات کشور را تنها 10 درصد از تولیدکنندگان انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه علت معدوم‌سازی محصولات لبنی که در مرز ایران و عراق اتفاق افتاده است، افزود: لبنیات در بین دیگر مواد غذایی از حساسیت بالایی در زمان مصرف برخوردار است البته بیش از دو سوم تاریخ مصرف این محصولات گذشته بود و اقدام با حضور کارشناسان مختلف کنترل کیفی و بهداشتی روی داد.

این مسئول با اعلام اینکه مواد غذایی که از ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شوند با مشکلات زیادی در مرزها جهت ترخیص و انجام امور اداری کشور مقصد دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: با یک روز جابجایی در صدور ترخیص محصولات لبنی ممکن است فرآیند آنها دچار مشکل شود.

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران عمده مشکل صنایع لبنی را ماندگاری محصول دانست و خاطرنشان کرد: برخی دیگر از برندهای لبنی نیز در این بین دست به شیطنت و تخریب زده و اخبار غیرواقعی را در فضای مجازی انتشار دادند به‌گونه‌ای که در این بین با احساسات و خرد مردم بازی شد که انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با تنظیم شکایت موارد را به سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و اداره‌کل دادگستری استان، مراجع قضایی کشور و استانداری مازندران انعکاس داده تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

* منتظر اعلام نتایج بررسی سازمان غذا و دارو هستیم

این مسئول با اعلام اینکه هم‌اکنون کارشناسان سازمان غذا و دارو در حال بررسی شایعات هستند، بیان داشت: دولت و تشکل‌های مردم فضایی را به‌وجود نیاوردند تا مردم به ارگان‌ها و نهادهایی برای دریافت پاسخ درست درخواست‌های خود مراجعه کنند.

خاتمی‌مقدم با اشاره به نقش مسئولانه برخی خبرنگاران در برخورد با موارد مطرح شده در بین مردم، تصریح کرد: باید خبرهایی مبنی بر حرف و حدیث‌هایی راجع به مواد غذایی از صاحبان خبر پوشش داده شود.

وی با اشاره به ایجاد بلوغ نسبی در عرصه خبر و رسانه‌ها در دو سال گذشته، گفت: ایجاد شیطنت‌هایی برای محصولات یک برند معتبر که این‌ روزها مشاهد می‌شود برای بدنام کردن صنعت با افکار سازمان‌یافته بوده که در این بین با بدنام شدن لبنیات عده‌ای توانستند به منافعی دست پیدا کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار