بررسی مراسم مذهبی در خانه ها
ذکر مصیبت و تفسیرهای غلط از قرآن و احادیث برای گریاندن مردم ،تبعات بدی به همراه دارد.مستمعین این احادیث را بصورت نقل قول در مجالس دیگر ذکر کرده و در نتیجه حدیثی غلط و بدور از شان در بین مردم معروف میگردد.
کد خبر: ۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶ 02 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه،برگزاری مراسمات مذهبی اعم از سفرهای نذری،ختم سوره انعام ،شام غریبان حضرت اباعبداله حسین و غیره در خانه ها ،تبدیل به امری کاملا عادی شده که در هر محله ایی میتوان شاهد برپایی آن بود.

این مجالس زنانه ،که توسط خانمها اداره میشود یکی از مراسم معمول در شهر ارومیه است.خانم خانه با اجازه یا بی اجازه مرد خانه اقدام به تهیه آش ،حلوا،لقمه های نان و پنیر میکند و با دعوت از خانمهای همسایه و فامیل ،مجلس مذهبی برپا میکند.

صاحب خانه از یک مبلغ مذهبی برای اداره مجلس از جمله،قرائت قرآن و دعا دعوت بعمل می آورد .ایشان نیز با مبلغ دستمزد نسبتا بالا در این مجلس در صورتیکه وقت داشته باشد- حاضر میگردد و مجلس را اداره میکند.

اما حساسیت موضوع ،در خصوص مبلغان مذهبی دعوت شده به این مراسمات میباشد.برخی از این مبلغان دینی نه تنها سواد حوزوی نداشته ،بلکه از نظر سواد کلاسی نیز در سطح پایینی قرار دارند.

اینان با سوء استفاده از احساسات و عواطف دینی مردم اقدام به تجارت میکنند.این گروه از مبلغان،شاید در قرائت قران نیز مشکل داشته باشند اما با استفاده از فضای مراسم بدون توجه دیگران برای رفع تکلیف مجلس را اداره میکنند.

با توجه به اینکه این گروه از مبلغان بصورت انفرادی کار میکنند و نظارتی بر کار و مدارک تحصیلی آنها صورت نمیگیرد براحتی در کسوت مبلغ دینی وارد این مجلس میشوند و انواع بدعتها را ترویج میدهند.برای گرم کردن مجلس دست به دامن احادیث غلط و یا با سند ضعیف میشوند و از هر طریقی برای محزون کردن و گریاندن اهالی مجلس اقدام میکنند.

یکی از مبلغان مذکور در مراسم شام غریبان حضرت امام حسین(ع) مردم را از دست دادن با یکدیگر در این روز منع میکند و با توسل به حدیثی این امر را مکروه میداند.

و یا اینکه شخص دیگری در قرائت قرآن و دعا مشکل روخوانی داشته ولی بدون توجه دیگران آنرا با سرعت قرائت میکرد.

ذکر مصیبت و تفسیرهای غلط از قرآن و احادیث برای گریاندن مردم ،تبعات بدی به همراه دارد.چرا که مستمعین این احادیث را بصورت نقل قول در مجالس دیگر ذکر کرده و در نتیجه حدیثی غلط و بدور از شان امامان و انبیاء در بین مردم معروف میگردد.

این افراد از احساسات مذهبی مردم برای تجارت و پول استفاده میکنند و با مبالغ بالایی از این مجلس به آن مجلس می روند و با استفاده از شگردهای خود اسم و رسمی در بین مردم شهر بهم میزنند.

در این خصوص انتظار میرود تا ارگانهای مربوط برای ساماندهی مبالغان دینی وارد عمل شوند و از نشر اکاذیب برعلیه امور دینی ومذهبی جلوگیری کنند.

بدون شک امروزه مهم ترین اقدام برای حفظ اساس و پایه های دین در جامعه اسلامی، سالم نگاه داشتن فضای روحانی و معنوی جامعه خصوصا از طریق هیئتهای مذهبی است.

راضیه پورحیدر مدیر کل حوزه های علمیه خواهران الزهرای ارومیه در این خصوص طی سخنانی گفت: برای اینکه از وجود چنین مشکلاتی در جامعه کم کنیم باید زنان به هیئتهای مذهبی وصل شوند چرا که بعضی افراد حتی آنهایی که چهره های موجه در سطح شهر و استان دارند در باند عرفانهای نوظهور قرار گرفته اند.

وی با اشاره به برخی مشکلات نظیر خرافه گرایی و عرفانهای نوظهور و ... در هیئت های مذهبی بانوان افزود: چنین فعالیتهایی که توسط زنان صورت می گیرد با صراط مستقیم فاصله دارند و به همین خاطر باید به کانال موجه وصل شوند.

مدیر کل حوزه های علمیه خواهران الزهرای ارومیه با درخواست از مسئولین ذیربط جهت شناسایی و استعلام هیئت های مذهبی و نفرات آنها افزود: با توجه به اعلام آسیب های موجود در هیئت های مذهبی بانوان لزوم رسیدگی و نظارت بر آنها بسیار ضروری به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: افرادی که بعنوان استاد در هیئت های مذهبی فعالیت می کنند باید دوره های خاص این کار را طی کنند و باید مراجع ذیربط از فعالیت زیرزمینی برخی افراد جلوگیری کنند.

پورحیدر با اشاره به فعالیت قرآنی برخی از بانوان در مراسمات و هیئت ها گفت: هر کس که در هیئتهای مذهبی تبلیغ و منبر می کند از دیدگاه حوزه های علمیه صد در صد غیر موجه هست

رحمان نریمانی رئیس شورای هیئت‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در این باره میگوید:در مجموع در استان آذربایجان غربی 800 هیئت مذهبی در ارومیه وجود دارد، که از این تعداد 475 هیئت مذهبی مربوط به بانوان در ارومیه هستند.

وی با بیان اینکه ساماندهی هیئت های مذهبی بانوان در دستور کار شورا قرار گرفته افزود: طی مکاتبات لازم از هیئت امنای مساجد درخواست شده تا از فعالیت بانوانی که بدون مجوز، بدون هماهنگی و با اخذ مبلغ در مساجد مداحی می کنند جلوگیری و آنان را معرفی کنند تا نسبت به معرفی این افراد به مراجع قانونی اقدام کنیم.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی جلوگیری از ورود افکار و عقاید انحرافی در هیئتهای مذهبی را ضرورت جدی عنوان کرد و اظهار کرد: اکیپ بازرسی واحد خواهران در هیئتهای بانوان بر چنین مواردی نظارت مستمر دارند.

وی با بیان اینکه در تمامی هیئت ها تا نیمه اول سال 94 با توجه به اتمام دوره مسئولین انتخابات برگزار و مسئولین انتخاب می شوند گفت: مداحان از طریق کانون مداحان آزمون و انتخاب می شوند.

نریمانی تصریح کرد: روال انتخاب مئسولین هیئت بدین ترتیب است که آنان پس از اینکه درخواست خود را به شورا دادند شورا بر اساس قوانین و مقررات استعلامات لازم را انجام داده و با برگزاری انتخابات یک نفر بعنوان مسئول هیئت انتخاب می شود.

در مجموع به نظر می رسد با توجه به وجود تقاضای زیاد برای خانم جلسه ای ها در جامعه، حذف آنها بدون درنظر گرفتن جایگزینی مناسب که بتواند نقش آنها را بهتر و علمی تر ایفا کند، می تواند اثرات نامناسبی در جامعه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار