یکی از روزهای گرم شهریورماه است شمار زیادی مسافر در ایستگاه شیشه ای در انتظار رسیدن اتوبوس ایستاده اند، گرمای هوای منطقه و دود ناشی از تردد خودروها وضعیت دشواری را برای شهروندان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 19 September 2015
بالاخره پس از دقایقی انتظار اتوبوس با مملو از جمعیت سواره از راه می رسد ازدحام مسافران در این اتوبوس به قدری است که به سختی در آن برای پیاده و سوار کردن مسافر باز و بسته می شود.
منتظر اتوبوس بعدی می شویم باز هم دقایقی انتظار تا اتوبوس دیگری از راه رسد ولی آن هم شرایطی بهتر از اتوبوس قبلی ندارد همه مملو از مسافرند. 
دیگر مجالی برای ایستادن تا آمدن اتوبوس بعدی را نیست ضمن اینکه اتوبوس های بعدی هم دست کمی از این اتوبوس ندارند از اینرو مسافران همه تلاش می کنند به هر نحوشده خود را در اتوبوس جا دهند. 
این داستان تکراری هر روز صف های اتوبوس در مسیرهای مختلف تهران است که برای رسیدن به مقصد ناگزیر باید مشقت های زیادی کشید.
تازه سوار اتوبوس که می شوی ازدحام جمعیت به قدری است که به زحمت می شود نفس کشید و در مواقعی حس می کنی نفست بند می آید بوی تعرق و فشردگی ازدحام مسافر به کسی مجال تکان خوردن از جایش را نمی دهد. 
ایستگاه های بعدی هم مملوء از جمعیت است آنها نیز با فشار و لگد کردن پای افرادی که جلو در اتوبوس ایستادند و با گفتن اینکه وسط اتوبوس جا دارد کمی جا به جا شوید سعی می کنند خود را در اتوبوس جا دهند، بالاخره چند نفر از آنان سوار اتوبوس می شوند و افرادی که در ابتدای اتوبوس ایستاده اند و متحمل فشار زیادی شده اند شروع به بگو مگو با افرادی که تازه سوار شده اند می کنند، دیگر مسافران که گویا به این شرایط عادت کرده اند هیچ واکنشی نشان نمی دهند و فقط نظارگر این مشاجره ها هستند. 
مواقعی که اتوبوس ترمز می گیرد مسافران بر روی یکدیگر می افتند برخی از آنان از یکدیگر عذرخواهی می کنند و برخی دیگر از این وضع به شدت شاکی می شوند و با کسی که تنه اش به او برخورد کرده دعوا می کنند. 
راننده اتوبوس از مسافران می خواهد مراقب کیف هایشان باشند و خطاب به آنان می گوید که چند روز قبل یکی از مسافران موقع پیاده شدن از اتوبوس متوجه شده در اتوبوس 50 میلیون ریال وامی را که از بانک گرفته بود از او به سرقت رفته است. 
وی با گفتن حوادثی از این قبیل مسافران را از وجود سارقانی که در اتوبوس از شلوغی سوء استفاده می کنند و پول های مسافران را به سرقت می برند آگاه می کند. 
خلاصه اینکه هر کس به نحوی از نابسامانی اتوبوس های شهری پایتخت به نفع خود استفاده می کند.
پیش از اینکه دستگاه های کارتخوان در ایستگاه های اتوبوس فعال شود بسیاری از رانندگان با ایستادن های طولانی مدت که بعضا 20 دقیقه یا بیشتر به طول می انجامید سعی می کردند مسافر بیشتری را سوار کنند و از این راه پول زیادی را به جیب می زدند برخی از آنان حتی در فاصله های بین ایستگاه ها اگر مسافری می دیدند پا روی ترمز می گذاشتند و به محض اینکه مسافر سوار می شد از او پنج هزار تا شش هزار ریال بابت کرایه طلب می کردند. 
توقف بیش از حد رانندگان در ایستگاه های اتوبوس باعث طولانی شدن مسیر می شد طوری که در بیشتر مواقع افراد مسیر20 دقیقه ای را ظرف مدت یک تا یک ساعت و نیم طی می کردند و این امر باعث نارضایتی مردم و در بیشتر مواقع منجر به درگیری و مجادله با رانندگان اتوبوس ها می شد. 
بالاخره شکایت های مردمی به نتیجه رسید و سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران تدبیری را برای جلوگیری از توقف طولانی مدت اتوبوس ها در ایستگاه ها و جلوگیری از دریافت کرایه از سوی رانندگان از 25 خرداد ماه سال جاری به کار گرفت و با قرار دادن دو مامور در هر ایستگاه و فعال کردن دستگاه های کارتخوان های الکترونیکی و نصب پلاکارد از شهروندان خواست کرایه های خود را با قرار دادن کارت های الکترونیکی وسایل حمل و نقل عمومی بر روی دستگاه های کارتخوان الکترونیکی که در ایستگاه ها تعبیه شده پرداخت کنند. 
هر چند این تدبیر شیوه مناسبی برای کاهش توقف در ایستگاه ها شد ولی نابسامانی اتوبوس ها و ازدحام مسافران باعث شده که علاوه بر رانندگان برخی ماموران مستقر در ایستگاه های اتوبوس از مسافران که کارت الکترونیکی ندارند پول دریافت کنند در بیشتر مواقع نیز که رانندگان مسافران را در بین ایستگاه ها سوار می کنند با اینکه آنها کارت های الکترونیکی وسایل نقلیه عمومی دارند به آنها می گویند باید پول پرداخت کنید. 
برخی از مسافران که می دانند نباید به رانندگان یا ماموران ایستگاه ها بابت کرایه اتوبوس پول پرداخت کنند به دیگر مسافران گوشزد می کنند که بعد از رسیدن به مقصد در ایستگاه مربوطه کارت بزنید که راننده اتوبوس حرف های آنان را نقض می کند و می گوید که باید کرایه را به رانندگان بدهید ادعای رانندگان در حالی است که آنان کارمند شهرداری بشمار می روند و از ارگان مربوطه حقوق دریافت می کنند و اقدام آنان غیر قانونی و تخلف است. 
نابسامانی اتوبوس های پایتخت نه تنها زمینه تخلف رانندگان را مهیا کرده، باعث بی نظمی در رفت و آمد اتوبوس ها، کلافه شدن مسافران و نقض حقوق شهروندی شده است. 
زهرا م یکی از مسافران خط راه آهن تجریش در خصوص مشکلات اتوبوس های درون شهری به گزارشگر ایرنا گفت: خط راه آهن تجریش وضعش هر روز بدتر و شلوغ تر می شود، با اینکه برای این مسیر خط تندرو در نظر گرفته شده در بیشتر مواقع موتورها و خودرو ها و حتی خودروهای برخی ارگان ها وارد این خط می شوند و این امر باعث می شود رانندگان با سرعتی پایین تر از حد مجاز در مسیر حرکت کنند. 
وی با بیان اینکه تعداد اتوبوس های خط راه آهن تجریش بسیار کم است افزود: اتوبوس های دو کابینی که جایگزین اتوبوس های قدیمی شده تعداد صندلی هایش بسیار کم است و ما هر روز باید مسافت زیادی را تا رسیدن به محل کارمان سرپا بیاستیم. 
این شهروند تهرانی افزود: ازدحام جمعیت در اتوبوس ها به نحوی است که با آنکه کولرها روشن است بدلیل شدت گرما و ازدحام جمعیت مسافران اتوبوس خنک نمی شود. 
علی - ز یکی از ساکنان خیابان انقلاب که برای تردد روزانه خود از اتوبوس استفاده می کند با بیان اینکه تعداد اتوبوس های مسیر آزادی به تهران پارس بسیار کم است گفت: اتوبوس های خط بی آر تی آزادی به تهرانپارس دیر به دیر می آیند و همین امر باعث شلوغ شدن بیش از حد ایستگاه ها شده است. 
وی با تاکید بر اینکه اگر اتوبوس ها در مواقع پرتردد مسافران بموقع از آزادی یا تهرانپارس راه بیفتند چنین وضعیتی پیش نمی آید افزود: ناگزیر است وقت ها تا نیم ساعت در ایستگاه اتوبوس به انتظار بنشیند. 
مونا - ر نیز گفت: اتوبوس های ایستگاه مترو شریف به میدان صنعت به دلیل اینکه از اتوبان یادگار امام تردد می کنند به مدت طولانی در ترافیک می مانند و همین امر باعث دیر رسیدن بنده به سرکار و به خانه می شود. 
وی افزود: ای کاش در مسیر تردد این اتوبوس ها بازنگری شود چون خط ویژه ای در این مسیر وجود ندارد و همین امر باعث طولانی شدن مسیر می شود. 
مهسا - ن یکی دیکر از شهروندان تهرانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کند نیز گفت: بیشتر اتوبوس های ونک به آزادی بدون کولر هستند. 
علی - م نیز گفت: اتوبوس های خط شهید بهشتی بلوار ارتش در تردد خیلی بی نظم هستند و ما بارها به ماموران ایستگاه ها یا رانندگان اعتراض کردیم به نتیجه نرسیدم و اکثر مسافرا هم عطایش را به لقایش بخشیدند.

*رانندگان نباید از مسافران بابت کرایه پول دریافت کنند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تاکید بر اینکه رانندگان به هیچ عنوان اجازه دریافت پول نقد از مسافران را ندارند گفت: ماموران ایستگاه های اتوبوس نیز در صورتی که مسافران کارت الکترونیکی نداشته باشند یا دستگاه های کارتخوان خراب باشد بعد از دریافت وجه نقد از مسافران باید از کارت های نیابتی که در اختیار آنان گذاشته شده استفاده کنند.
سنندجی با تاکید بر برخورد قانونی با رانندگان متخلف تصریح کرد: در صورت بروز تخلف از سوی رانندگان برای بار اول تذکر کتبی و درج در پرونده و در صورت تکرار به کمیته انضباطی معرفی می شوند.
وی افزود: برخی اوقات مسافران انتقادات خود را به صورت کلی نظیر اینکه رانندگان بابت کرایه از آنان پول دریافت می کنند به سازمان اتوبوسرانی اعلام می کنند ما نیز به صورت کلی موضوع را پیگیری می کنیم در صورتی که اگر مسافران جزییات شکایت خود را با ذکر ساعت، تاریخ ، شماره اتوبوس، نوع خلاف و شماره تماس گیرنده اعلام کنند ما می توانیم موضوع را به صورت دقیق تر بررسی کنیم. 

* 6500 اتوبوس در شهر تهران فعال است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در این خصوص به خبرنگار ایرنا تعداد اتوبوس های فعال شهر تهران را شش هزار و 500 دستگاه اعلام کرد.
پیمان سنندجی با بیان اینکه 200 دستگاه اتوبوس دو کابین جدید وارداتی از مهر ماه سال جاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود افزود: این تعداد اتوبوس از محل اعتبارات شهرداری تهران خریداری شده و از یکی از بنادر جنوبی در حال حمل به تهران است.
وی گفت: از این تعداد 30 تا 35 دستگاه اتوبوس برای تقویت خط بی آر تی هفت تجریش راه آهن در نظر گرفته شده و بقیه اتوبوس ها براساس نیاز سنجی خطوط به دیگر سامانه های تندرو اختصاص می یابد.
سنندجی گفت: حدود چهار سال قبل سیستم مدیریت سنتی در شرکت واحد جای خود را به سیستم های هوشمند داد و اکنون بسیاری از امور توسط سیستم آی تی، چی پی اس، جی پی آر اس، مدیریت می شود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه زمان رسیدن اتوبوس به هر ایستگاه در تابلوهای نصب شده در ایستگاه ها درج شده گفت: پس از آماده سازی زیر ساخت های لازم در زمینه اجرای سیستم های هوشمند یک کد سه رقمی در کنار نام ایستگاه ها درج شده که مسافران می توانند با ارسال کد مزبور به شماره 2111 از طریق پیامک از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند و یا با مراجعه به سایت Tehran.ir از امکانات سیستم زمانبندی بهره ببرند.
سنندجی افزود: راجب به خطوط فرعی موسوم به خطوط فیدر برابر برنامه تدوین شده شهرداری تهران شرکت واحد 10 خط بی آر تی یا کمربندی تهران را احداث کرده است.
وی با بیان اینکه توسعه خطوط بی آر تی در دستور کار قرار ندارد تصریح کرد: یکی از برنامه های اصلی این سازمان در خصوص خطوط فرعی انتقال مسافران به ایستگاه های خطوط تندرو است.
سنندجی افزود: برای تقویت خطوط بی آر تی و فیدر منتظرعنایت دولت در جهت اختصاص اتوبوس های جدید هستیم.
سنندجی گفت: شهروندان می توانند پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق تماس با سامانه 1888 شهرداری تهران با ما در میان بگذارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار