دبیر خانه فیلم‌سازان استان فارس اعلام کرد: بسیاری از فیلم‌سازان و کارگردانان استان، طرح خود را برای ساخت پروژه‌های مشترک به مدیریت شهری ارائه کرده‌اند بی‌ آن که نتیجه‌ای عاید آنها شود اما شهرداری فرش قرمز زیر پای کارگردانی کم تجربه و غیربومی پهن کرده که مهمترین اثرش با حضور حامد کمیلی در گیشه موفق نبوده و قطعا در شرایط کرونایی فعلی این فیلم نیز 3 میلیارد فروش نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۷۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶ 30 June 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در حالی که کمتر از یک ماه و نیم به عمر شورای پنجم باقی مانده، انتقادات به شهرداری به ویژه در حوزه فرهنگی و عمرانی به اوج خود رسیده و کمتر روزی است که شاهد خبری در نقد عملکرد مدیریت شهری نباشیم.

در همین راستا دبیرخانه فیلم‌سازان انقلاب اسلامی استان فارس با گلایه از وجود تبعیض در توزیع خدمات فرهنگی، شهرداری را به کم توجهی به هنرمندان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری استان متهم کرد.

اشاره ابراهیم شیشه‌گر به مصوبه یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر شیراز و سرمایه‌گذاری 30 میلیارد ریالی شهرداری برای ساخت فیلم سینمایی 2888 در مورد شهدای شاخص استان فارس به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیوان علی محمدی است که به زعم وی با وجود مثبت بودن نفس کار با بی‌عدالتی و بدسلیقگی همراه بوده است.

دبیر خانه فیلم‌سازان استان فارس اعلام کرد: بسیاری از فیلم‌سازان و کارگردانان استان، طرح خود را برای ساخت پروژه‌های مشترک به مدیریت شهری ارائه کرده‌اند بی‌ آن که نتیجه‌ای عاید آنها شود اما شهرداری فرش قرمز زیر پای کارگردانی کم تجربه و غیربومی پهن کرده که مهمترین اثرش با حضور حامد کمیلی در گیشه موفق نبوده و قطعا در شرایط کرونایی فعلی این فیلم نیز 3 میلیارد فروش نخواهد کرد.

شیشه‌گر افزود: در پایتخت این جو تبعیض‌ آمیز و انحصاری به اندازه کافی وجود دارد و لابی‌های گوناگون امکان رشد هنرمندان شهرستانی را نمی‌دهد و دیگر نباید در شیراز و با بودجه‌ای که از مردم اخذ می‌شود این روال را شاهد باشیم.

شهرداری اسناد این قرارداد و تعهدات طرف دیگر را علنی کند

وی افزود: چه تضمین محکمی برای بازگشت این سرمایه وجود دارد و چرا شهرداری اسناد این قرارداد و به ویژه تعهدات دو طرف را منتشر نمی‌کند تا بعدها اگر فیلم با شکست روبه‌رو شد، شیوع کرونا و غیره را بهانه نکنند.

شیشه‌گر همچنین با اشاره به اینکه هنرمندان استان فارس بهتر از هر کسی می‌توانند مفاهیم استان را به مردم منتقل کنند از آمادگی خانه فیلم‌سازان استان فارس جهت مشارکت و همکاری با شهرداری در تولید آثاری با مضامین شهروندی خبر داد.

همچنین یکی از مخاطبان تسنیم که نخواست نامش فاش شود نیز در این باب افزود: عوامل تولید این فیلم در فضای ژورنالیستی با یکدیگر آشنا شده، همکاری کرده و سپس فیلم‌ساز شدند و احتمالا آشنایی احتمالی یکی از مدیران سازمان فرهنگی شهرداری که خود از روزنامه‌نگاران با سابقه شیراز است با این کارگردانان سبب این همکاری شده است.

علی زارعی هنرمند دیگری است که از شهرداری خواست قرارداد این فیلم شفاف شود تا همچون واگذاری برخی پروژه‌ها و رویدادها به خواص، روند کار آمیخته با سفارش، ارتباطات فامیلی، حزبی و دوستانه برداشت نشود.

با ساخت این فیلم از انتقادها کاسته خواهد شد

نایب رئیس شورای شهر شیراز البته با دفاع از تصویب این طرح در شورای شهر شیراز گفت: فیلم سینمایی «2888» روایتی متفاوت و خاص از دلاوری‌های خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی و تیزبینان نیروی پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس است و با ساخت این فیلم از انتقادها کاسته خواهد شد.

در معرفی شهید دوران در تجارب هنری قبلی خوب عمل نکردیم

نوید جعفری کارگردان و بازیگر شیرازی نیز در این زمینه گفت: در این زمینه شهرداری به وظیفه ذاتی خود و حمایت از فرهنگ و هنر عمل کرده و این در حالی است که تجربه‌های قبلی ساخت فیلمی در مورد شخصیت برجسته و فاخر شهید دوران، چندان تجربه موفق و دلنشینی نبوده است.

 

وی افزود: با اینکه معتقدم در هر شهر و استان باید از هنرمندان و اهالی آن منطقه استفاده شود اما درمورد خلق یک اثر هنری شاخص به ویژه در مورد شخصیتی در ابعاد ملی همچون شهید دوران، این گونه نیست و انتخاب این تیم برای این فیلم که تجربه‌های موفقی هم در سینمای هنری داشتند و فیلم‌هایشان نیز بیننده و مخاطبانی خاص داشته اقدام درستی است.

جعفری افزود: فیلم بر اساس فرم ساخته می‌شود و ممکن است خیلی کارگردان‌هایی که ما می‌شناسیم حتی با وجود کسوت، سن و سال و تجربه بالا نتوانند به آن فرم مورد نظر این شخصیت والا و شاخص دست یابند.

وی پیشنهاد داد برای ساخت فیلمی که هم قابل عرضه در جشنواره‌های داخلی و خارجی بوده و هم قابلیت پخش و اکران در سینماها و تلویزیون را داشته باشد و به عنوان پروژه‌ای خاص شیراز را برند و بلندآوازه کند باید قانونی گذاشت که گروه ملزم به استفاده از لوکیشن و بازیگران استان شود.

به گفته جعفری سابق بر این ما تجربه تلخ ساخت فیلم توسط کارگردانانی غیربومی را در استان داشتیم که از بودجه استان به نفع خود بهره بردند و حتی دستمزد عوامل شیرازی فیلم را هم ندادند.

شهرداری در اغلب موارد حامی هنرمندان بوده است

این هنرمند شیرازی در ادامه ابراز امیدواری کرد این پروژه علاوه بر مصرف داخلی در جشنواره‌های خارجی هم به سبب محتوای جذاب و به ویژه شخصیت محوری فیلم بدرخشد و پرچم ایران و شیراز را بالا ببرد البته به شرطی که محوریت و اکثریت با استفاده از بازیگران شیرازی باشد.

وی در پایان گفت: شهرداری در سال‌های متمادی به ویژه سال‌های اخیر همواره نسبت به خیلی از دیگر نهادها حمایت بهتری از هنر و فرهنگ کرده و به ویژه با برگزاری چند جشنواره خوب با مدیریت اهالی هنر و همچنین سرمایه‌گذاری خوبی که بر روی زیرساخت‌های هنری و سینمایی و ساخت پردیس‌ها و سالن‌ها کرده نسبتا موفق بوده و امیدواریم این رویه در شورای جدید ادامه یابد.

اعتراضات منتقدین کاملا سیاسی یا بر اساس نفع فردی است

مرتضی جعفری رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، کیوان علی‌‎محمدی را کارگردانی صاحب سبک و دارای جوایز متعدد دانست و اظهار داشت: مبلغی به کسی به صورت بلاعوض هبه نشده و شهرداری با اخذ تضمین و تعهد، مبلغ سه میلیارد تومان بابت ساخت و تولید این فیلم در اختیار تیم تولید قرار خواهد داد که پس از عرضه و فروش، بیش از آن به شهرداری پس داده خواهد شد.

وی در پاسخ به منتقدان نیز گفت: عده‌ای هنوز هیچ اثرموفقی هر چند کوتاه در مورد شیراز نساخته‌اند و اکنون بی‌ آن که لااقل در زمان مدیریت بنده مراجعه‌ای به معاونت فرهنگی شهرداری جهت تولید فیلم داشته باشند به خاطر مصالح سیاسی(در مورد منتقد فوق) و یا بر اساس نفع فردی دست به اعتراض می‌زنند و کارگردان این اثر را فیلم‌ساز درجه 3 می‌دانند.

جعفری افزود: شیراز یک جهانشهر و شهید دوران نیز یک شخصیت ملی و بزرگ است و آثار تولیدی در مورد شیراز باید توسط تیمی حرفه‌ای ساخته شود که امکانات و تجهیزات کافی و زیرساخت‌های لازم برای عرضه و فروش گسترده فیلم را داشته باشند و کارگردان این فیلم نیز تضمین‌های لازم برای بازگشت سرمایه را به ما داده است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: این سرمایه‌‎گذاری قانونی بوده و شهرداری مجری لوایحی است که در شورای شهر و کمیسیون‌های مربوطه بررسی و مصوب شده‌اند و در زمان مدیریت بنده محال است هنرمندی متخصص از شیراز و استان فارس پیشنهادی ارزنده داده باشد و بی‌دلیل حمایت نشده باشد.

وی با ذکر موارد متعددی به دو نمونه پرداخت و همکاری شهرداری شیراز با سازمان هنری رسانه‌ای اوج و سپاه فجر استان فارس در ساخت فیلم «فصل شیدایی» که در بخش‌هایی از آن زندگی حضرت شاهچراغ (ع) روایت می‌شود با همکاری صدا و سیما در فیلم آینه‌دار به کارگردانی پویان کاظمی فیلم‌ساز شیرازی در قالب مستند که صفحاتی از تاریخ شیراز را در قرن گذشته ورق می‌زند، از نمونه‌های موفق حمایت شهرداری از هنرمندان بومی دانست.

در هیچ دوره‌ای به این اندازه از هنرمندان تجلیل نشده است

وی خاطرنشان کرد: این مسیر مسدود نیست و هم اکنون نیز اتاق معاونت فرهنگی شهرداری به ویژه به روی هنرمندان شیرازی باز است و شهرداری از هر طرح هنرمند شیرازی بدون نگاه سیاسی پس از بررسی تخصصی حمایت خواهد کرد و در کنار آن به حمایت از تولیداتی ملی با محوریت و موضوع شیراز نیز توسط هر هنرمند ایرانی ادامه خواهد داد.

به گفته وی فیلم «2888» اثر مشترک کیوان علی محمدی، امید بنکدار و علی اکبر حیدری با همکاری شهرداری شیراز، راوی هشت سال جنگ ایران و عراق بوده و در فیلم نام بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان جنگ که در جبهه‌ها حضور داشتند، شهید شدند یا رشادت داشتند آورده می‌شود.

در این فیلم حمید رضا پگاه بازیگر مشهور نقش بیژن عاصم، افسرکنترل شکاری شیرازی که در دوران 8 ساله دفاع مقدس نقش به سزایی در نبردهای هوایی ایفا کرده را بازی می‌کند؛ حامد کمیلی نیز نقش عباس دوران خلبان پرآوازه شیرازی که نام او با حماسه حمله به بغداد و برهم زدن سناریو صدام در برگزاری کنفرانس عدم تعهدها گره خورده را بازی می‌کند و سعید چنگیزیان نیز عهده‌دار نقش منصور کاظمیان خلبان کابین عقب شهید عباس دوران است که در حمله به بغداد در نهایت به مدت 10 سال اسیر بعثی‌ها شد.

شایان ذکر است سازمان فرهنگی شهرداری شیراز مدیریت حوزه‌های گردشگری، فرهنگی، ادبی، اجتماعی و غیره شهر شیراز را بر عهده دارد. بودجه مصوب این سازمان در کمیسیون فرهنگی حدود 138 میلیارد و 400 میلیون تومان است که نسبت به بودجه کل یعنی 6 هزار و 160 میلیارد تومان رقم نسبتا قابل توجهی است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار