با تلاش پژوهشگران شرکتی دانش بنیان بزرگترین باغ مادری گیاهان گواهی شده کشور با ۸ هزار و ۵۰۰ اصله نهال در دشت مهیار شهرستان شهرضا راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۷۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ 17 July 2021

مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: در سال ۹۳ با وارد کردن ۷۶ رقم مختلف نهال‌های گواهی شده از کشور ایتالیا دانش تولید نهال گواهی شده در کشور بومی سازی شد.

نادری افزود: پس از چند سال این نهال‌ها که شامل ارقام مختلف گلابی، هلو، شلیل، آلو و آلبالو و انواع دیگر درختان میوه دانه دار و هسته دار است در این باغ مادر تکثیر و به عنوان نهال سالم و اصیل رشد کرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه از این باغ مادری سه میلیون چشمه پیوندک که جوانه درخت و ماده تکثیری این رقم خاص است تولید می‌شود گفت: برای تکثیر پایه‌های موجود این نهال‌ها در منطقه چهار میل اردستان بزرگترین فرایند تولید نهال گواهی شده کشور با ۳۰۰ هزار نهال گواهی شده راه اندازی شد.

نادری افزود: سالانه در کشور ۶۰ میلیون اصله نهال تولید می‌شود که اصالت این نهال‌ها تنها خود اظهاری است یعنی تولید کننده آن را تائید می‌کند در حالی که اصالت نهال‌های گواهی شده به تائید کارشناسان جهاد کشاورزی رسده است.

وی کاهش مصرف آب تا یک دهم، کاهش زمان باردهی درختان از سه به یکسال، کاهش آفات و بیماری‌ها، افزایش چهاربرابری تراکم کشت، و افزایش ۵۰ درصدی رادمان تولید را از مهمتری مزایای این نهال‌ها برشمرد.

برای راه اندازی این مجموعه بخش خصوصی بیش ازصد میلیارد ریال هزینه شده و برای صد و ده نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار