تابناک-بیش از 19 سال از آمدن طرح دوگانه سوز کردن خودرو ها میگذرد اما هنوز مرکزی برای معاینه فنی آنها وجود ندارد.
کد خبر: ۹۸۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱ 20 July 2021

 به گزارش تابناک از هرمزگان : دوگانه سوز کردن خودروها در سال 80 به عنوان طرحی در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت تایید و در اواخر سال 81 با تولید تعداد محدودی خودروی دوگانه‌سوز به مرحله اجرا درآمد. یک سال بعد نیز با تحویل سمندهای دوگانه‌سوز به متقاضیان، عملاً تردد این نوع خودروها در جاده‌های کشور آغاز شد. از همان روزهای نخست اجرای این طرح قرار شد با تولید این خودروها میزان آلایندگی و مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کند اما کامل نسوختن گاز این خودروها که منجر به انتشار اکسیدهای نیتروژن می‌شد میزان آلایندگی آنها را خیلی کاهش نداد.البته با توجه به سهمیه‌بندی بنزین مردم راه دیگری جز استفاده از ماشین های دوگانه سوز نداشتند وگرنه با توجه به مشکلات پیش رو از جمله کمبود کیت و مخزن و جایگاه‌های CNG و همچنین عدم اطمینان نسبت به ایمنی سامانه سوخت‌رسانی این خودروها علاقه چندانی به استفاده از دوگانه سوزها میان مردم وجود نداشت.

حال پس از گذشت چندین سال از اجرای این طرح، شاید مشکل مخزن و جایگاه های سی ان جی حل شده باشد اما مشکلی که اکنون صاحبان ماشین های دوگانه سوز در هرمزگان با آن روبه رو هستند معاینه فنی کردن ماشین هایشان است. امروز اگر فردی که صاحب یک خودروی دو گانه سوز است بخواهد برای تمدید معاینه فنی خود به مراکز مربوطه مراجعه کند باید برای تست مخزن گاز خود مسافتی طولانی را تا لار و سیرجان در استان های فارس و کرمان طی کند چراکه در هرمزگان مرکزی برای انجام این تست وجود ندارد. سرگردانی مردم در عدم معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز در حالی صورت می گیرد که بارها اعلام شده معاینه فنی برای خودروهای با سوخت CNG اجباری بوده و باید رانندگان در کنار معاینه فنی اولیه خود یک معاینه فنی دیگر که در آن تست مخزن گاز خودروها انجام می‌شود را دارا باشند و خودروهای گاز سوز یا دوگانه سوز که فاقد معاینه فنی هستند 500 هزار ریال جریمه خواهند شد.

هنوز زمان زیادی از اعتراض و اعتصاب راننده تاکسی ها در هرمزگان به دلیل جریمه های 50 هزار تومانی برای نداشتن معاینه فنی نگذشته است که یکی از شهروندان با بیان مشکلی دیگر در این خصوص بر الزامی بودن پیگیری و رسیدگی این موضوع از سوی مسئولین افزود:نبود مراکزی برای تست مخزن گاز در هرمزگان برای رانندگان مشکل ساز شده است،مدتی بود مدارک ماشینم را گم کرده بودم و وقتی برای درخواست مدارک ماشین اقدام کردم گفتند ماشین باید معاینه فنی داشته باشد.سپس برای گرفتن معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه کردیم گفتند حدودا یک سال است که مراکز معاینه فنی برای ماشین های گاز سوز در هرمزگان تعطیل شده است و برای گرفتن معاینه فنی باید به شهرستان های اطراف از جمله لار و سیرجان مراجعه کنید .وی ادامه داد : از طرفی برای مراجعه به مراکز معاینه فنی در شهرستان ها، هنگام گذشتن از پلیس راه ها اول به دلیل نداشتن معاینه فنی و دوم به دلیل نداشتن مدارک ماشین راننده را جریمه می کنند و ماشین را نیز توقیف می کنند .

وی افزود: حال از اینجا رانده و از آنجا مانده شده ام، پلیس راه می گوید به ما مربوط نیست باید مدارک و معاینه فنی داشته باشید از آن طرف مرکز معاینه فنی برای ماشین های گاز سوز در هرمزگان وجود ندارد نه می توانم در شهر تردد کنم، نه می توانم مدارک ماشینم را بگیرم و نه می توانم به شهرستان های اطراف برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنم؛ هیچ مسئولی نیز این موضوع را پیگیری و به آن رسیدگی نمی کند. این موضوع ممکن است مشکل خیلی از رانندگان ماشین های گاز سوز باشد از جمله راننده تاکسی ها که اکثرا ماشین هایشان گاز سوز است .همانطور که گفته شد ترس مردم از جریمه های روزانه به دلیل عدم معاینه فنی باعث شده تا ناچاراً ماشین های خود را در پارکینگ ها نگه داشته و منتظر تعیین تکلیف این موضوع از سوی مسئولین مربوطه باشند .مسئولین باید پاسخگوی این مشکل باشند که دلیل تعطیل شدن مراکز معاینه فنی در هرمزگان چیست؟ چرا برای حل این مشکل اقدامی نمی شود؟ تا کی رانندگان ماشین های گازسوز در هرمزگان باید روزانه متحمل جریمه های 50 هزار تومانی باشند ؟ برای پاسخ به این سئوال ها به سراغ مسئولین مربوطه رفتیم تا شاید با پاسخ و پیگیری آن ها نسخه ای درمانگر برای این معضل پیچیده شود و پرونده تعطیلی مراکز معاینه فنی و مشکل رانندگان ماشین های گازسوز برای اخذ مدارک معاینه فنی در هرمزگان برای همیشه بسته شود اما متاسفانه به دلیل عدم پاسخگویی، موفق به گفت و گو با مسئولین مربوطه نشدیم؛ لذا در روز های آتی اگر جوابیه ای از سوی مسئولین به دستمان رسید در شماره های بعدی روزنامه به اطلاع همشهریان خواهیم رساند.

انتهای پیام/فاطمه هوشنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار