مدیر کل نوسازی مدارس استان همدان گفت:
محمد حسین مرادی به جایگاه همدان در سطح کشور در زمینه مدسه سازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۱ پروژه خیری در سطح استان در دست اجرا است که برخی از این پروژه‌ها به بهره برداری رسیده اند و برخی نیز در آینده ساخته می‌شوند که ۴۱۵ کلاس درس با زیر بنای ۵۵ هزار متر مربع را شامل می شود که جایگاه همدان در کشور به عنوان یکی از مناطق خیر خیز است.
کد خبر: ۹۸۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰ 07 August 2021

محمد حسین مرادی به جایگاه همدان در سطح کشور در زمینه مدسه سازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۱ پروژه خیری در سطح استان در دست اجرا است که برخی از این پروژه‌ها به بهره برداری رسیده اند و برخی نیز در آینده ساخته می‌شوند که ۴۱۵ کلاس درس با زیر بنای ۵۵ هزار متر مربع را شامل می شود که جایگاه همدان در کشور به عنوان یکی از مناطق خیر خیز است.
 
به گزارش تابناک همدان، دربازدید خبرنگاران از پنج پروژه منتخب در سطح شهر همدان محمد حسین مرادی گفت: از سال ۸۵ لایحه تخریب و بازسازی در مجلس مصوب شد که از محل مقاوم سازی و تخریب استان‌ها بتوانند مدارسی که مشمول بازسازی و مقام سازی هستند اقداماتی صورت گیرد لذا از سال ۱۳۸۵ تا کنون حدود ۲۲۰ پروژه از محل بهسازی، مقاوم سازی و تخریب و بازسازی با زیربنایی حدود ۲۹۰ متر مربع با دوهزار و ۷۰۰ کلاس درس ساخته شده است. 

مدیر کل نوسازی مدارس استان همدان گفت: با برسی‌های صورت گرفته از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس ۷ درصد این تعداد نیازمند تخریب و بازسازی هستند و ۱۴.۳ دهم نیازمند مقاوم سازی هستند که با توجه به اعتباراتی که سالانه به استان ابلاغ می‌شود ما بقی مدارسی که نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هستند بازسازی و ایمن سازی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: ۱۸۸ پروژه با ۸۴۰ کلاس درس در سطح استان با زیر بنای ۱۴۵ هزار متر مربع در دست اقدام است که برای این پروژه‌ها حدود ۲۱۰ میلیارد تومان تا به امروز هزینه شده است، اما برای تجهیز و بهره برداری حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.

مرادی در خصوص اعتبارات تخصیص شده به این اداره گفت: ۸۹ میلیارد تومان از منابع ملی و ۱۲ میلیارد تومان از منابع استانی به این اداره کل اعتبار تخصیص داده شده که برای ۱۷ پروژه با ۱۶۰ کلاس درس با زیر بنای ۱۳ هزار مترمربع حدود ۰، ۳ میلیارد تومان هزینه شده است که امیدوارم برای سال جاری ۱۳ پروژه با ۹۵ کلاس درس با زیر بنای ۱۲ هزار متر مربع با ۳۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده تا مهر ماه را به بهره برداری برسانیم.

وی اشاره‌ای به استاندارد سازی در حوزه گرمایشی مدارس کرد و گفت: از سال ۹۲ که سیستم‌ها گرمایشی و سرمایشی ابلاغ شدند یک هزار و ۴۵۰ مدرسه با هفت هزار کلاس درس استانارد سازی شدند که برای این منظور ۶۲ میلیارد تومان هزینه شده است البته در حال حاضر حدود شش هزار کلاس درس نیازمند بهینه سازی سیستم‌های گرمایشی است 

وی تاکیید کرد: تا کنون ۶۱۸ بخاری هرمتیک نصب شده که دو هزار و ۲۰۰ مدرسه دارای بخاری‌های معمولی هستند که براساس استاندارد باید جمع آوری شوند و به شکل مناسبی استاندارد سازی شوند.
 
چگونه می‌توتن خیر مدرسه ساز یا مدرسه یار شد؟

مرادی در ادامه گفت: برای خیر مدرسه ساز بودن در روستا‌ها ۳۰ درصد سهم احداث یک ساختمان اگر تامین شود زمین از طرف آموزش و پرورش تامین می‌شود و پروژه به عنوان یک پروژه مشارکتی ساخته می‌شود اما با توجه به اینکه در شهر‌ها پروژه یک الی دو کلاسه کاربردی ندارد لذا این هزینه‌ها به مراتب بالاتر می‌رود بنابراین سهم مشارکت باید ۵۰ درصد باشد که پروژه مشارکتی نامگذاری می‌شود و مابقی هزینه پروژه‌ها از اعتبارات ملی و خیری برای  تامین می‌شود لازم به ذکر است  پروژه‌ای اگر بخواهد صد درصد خیری باشد تمام هزینه‌ها توسط خیر تامین می‌شود.

مدیر کل نوسازی استان همدان گفت: ۳۳ درصد مدارس استان همدان تا الان توسط خیرین ساخته شده است که بیشترین آمار مشارکت از سال ۱۳۹۶ شروع شده است.

وی درباره خیرین مدرسه یار گفت: این خیرین افرادی هستند که به اندازه سهم خرید یک آجر، کامپیوتر، تجهیزات مدارس و ... کمک می‌کنند و مشارکت میکنند که این افراد بیشتر در بحث تجهیزات و تعمیرات حامی گر هستند.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان در ادامه گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان حدوو ۹۰۰ نفر عضو دارد که از این تعداد ۲۳۰ نفر انحصارا در غالب ۳۲۰ پروژه دو هزار و ۵۰۰ کلاس درس ساخته اند.

علی فرهانی با توجه به خالی شدن روستا‌ها از سکنه و با تصور اینکه نیازی به ساخت مدرسه نیست گفت: با توجه به آمار بیش از دو هزار و ۵۰۰ کلاس درس در سطح استان نیازبه نوسازی دارد.

وی گفت: در سطح جهان حداقل ۸.۳ متر استاندارد جهانی برای دانش آموزان است در ایران این عدد ۵.۳ دهم است و باتوجه به حضور ۱۴ میلیون دانش آموز قطعا ۴۲ میلیون متر مربع کمبود فضا حس می‌شود، اما با توجه به اینکه فعلا امکان ساخت این فضا‌های آموزشی وجد ندارد و در مقابل مدارسی که مورد بهره برداری قرار گرفته اند به مرور زمان تخریب می‌شوند و نیازمند بازسازی هستند لذا همواره به ساخت مدرسه نیازمندیم.

شایان ذکر است در استان همچنان مدارس دوشیفته، کانکسی فعال هستند و همچنان تراکم جمعیتی در کلاس‌ها بالا است لذا نیازمند به ساخت مدرسه هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار