هشدار قاطع قم به ریاض

قطعی شدن حکم اعدام مجتهد درجه اول شیعیان عربستان که به معنای تشدید لجاجت‌های سیاسی آل سعود علیه شیعیان عربستان و منطقه است با واکنش مراجع تقلید و روحانیون قم مواجه شد.
کد خبر: ۱۲۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 31 October 2015
به گزارش تابناک قم، این روزها خبر تایید شدن حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر موجی از اعتراض را در میان جامعه حوزوی قم به راه انداخته است، در حالی که هنوز از سوی عربستان پاسخ جامعی در خصوص بروز فاجعه منا به ایران ارائه نشده است قطعی شدن حکم اعدام مجتهد درجه اول شیعیان عربستان به معنای تشدید لجاجت‌های سیاسی آل سعود علیه شیعیان عربستان و منطقه است.

شیخ نمر باقر النمر از علمای بزرگ جهان تشیع است که در سال 2012 پس از اعتراضات گسترده شیعیان عربستان نسبت به خفقان سیاسی در این کشور دستگیر و راهی زندان شده است. متاسفانه نادادگاه عربستان سعودی شیخ نمر را به جرم محاربه با ولی امر! به اعدام محکوم کرده است و اخیرا نیز ولی عهد عربستان این حکم را قطعی کرده و تنها امضای پادشاه برای اجرای حکم باقی مانده است.

لازم به ذکر است جمعیت کثیری از شیعیان به ویژه در بخش‌های شرقی عربستان زندگی می‌کنند، اما این شیعیان از حداقل‌های حقوق شهروندی و سیاسی بهره‌مند نیستند و همین عامل سبب شده است تا در مقاطع مختلف مردم شیعه عربستان نسبت به جور و ظلم سیاسی آل سعود به پاخیزند.

اما همانطور که در ابتدا اشاره شد این روزها قم یکپارچه جوش و خروش علیه آل سعود برای دفاع از حقوق شیعیان عربستان و شخص آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر است.

مراجع عظام تقلید، علما و نهادها هر یک به طریقی در حال هشدار دادن به مقامات عالی رتبه سعودی هستند. هشدارهایی که مضامین بسیار انقلابی را به همراه خود دارد.

در همین زمینه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان اصلی‌ترین نهاد دینی در این شهر مذهبی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام حکم اعدام شیخ نمر را سرپوشی بر جنایات آل سعود در یمن و منا عنوان کرد.

در این اطلاعیه آمده است: تأیید رأی ننگین دادگاه سعودی به اعدام روحانی مبارز شیخ نمر خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

بی‌تردید این رأی در حالی صادر می‌شود که رژیم سفاک آل سعود روزانه دهها مسلمان بی‌گناه را در یمن به خاک و خون می‌کشاند و بی‌کفایتی خود را در فاجعه دردناک منا و جان باختن هزاران زائر بیت‌الله الحرام نمی‌پذیرد.

به راستی اعلام این حکم، جز برای سرپوش گذاشتن بر جنایات این رژیم در یمن و منا است؟! آیا گناه شیخ نمر و شیخ نمرها جز تلاش برای حقوق انسانی و اسلامی شیعیان مظلوم عربستان است؟! و همچنین آیا چنین رژیمی می‌تواند خود را کلیددار کعبه و خادم حرمین شریفین بنامد؟

آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید نیز واکنش بسیار شدیدی نسبت به قطعی شدن حکم شیخ نمر ابراز داشته است و تاکید کرده دیه شیخ نمر سقوط سلطنت سعودی است.

در پیام این مرجع تقلید آمده است: جریان مبارزه‌های این مجاهد نستوه، این عالم بزرگوار، جناب شیخ نمر(حفظه الله) مورد عنایت ولی عصر(عج) خواهد بود؛ مسئولان کم‌خرد عربستان سعودی باید بدانند که کتاب الهی ضامن اجرا دارد و ضامن اجرا هم خدای سبحان است. صدر و ساقه عالم هم سپاه و ستاد الهی‌ هستند که(للهِ جنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) و تهدید خدای سبحان هم چنین است(مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلنا لِوَلِیهِ سُلطاناً).

در ادامه این پیام آمده است: عربستان بداند اگر خدای ناکرده خونی از این عالم برجسته بریزد، ولی او سلطنتی دارد که آل‌سعود را ساقط کند.

سلطنت ولی به این نیست که فرزندان او قیام کنند؛ فرزندان او ذی‌حق هستند، ولی ملت به‌ پا خاسته اسلامی حامی فرزندان اوست، علمای حوزه‌های بلاد حامی فرزندان او هستند، نظام مقدس اسلامی حامی فرزندان اوست، این مجموعه عظیم به نام سپاه و ستاد الهی ایستاده است تا وارثان خون این بزرگوار دیه او را که سقوط سلطنت سعودی است بگیرند، فرمود(وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً).

در بخشی دیگری از این پیام تصریح شده است: لحن قرآن لحن دیه نیست، لحن قرآن لحن قصاص نیست، لحن قرآن لحن سلطنت است، جامعه اسلامی سلطنت الهی پیدا می‌کند که آل‌سعود را ساقط کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی از دیگر مراجع عظام تقلید نیز با اشاره به اینکه اعدام شیخ‌ نمر اوضاع عربستان را دستخوش بی‌ثباتی می‌کند، تاکید کرد: علمای اسلام در برابر اعمال نسنجیده مقامات سعودی ساکت ننشینند.

یکی از مراجع عظام تقلید با اشاره به شایعه تایید حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر گفت: ما به دولتمردان کم‌تجربه عربستان سعودی نصیحت می‌کنیم اوضاع نابسامان کشور خود را با اینگونه اقدامات کینه‌جویانه و تحریک‌آمیز دستخوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نسازید.

در بخشی از این پیام تاکید شده است: متأسفانه هر روز که می‌گذرد، آسیب و زخمی جدید از سوی مقامات عربستان سعودی بر پیکر جهان اسلام وارد می‌شود. هنوز مصیبت کشتار هزاران نفر حاجی شیعه و سنی در فاجعه منا التیام نیافته که خبر مذکور نگرانی جدیدی را برای ما و مردم منطقه ایجاد کرده است.

در پایان این پیام ذکر شده است: ما از آزادی‌خواهان جهان به ویژه علمای جهان اسلام و شیعیان منطقه انتظار داریم در برابر اعمال نسنجیده مقامات سعودی، ساکت ننشینند و از اجرای حکم اعدام وی و برادرزاده مظلومش ممانعت به عمل آورند.

آیت‌الله نوری همدانی نیز تاکید کرده است: در مقابل صدور حکم اعدام شیخ نمر ساکت نخواهد نشست. ایشان با محکومیت صدور حکم اعدام شیخ نمر و تاکید بر ایستادگی مقابل این اقدام رژیم سعودی، تصریح کرد: دشمن‌ترین دشمن ما عربستان سعودی است که رنگ مذهب دارد، اما نوکر آمریکا و صهیونیسم است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور نیز اخیرا از عربستان خواسته است تا هرچه سریعتر نسبت به آزادی شیخ نمر اقدام کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، با محکومیت حکم اعدام شیخ نمر از سوی دولت سعودی، اظهار کرد: آل سعود با توجه به اشتباهات سنگینی که در این مدت کوتاه دولت جدید داشته، طبیعی است که برای جبران اشتباهات اقدام به انجام اموری کند که مسئله اقدام شیخ نمر هم از این قبیل است.

وی افزود: در جریان یک اعتراض مردمی که هیچ ارتباطی با مسائلی که دولت عربستان مطرح می‌کند، ندارد، شیخ نمر دستگیر و در یک دادگاه فرمایشی به اعدام محکوم شد.

وی ادامه داد: طبیعی است دست‌اندرکاران سعودی برای پوشش اشتباهات سنگین خود، مسائل جدیدی را مطرح کنند که به جریان انداختن مسئله اعدام شیخ نمر و همچنین تشدید برخورد با عزاداران حسینی در بخش‌هایی از عربستان برخی از این مسائل است که هیچ توجیهی در قبال این اقدامات قابل پذیرش نیست.

بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: اعدام شیخ نمر تیر خلاصی بر سلطنت نیمه جان آل سعود است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: هنوز ورق‌های تاریخ از خون میثم تمار خشک نشده که قرار است مردی از تبار میثم را با فتوای شریح‌های زمانه به صلیب بکشند تا مردم بدانند سزای محبت به علی(ع) و عدالت‌خواهی چیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: آل سعود خبیث این جرثومه وحشی‌گری و بربریت همانند سلف فاسد خود عطش سیری‌ناپذیری در خونریزی اولیای الهی دارد تا به خیال خام خود نور اسلام حقیقی را خاموش کند، حال آنکه وعده الهی فراگیر شدن اسلام و ذلت کافران است. هنوز قصه پر غصه منا این مدیریت بی‌سابقه در ذبح ضیوف الرحمان تمام نشده که با تأیید حکم شیخ باقر النمر دیگر بار دنائت نفسانی و خوی ددمنشانه‌شان را به منصه ظهور رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا جاویدیان استاد حوزه و کارشناس مسائل منطقه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه رفتار آل سعود همراه با بی‌منطقی توامانی شده است، گفت: عربستان سعی دارد تا به عنوان یک رهبر منطقه‌ای عمل کند اما در واقع توان و ظرفیت‌های لازم برای این کار را ندارد.

وی با اشاره به اینکه عربستان با پشتیبانی آمریکا درصدد است تا منطقه خاورمیانه را به جولانگاه نیروهای خود تبدیل کند، یادآور شد: اگر امروز می‌بینیم که اوج عظمت ایران اسلامی از افغانستان تا سواحل مدیترانه رسوخ کرده است به دلیل حمایت‌های مردمی است اما رفتار عربستان به طور کامل مغایر خواسته‌های ملت‌هاست و همین عامل سبب شده است تا نفرت از آل سعود در منطقه به طور چشم‌گیری بروز کند.

جاویدیان با تاکید بر اینکه نفرت از آل سعود تنها مختص شیعیان نیست، یادآور شد: امروز بخش عمده‌ای از مردم مظلوم اهل سنت عراق دچار فتنه‌ای شده‌اند که مبدع اصلی آن آل سعود بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه آل سعود به مرکز حمایت از تروریسم و سلفی‌گری تبدیل شده است، گفت: اکنون مدت‌هاست که مردم سنی عراق و سوریه زیر خفقان تروریست‌های آدم‌کشی وابسته به سعودی‌ها روزگار تلخی را سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در داخل عربستان نیز اوضاع به هیچ وجه برای دولت سعودی خوب نیست،‌ گفت: بروز فاجعه منا چه در بعد داخلی و چه بین‌المللی چالش‌های عمده‌ای را برای آل سعود پدید آورده و همین مسئله اختلافات شاهزاده‌های سعودی را افزایش داده است.

استاد حوزه با اشاره به اینکه اجرایی کردن حکم شیخ نمر می‌تواند شیرازه دولت آل سعود را از هم بپاشد، یادآور شد: اگر دولت عربستان توانایی اعدام این روحانی برجسته را داشت تاکنون آن را اجرایی کرده بود.

سعید رضاییان کارشناس مسائل بین المللی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تقدیر از حرکت علمای قم در مقابله با سیاست‌های دولت سعودی گفت: بدون شک این موضع‌گیری‌های مستحکم و همراه منطق می‌تواند دولت جمهوری اسلامی را در دفاع از حقوق شیعیان منطقه یاری کند.

وی با اشاره به اینکه مردم منطقه روی مواضع علمای قم حساب ویژه‌ای باز می‌کنند، گفت: وقتی مواضع علمای قم در کنار رهبری داهیانه مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد، آنگاه شاهد عقب‌نشینی دشمنان جهانی و منطقه‌ای می‌شویم که شاهد مثال آن عقب‌نشینی عربستان در موضع فاجعه منا بود که با یک موضع‌گیری قاطع از سوی رهبری دولت عربستان مجبور به تغییر رویکرد و روش خود شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به اینکه دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار عفو شیخ نمر شده است، گفت: اکنون زمان بسیار مناسبی است تا یک جبهه جهانی علیه سیاست‌های ضد انسانی دولت آل سعود ایجاد کرد، هر چند که غربی‌ها اثبات کرده‌اند در برخورد با جنایات حقوق بشری آل سعود رفتاری دوگانه دارند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار