قم در میان 5 استان برتر اینترنتی

استان قم در کنار استان‎های تهران، مازندران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در کشور است.
کد خبر: ۱۳۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴ 18 November 2015
به گزارش تابناک قم، ضریب نفوذ اینترنت در ایران در حالی به ۸۲ درصد رسیده که بر اساس آخرین ارزیابی که مربوط به فصل بهار امسال است، استان قم در کنار استان‎های تهران، مازندران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در کشور است.

این آمار از این نظر جای خرسندی است که دست کم زیرساخت‌های ارتباطی در استان نسبت به دیگر مناطق کشور از استحکام و قوت مناسبی برخوردار شده، هر چند که گاه اختلال‌هایی در این باره، کام کاربران دنیای مجازی را برای مدت کوتاهی تلخ می‌کند.

قرارگرفتن استان قم جزو 5 استان برتر اینترنتی روی خوش سکه این ماجراست اما از آن سو بنا بر آمار، استان قم جزو 5 استان اول کشور در اضافه وزن و چاقی است که طبیعتاً یکی از عوامل اصلی آن کم تحرکی است.

ملاحظه این دو خبر در کنار هم شاید این انگاره را بر اذهان حک کند که چاقی و اضافه وزن قمی‌ها به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت است که در جای خود قابل بررسی است اما باید توجه داشت که فقط همین نیست. این که بنا بر آمار، حدود یک‌سوم مردم کشور ما دچار اضافه وزن و چاق هستند، زنگ خطری است که سال به سال نیز شدیدتر از قبل شنیده می‌شود.

با این حال، رشد استفاده از اینترنت به خصوص در رابطه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه اگر با بی‌توجهی و کم‌توجهی نسبت به آفت‌ها و آسیب‌های آن همراه باشد، زنگ خطری مهیب‌تر به شمار می‌رود که این روزها بیش از هر زمان دیگری، ذهن کارشناسان و مسئولان و خانواده‌ها را به خود متوجه ساخته است.

استان قم البته در بررسی‌های سال 90 جزو 5 استانی قرار گرفته بود که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را داشتند و از این حیث به نظر می‌رسد روند رو به رشد بهره گیری از اینترنت در استان همچنان حفظ و بلکه تقویت شده است. همچون بسیاری از نقاط دیگر، بیشترین اتصالات کاربران قمی، مربوط به اینترنت موبایل است و پس از آن اینترنت ADSL در رده دوم قرار دارد.

بر اساس آمار سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، ضریب نفوذ اینترنت در قم همانند تهران و مازندران حتی از مرز ۱۰۰ درصد گذشته است و به رقم قابل توجه یک میلیون و ۱۵۶ هزار کاربر رسیده است.

ضریب نفوذ اینترنت یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی جوامع قلمداد می‌شود از این رو جایگاه قم در این مقوله آن هم با توجه به بافت علمی و فرهنگی آن و نیاز عموم مردم به ارتباطات مجازی می‌تواند یک فرصت به شمار آید.

 اما یکی از دغدغه‎های بسیار جدی خانواده‌های قمی ناظر به میزان استفاده فرزندانشان که عموماً دانش‌آموز هستند، از اینترنت است.

 به ویژه آن که هم اکنون به راحتی افراد در معرض انواع گروه‌ها و کانال‌های اجتماعی با عکس‌ها و مطالب گوناگون و جذاب قرار می‌گیرند و این ارتباط راحت و آسان می‌تواند به یک خطر بالقوه تبدیل شود.

البته در عصری که به دوران تاخت و تاز وسایل ارتباط جمعی به ویژه بهره گیری از فضای مجازی شُهره شده نمی‌توان فرزندان را به طور کلی از حضور در این فضا محروم و منع کرد، ولی کنترل و نظارت مناسب بهترین راهکار است. در این جا کیفیت آگاه‌سازی دانش آموزان در سایه تعامل آموزش و پرورش و خانواده‌ها و دیگر نهادهای تربیتی اهمیت می‌یابد که امید است به طور ویژه در سطح استان مورد توجه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران عرصه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی به ویژه قشر جوان و نوجوان از شبکه‌های اجتماعی مجازی، بررسی مسائل مربوط به این شبکه‌ها برای اتخاذ تصمیم‌های صحیح و برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نیز والدین، امری کاملاً ضروری است. به خصوص آن که بنا بر اعلام کارشناسان، استفاده كنترل نشده از اینترنت به‌ویژه وقتی با دیگر فناوری‌ها از قبیل تلفن همراه باشد افراد را در معرض خطر اثرات مضر بر تكامل فیزیكی، اجتماعی و روانی قرار می‌دهد كه از آن‌ جمله می‌توان به مشكلات بینایی، صدمات سیستم اسكلتی، چاقی، اثر بر مهارت‌های اجتماعی، مشكلات ارتباطی در خانواده و اعتیاد الكترونیكی اشاره كرد.

تهدید بنیان خانواده، تغییر نقش‌ها و هویت‌های اجتماعی، ایجاد محرک‌هاى قوى براى تبادلات فرهنگى غیرقابل کنترل، انتقال هنجارهای ارزشى و اخلاقى غربى و بیگانه با فرهنگ ایرانی که در نهایت به تغییر قابل توجه در سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌انجامد، از جمله عوارض استفاده بیش از حد و نادرست از فضای مجازی است. اگر این تهدیدها را باور داشته باشیم، باید  با نگاهی دیگر قرارگرفتن قم جزو 5 استان برتر اینترنتی را مورد مداقه قرار دهیم. این دقت و تامل می‌تواند مانع از تبدیل یک فرصت خوب به تهدیدی تلخ و فراگیر شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار