خداحافظی با آمبولانس، سلام به اورژانس

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:در سال 57 نخستین پایگاه اورژانس فوریت های پزشکی در همدان راه اندازی شد که تا سال 84 به 16 پایگاه رسید اما از سال 85 راه اندازی پایگاه ها شدت گرفته و به 45 پایگاه اورژانس رسیده است.
کد خبر: ۳۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 10 May 2015
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سطح آگاهی و شناخت مردم از وظایف فوریت های پزشکی بسیار بالا رفته است.    

به گزارش ایسنا، دکتر "حبیب معصومی" اظهار کرد: استان همدان 45 پایگاه اورژانس شهری دارد و شهر همدان نیز دارای هشت پایگاه شهری، 6 پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی است.  

 وی تصریح کرد: در سال 57 نخستین پایگاه اورژانس فوریت های پزشکی در همدان راه اندازی شد که تا سال 84 به 16 پایگاه رسید اما از سال 85 راه اندازی پایگاه ها شدت گرفته و به 45 پایگاه اورژانس رسیده است.

   باید 9 پایگاه اورژانس در استان راه اندازی شود  

 معصومی اظهار کرد: در حاضر در تلاشیم تا 9 پایگاه دیگر راه اندازی شود که در این صورت به پوشش صددرصدی خواهیم رسید.

   وی با بیان اینکه مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات برای شهرستان ها مرکز پیام است، خاطرنشان کرد: در مرکز پیام از هر نقطه از جاده که تماس گرفته شود به حوادثی مانند حوادث ترافیکی، سوختگی، اقدام به خودکشی، سرمازدگی، گرمازدگی و سقوط از ارتفاع پاسخ داده می شود.  

 وی اضافه کرد: اورژانس های داخلی و جراحی نیز مربوط به مسائلی نظیر آپاندیسیت، فشارخون بالا و پایین، سکته های قلبی، مغزی و مشکلات ریوی است.  

 دکتر معصومی اظهار کرد: 30 درصد تماس هایی که گرفته می شود مربوط به حوادث ترافیکی و 70 درصد موارد نیز مربوط به سکته ها و مشکلات ریوی است.   افزایش سطح آگاهی و شناخت مردم از وظایف فوریت های پزشکی  

 وی افزود: خوشبختانه به وسیله آموزش هایی که در مطبوعات، صدا و سیما و آموزش های چهره به چهره به اقشار مختلف مردم، آگاهی و سطح شناخت مردم درخصوص وظایف اورژانس بسیار بالا رفته است به طوریکه در گذشته اطلاعات مردم در این خصوص بسیار پایین بود و نسبت به اورژانس دید آمبولانسی داشتند.

   دکتر معصومی گفت: پرسنل فوریت های پزشکی کاردان و کارشناس رشته های فوریت پزشکی، هوشبری، اتاق عمل و پرستاری هستند.   وی در بخش دیگری یادآور شد: امروزه آمبولانس ها مجهز به تجهیزاتی مانند کیف احیا، وسایل رگ گیری، کیف های اولیه، اکسیژن و... هستند و برخی آمبولانس ها نیز به دستگاه های بسیار پیشرفته تری مجهز هستند که در شرایط خاص و ویژه بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.  

 به 20 ساختمان 120 متری نیازمندیم

   رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: فضای فیزیکی کارکنان بسیار مهم است و در حال حاضر حداقل به 20 ساختمان 120 متری نیاز داریم.  

 وی ادامه داد: بحث ارتباطات نیز در سیستم ما امری حیاتی است بنابراین با مخابرات رایزنی هایی در بحث بهبود ارتباطات داشته ایم به گونه ای که امکانات آنتن دهی را بهبود بخشند تا افراد بتوانند درهر نقطه ای از استان که هستند بدون محدودیت آنتن دهی موبایل تماس بگیرند.  

 وی در پایان خاطر نشان کرد: بیماران و همراهان بیمار در لحظه وقوع حادثه در بیشتر موارد مضطرب هستند و متاسفانه در برخی موارد توانایی خواندن آدرس صحیح را ندارند و این امر موجب گمراهی نیروهای کمکی در یافتن آدرس شده که برای رفع  این مشکل دو جلسه با مخابرات استان و شهرستان برگزار کرده ایم و برای رفع مشکل یاد شده تصمیماتی گرفته شد و مخابرات قول داده در آینده ای نه چندان دور، سیستم ها به گونه ای شود که در صورت تماس بیمار از تلفن ثابت با مرکز، آدرس منزلش روی مانیتور مرکز نمایش داده شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار