۶۹۸ هکتاراز بافت شهر همدان فرسوده است

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان با بیان اینکه ۶۹۸ هکتار بافت فرسوده در شهر همدان وجود دارد، گفت: در سال‌های 84 تا 93 تنها 11 درصد از مساحت بافت فرسوده شهر همدان احیا و بازسازی شده است.
کد خبر: ۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱ 19 January 2015

 خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت، علی محمد محمدی در ستاد بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده استان همدان اظهار داشت: 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که از این میزان در 11 شهر استان همدان بافت فرسوده وجود دارد.

وی افزود: 698 هکتار بافت فرسوده در همدان وجود دارد که 9.3 درصد از مساحت محدوده شهر همدان و 8 درصد طرح تفصیلی شهر را شامل می‌شود و در این میان شهر 9 هزار نفری جورقان 44 هکتار بافت فرسوده دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان تصریح کرد: نیمه مقاوم بودن و سست بودن در برابر بلایای طبیعی بمانند زلزله از ویژگی‌های بافت فرسوده است و همچنین خدمات رسانی به این شهرها در مواقع سخت و بحرانی گاهی ممکن نیست.

وی با بیان اینکه 95 درصد بافت فرسوده شهرها مطالعه شده است، گفت: از سال 84 با شروع برنامه چهارم توسعه، اجرای طرح بهسازی و نوسازی شهرها مورد توجه قرار گرفت و خط اعتباری ویژه‌ای را راه و شهرسازی در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌داد تا در مقابل شهرداری نیز 50 درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی را دریافت کند.

محمدی بیان کرد: از سال 88 اجرای این طرح متوقف شد و مسکوت ماند در حالی که در برنامه پنجم توسعه به صراحت اعلام شده که تمامی شهرداری‌ها موظف هستند سالانه 10 درصد مناطق دارای بافت فرسوده را احیا و بازسازی کنند.

وی افزود: در سال‌های 84 تا 93 تنها 11 درصد از مساحت بافت فرسوده شهر همدان احیا و بازسازی شده است و که برای عملیاتی شدن راهبردهای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها باید تدوین شود و ساختار را توانمند و تشکیلاتی کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان عنوان کرد: در مدیریت شهری شهرهای دارای قدمت به یک نقطه سیاه تبدیل شده‌اند در حالی که شهرهایی نظیر ملایر، همدان و جورقان مصوبه طرح بافت فرسوده را دارند.

فرماندار شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه سند بازآفرینی بافت‌های فرسوده نقطه عطفی در توسعه شهرها است، اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی شهری در شهرستان ملایر بحث بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی، زمین‌های خالی و بلاتکلیف و استقرار کارخانه‌های مزاحم در داخل شهر است.

مصطفی آزادبخت افزود: بیش از 50 درصد مسائل شهری شهرستان ملایر وابسته به سکونت‌گاه‌های غیررسمی، روستاهای مجاور شهر و بافت‌های فرسوده است در این راستا باید بسترهای لازم برای اجرایی کردن سند ملی بازآفرینی فراهم شود.

به گفته وی، اختصاص ردیف بودجه برای توانمندسازی و احیای حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده از ضروریات است چرا که با گذشت زمان زمین‌های بیشتری در زیرساخت ورود پیدا کنند و توان جلوگیری از آنها وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار