اهدا کتابخانه ی7میلیاردی
همدان پیام - بالاخره کتابخانه دکتر پرویز اذکایی، حافظه تاریخی همدان پس از سالها به جای مجتمع عینالقضات در آموزش و پرورش جا گرفت. کتابخانهای که 14سال پیش شهرداری و شورای شهر همدان توافق کرده بودند با ساخت یادمان عینالقضات همدانی در این مجتمع جای بگیرد و نگرفت و یادمان عین القضات ساخته اما کتابهای استاد در اتاقهای منزلش ماندگار شد و کسی هم دیگر سراغش را نگرفت.
چرایی وقف نکردن کتابخانه این تاریخپژوه روزگار، ماه آخر سال 91 ما را در شبی سرد به منزل استاد یا همان حافظه تاریخی همدان کشاند تا در منزلی که تمام اتاق هایش مملو از کتبی منحصربه فرد و حاصل 50 سال فعالیت علمی استاد بود به گفتگو بنشینیم. آن شب را فراموش نکردهام، میهمان نوازی خانواده استاد در کنار کرسی، هرچند خیلی دل انگیز بود؛
اما با گلایههای پر از درد استاد تلخ بود. گلایهای که شاید بیشترش به مسئولان شهری زمانی باز میگشت که تفاهم کرده بودند کتابخانه استاد را در محل یادمان عینالقضات جانمایی کنند و نکردند. بماند که استاد گلایه دارد که حتي نماد عينالقضات را هم خراب كردند و تبديل به مجتمع فرهنگي هنري كردهاند.
اذکایی همواره از همدانیها گلایه داشت و انتقاداتی که از مناسبات فرهنگی و علمیحاکم در شهر شد و سنگاندازی که شهرداری وقت روا داشت و شهرداری و شورا با بهانههای غیرکارشناسی قبول نکردند کتابهای اهدایی او به یادمان جناب عین القضات اهدا شود.
دکتر اذکایی حافظه تاریخی همدان گنجینهای از تاریخ را در ذهن و کتب خود جای داده و امروز از مفاخر بزرگ استان است. اگر فرصت داشته باشد حرفهای زیادی برای گفتن دارد. آنگونه که از تألیفات و کتابهایش پیداست، نشان میدهد که چقدر نسبت به همدان دلسوز است و هیچگونه چشمداشتی ندارد اما امروز از بُعد ضعیف فرهنگی همدان گلایه دارد.
میگوید قریب 14 سال پیش و در شورای شهر آن زمان مقرر شده بود که برای چهره سراسر مشعشع عرفان اسلامی، جناب عین القضات میانجی همدانی یادمانی احداث کنند. با بزرگان وقت شهر مشورت شد و در نزدیکترین محل به جایی که با نفت و بوریا عینالقضات را آتش زدند؛ کلنگ بنای یاد بود این "مجاهد عرفان" به زمین زده شد.
بعدها از وی خواسته شد برای غنای علمی یادمانی که ساخته میشود هزاران کتابی که محصول زحمات علمی او در گذر چندین دهه بود به این مرکز اهدا نماید و استاد نیز پذیرفته بود و در برنامه و صورت جلسهای مهر تأییدی بر این خواسته زده شد؛ غافل از آنکه در سال 1391 با بهانههای اداری و تحمیل هیأت امنایی دولتی بحث اهدای کتب به محاق مدیریت ناسازگار با فرهنگ گرفتار آمد و کتابهای مورخ همدانی در قفسههای اتاقهای منزلش ماندگار شد.
اذکایی سه سال پیش در پاسخ به این سوال که چرا هنوز كتابخانه خود را وقف نكردهايد؟ گفته بود: الگوي كتابخانههاي ما در ايران كتابخانه مركزي تهران است، من 3 سال متصدي يكي از بخشهايش بودم. آن زمان كتابخانه تازه افتتاح شده بود. وقتي وارد سالن ميشوي 2 ستون دارد. ستون اول اسامي كساني است كه جزو خيران كتابخانه هستند.
ستون دوم هم افرادي كه كتاب يا كتابخانهشان را اهدا كردهاند. كتابخانههاي مرحوم سيد محمد مشكات، دكتر منوچهر اقبال و مرحوم استاد پورداوود.
براي تمام اين كتابخانهها غرفهاي تعيين شده است؛ يعني براي نمايان کردن كتابخانه هر يك از اينها سالني بزرگ به اندازه مجتمع عينالقضات همدان جا تعبيه شده است. زماني هم كه قرار شد من كتابخانهام را اهدا كنم گفتم اگر شما ميخواهيد كتاب بخريد بايد جايش را مشخص كنيد.
غرفه مشخص باشد. اما اينها ميخواهند يك مشت كتابهاي فالبيني و خرافات را قاطي كتابهاي فوق علمي كنند و در یک جا نگه دارند. از خود گفتن بلد نيستم، نميخواهم ادعايي كنم. شهسوار كتاب ايران، "ايرج افشار” بود. من شاگرد او هستم. ايشان ميگفت: كتابخانه تو در ايران منتخب و بعد از كتابخانه مرحوم مجتبي مينوي دومين كتابخانه است؛ باور كنيد كتابهايي در كتابخانه من هست كه مينوي هم نداشت.
سطح كتابخانه من بالاي ليسانس است. عمومي نيست؛ وقف كرديم كه وقتي شرقشناس و صاحبنظر ميآيد كتابخانه آبروي شهر شود. به هر حال از شورای شهر و شهرداری برای این تاریخ پژوه آبی گرم نشد و کسی هم در این چند سال به کتابخانه تخصصی این فخر زنده به منزلش نرفت تا ببیند حاصل عمر یک مورخ در اتاقها و راهروی منزلش بدون ملاقاتی آرام گرفته است.
تا اینکه در مراسمی که آموزش و پرورش استان برای استاد اذکایی برگزار کرده بود و پژوهشسرایی را به نام وی افتتاح کرد، استاد از کتابخانهاش و بی مهریهایی که در این چند سال بر وی شده سخن گفت و این گفتهها مورد توجه قرار گرفت و مدیرکل آموزش و پرورش اعلام کرد که مکانی را برای جانمایی این کتابخانه در اختیار استاد قرار میدهد و این شد که امروز چهارراه سعیدیه، کوچه شهید محرمی ساختمانی با سر در "کتابخانه ویژگانی پژوهشی سپیتمان"(دکتر پرویز اذکایی) محلی برای کتابخانه حافظه تاریخی همدان در نظر گرفته شد.
اذکایی، امروز هم پس از سالها چشم انتظاری همچنان از نگاه فرهنگی شهر گلایه دارد، اما این بار گلایهاش همراهی با خوشحالی است. خوشحالی از سروسامان گرفتن. از مدیران آموزش و پرورش قدردان است که بالاخره ارزش و غنای کتابهایش برای مجموعه و افرادی نمایان شده و حاضر شده است مکانی را برای استقرار کتابخانه در اختیارش قرار دهد.
اذکایی میگوید: مدیرکل آموزش و پرورش استان امروز کاری کرد که چندین سال است مسئولان بومی شهر درحقم نکردند. امروز آرامش دارم، سامان گرفتم و میتوانم از این به بعد کتابدار کتابخانه فوق تخصصی و تحقیقاتی خودم باشم.
اذکايي در حوزه تاريخ نگاري و پژوهشگري نامي آشناست. همگان او را به سان حافظه تاریخی همدان میخوانند، او امروز آه میکشد از اینکه 30 سال است میخواهند مرکز همدان شناسی در شهر ایجاد کنند و نکردهاند!
همدان کاندید پایتختی کشور
همدان نیوز- رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به تعیین تکلیف انتقال پایتخت طی دو سال آینده، گفت: تمرکز زدایی سیاسی و اداری از پایتخت لغو نشده، در واقع نتایج تحقیقات تا دو سال آینده مشخص می شود.
امیر خجسته درباره آخرین وضعیت بررسی انتقال پایتخت، اظها داشت: یکی از افتخارات کمیسیون شوراهای مجلس، تصویب طرح امکان سنجی، ساماندهی و تمرکززدایی از پایتخت است که در شورای نگهبان با ایراداتی روبرو اما در نهایت مرتفع شد.
نماینده مردم همدان، فامنین وقهاوند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جلسات مرتبط با طرح امکان سنجی، ساماندهی و تمرکززدایی از پایتخت در دولت تشکیل شده و ما نیز پیگیر هستیم تا طبق مصوبه مجلس نتیجه مطلوب حاصل شود.
وی در ادامه و در واکنش به اخبار مربوط به لغو تمرکززدایی اداری و سیاسی از پایتخت، گفت: چنین موضوعی به هیچ عنوان مطرح نیست، در حقیقت از آنجایی که تمرکززدایی سیاسی مهمترین بخش این قانون را شامل می شود، دولت تا دو سال آینده فرصت مطالعه و بررسی دارد، در واقع به تازگی دولت کار تحقیقاتی خود را شروع کرده است.
خجسته یادآور شد: پس از پایان دو سال، جمع بندی مطالعات و تحقیقات به ریاست مجلس تقدیم خواهد شد، لذا انتظار می رود جلسات به صورت مستمر تشکیل شود تا تکلیف آینده تهران مشخص شود.
پرند، سمنان، همدان و خمین گزینه های پایتخت سیاسی
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه پایتخت سیاسی باید از تهران خارج شود، گفت: تاکنون امکان سنجی هایی برای پایتخت سیاسی در نظر گرفته شده است و چهار مکان از جمله پرند، سمنان، همدان و خمین انتخاب شده، ولی طی دو سال آینده دولت تصمیم قطعی خواهد گرفت.
وی افزود: زمانی که پایتخت سیاسی یا اقتصادی به نقطه ای دیگر منتقل شود قطعا از بسیاری مراجعات اداری به تهران کاسته می شود، این در حالی است که امروزه متاسفانه 4 الی 5 میلیون در روز برای کارهای مرتبط اقتصادی و سیاسی در حال رفت و آمد به تهران هستند.
خجسته با اشاره به اینکه پس از تمرکزدایی از پایتخت، از فشار جمعیتی تهران کاسته می شود، گفت: با تمرکز زدای از پایتخت، جمعیت در شهرهای مختلف پراکنده و توزیع خواهند شد.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تهران در شرف اتفاق بزرگی است که اگر چاره ای برای آن پیدا نکنیم آیندگان همه ما را نفرین خواهند کرد؛ در حقیقت نباید اجازه داد اتفاقی که برای سیل کن رخ داد در وسعت بزرگتر حادثه ایجاد کند.
شایع قتل در حاج عنایت
ایسنا - فرمانده انتظامی شهرستان همدان اعلام کرد: هیچگونه قتلی در تپه حاج عنایت همدان رخ نداده است.
سرهنگ "رسول مرادی اظهار کرد: با وجود پیگیریهای خبرنگاران برای دریافت اطلاعات از خبری مبنی بر وقوع یک فقره قتل و سربری در تپه حاجعنایت در روزهای گذشته، تا کنون هیچگونه گزارشی از وقوع قتل در این منطقه نداشتهایم.
وی افزود: این موضوع از سوی رئیس کلانتری شهرستان همدان پیگیری شد و خوشبختانه هیچ موردی از وقوع چنین قتلی گزارش نشد.
سرهنگ مرادی تصریح و تاکید کرد: مردم باید به هیچگونه شایعه پراکنی توجه نداشته باشند و بر اساس مستند و منبع مورد اطمینان صحبت کرده و از شایعهپراکنی به شدت پرهیز کنند چرا که این موارد امنیت و آرامش مردم را دچار تشویش میکند.
دستگیری عامل ارسال ایمیل های مشکوک
ایرنا - فرمانده انتظامی شهرستان ملایر گفت :پلیس این شهرستان عامل ارسال ایمیل های مشکوک را شناسایی و دستگیر کرد.
سرهنگ شعبان ترک نیا گفت: در پی شکایت سه نفر از شهروندان ملایری مبنی بر هتک حیثیت در فضای مجازی، موضوع در دستور کار پلیس فضای تبادل اطلاعات(فتا) در این شهرستان قرار گرفت.
وی افزود: در بررسی های اولیه مشخص شد فردی ناشناس با ارسال چند فقره ایمیل و منتسب کردن اعمال خلاف واقع به شکایت این پرونده ، موجب هتک حیثیت آنها شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس نظریه کارشناسان پلیس فتای شهرستان ، متهم با استفاده از شگرد های خاص همواره سعی در پنهان ماندن هویت خود را داشت که با پیگیری مستمر و به کارگیری روش های علمی واطلاعاتی وشگردهای فنی و تخصصی دستگیر شد.
وی با ذکر اینکه متهم از همکاران سابق شاکیان بوده اظهار کرد: این فرد به علت داشتن اختلاف اقدام به انجام این کار کرده بود که پلیس او رابه اتهام نشر اکاذیب علیه اشخاص تحویل مقام قضایی داد.
سرهنگ ترک نیا از شهروندان خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک مراتب را با کارشناسان این پلیس در میان بگذارند تا ضمن برخورد قانونی ، زمینه هرگونه سوء استفاده احتمالی از افراد فرصت طلب سلب شود.
خنثی کردن توطئه ها با درایت رهبری
نافع - مجلس از ابتدا بر بررسی برجام تاکید داشت، اما دولت با این مسئله موافق نبوده و مخالفت خود را به صورت رسمی اعلام کرد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: در واقع مجلس در راستای منویات مقام معظم رهبری عمل کرده و با تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام متشکل از 15 نفر، آماده عمل به وظایف خود است.
احمد آریایی نژاد افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که مصلحت نیست؛ مجلس از موضوع بررسی برجام کنار برود و در واقع ایشان می خواهند تا موضوع از مسیر قانونی دنبال شود.
وی با اشاره به مخالفت دولت با بررسی برجام در مجلس تصریح کرد: نیتی در پس این گفتگوها بود که از طرف برخی دشمنان خارجی ساماندهی شده و برخی ها نیز در داخل و ناخواسته، آب به آسیاب دشمن ریخته و به دنبال ایجاد دو دستگی بودند که خوشبختانه با درایت مقام معظم رهبری همه توطئه ها برملا شد.
آریایی نژاد درباره لغو تحریم ها نیز اظهار کرد: تحریم ها نه تنها به ضرر ملت ایران نیست که می تواند موجب خود اتکایی نظام جمهوری اسلامی ایران شود.
وی بیان کرد: ما به کمک غربی ها نیاز نداشته و می توانیم به خوبی شرایط اقتصادی کشور را با همدلی و همزبانی اداره کنیم.
نماینده مردم ملایر در خانه ملت گفت: اکنون در نقطه حساس و در انتهای یک پیچ تاریخی و گذرگاه حساسی قرار گرفته و باید با شناسایی نقاط ضعف به شکوفاسازی اقتصاد جامعه اسلامی خود بپردازیم.
آریایی نژاد ادامه داد: غربی ها تنها به دنبال وارد کردن محصولات و مظاهر فرهنگ غربی به کشور ما بوده، اما از آموزش فناوری و دانش روز خود داری می کنند؛ پس رفع تحریم ها اگر به وارد کردن کالاهای لوکس خارجی بیانجامد، فایده ای ندارد.
بیتوجهی به همایش بیدارگر مشرق زمین
فارس - ستاد برگزاری همایش میر سیدعلی همدانی گویا همایش را از یاد برده است و بیتوجهی به این موضوع تا آنجاست که حتی سایت این همایش نیز گویا از ماهها پیش بهروز نشده است.
امسال سال میر سید علی همدانی نامیده شد و از ابتدای سال مدیران و مسئولان استان بر این موضوع مانور تبلیغاتی بسیاری دادند و در سفری به تاجیکستان بر مزار این عارف بزرگ نیز حاضر شدند و البته نتایج این سفر نیز مانند سفر هیئت اقتصادی استان به روسیه هنوز آنچنان که باید مشخص و واضح نیست.
استاندار همدان از بدو ورود به استان وعدههای مختلفی را عنوان کرده و البته در راستای تحقق این وعده تا جای ممکن تلاش کرده است، اما در برخی از امور به دلیل نبود همت همگانی و نبود آگاهی لازم و نگاه کارشناسانه در برخی از مدیران استان اهداف تعیین شده محقق نمیشوند.
برگزاری همایش میر علی همدانی از آن دست اتفاقاتی است که میتواند نام همدان را در بسیاری از کشورهای دنیا معرفی کند و این مهم نیازمند تبلیغات و ستادی قوی در استان همدان بوده که متأسفانه واگذاری این برنامه به یک مرکز آموزشی کار را تا حدود بسیاری پایین آورده است.
برگزاری همایش میر سید علی و البته توجه به این شخصیت برجسته تنها در سخنان و برخی از جلسات و همایشها محدود شده است و ستاد برگزاری همایش بینالمللی میر سید علی آن چنان که باید و شاید نتوانسته کار را به شکل مناسب پیش ببرد.
این روزها اگر سری به سایت mirsah.ir بزنید، خواهید دید که این سایت گویا متولی و دستاندرکاری ندارد و چه بسا این روزها از سوی ستاد اجرای هم دیده نمیشود.
در سایت میر سید علی همدانی هنوز هم نام مدیرکل قبلی روابط استانداری و معاون سابق دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری دیده میشود، که این سؤال را به ذهن متبادر میکند که اصلاً متولیان امور خود را ملزم به بروز کردن اطلاعات و آمار و اخبار میدانند یا اینکه دانشگاه پیام نور در کنار مباحث آموزشی و ورود به برخی از مباحث سیاسی و جناحی قرار است اگر فرصت کرد، سری هم به سایت بزند و برای رفع تکلیف کاری انجام دهد!
برخی از مدیران برابر انتقاد در خصوص فضای سکوت و راکد درباره همایش میر سید علی عنوان میکنند، این یک همایش علمی است و نیازی به سر و صدا و تبلیغات ندارد، البته در این خصوص با نهایت احترام باید گفت که همایش علمی هم نیاز به تبلیغ و ایجاد فضای مناسب و شناساندن محل برگزاری همایش و نحوه همایش و چگونگی برگزاری دارد.
البته تراکم برگزاری جشنوارههای بینالمللی فیلم نوجوانان و تئاتر کودکان و نوجوان در مهرماه به طور کلی سبب شد تا همایش میر سید علی همدانی از یاد برود و حتی زمان برگزاری همایش تغییر کند.
در نهایت اینکه این روزها هرچه روزنامه ها و رسانه های استان را مرور میکنیم، هیچ خط و خبری از میر سید علی همدانی و همایش در شرف اجرا نمی بینیم و متأسفانه این حس را به جامعه منتقل کرده که همه امور در استان این گونه دنبال می شود و با تب تندی شروع و خیلی سریع سرد می شود!
تحقق فقط ۹درصد از بودجه شهرداری
تسنیم - دبیر کمیسیون بودجه شورای شهر همدان از تحقق ۹ درصد بودجه شهرداری همدان معادل ۴۶ میلیارد تومان در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، علی طهماسبی در صحن علنی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه شهرداری همدان گزارش بودجه پنج دوازدهم را به شورای شهر برای بررسی ارائه داده است، اظهار داشت: بر روی گزارش عملکرد بودجه شهرداری همدان در پنج ماهه امسال تحلیل اجمالی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه براساس بودجه مصوب، شهرداری همدان باید در پنج ماهه نخست امسال ۲۰۱ میلیارد تومان درآمد محقق میکرد، افزود: از این میزان در این مدت ۴۶ میلیارد تومان معادل ۲۲ درصد از بودجه مصوب پنج ماهه و ۹ درصد از کل بودجه امسال شهرداری همدان محقق شده است.
وی بیان کرد: درآمد مصوب برای بودجه پنج دوازدهم شهرداری همدان در سال گذشته ۶۹ میلیارد تومان بوده در پنج ماهه نخست سال ۹۳، نزدیک به ۴۶ درصد از این میزان محقق شده است.
طهماسبی درباره سهم شهرداری ستاد و مناطق از بودجه پنج دوازدهم نیز گفت: سهم بودجه شهرداری ستاد از بودجه پنج دوازدهم ۳۵ درصد، منطقه یک ۲۷ درصد، منطقه دو ۱۲ درصد، منطقه سه ۹ درصد و منطقه چهار ۱۵ درصد بوده است.
وی با اعلام اینکه ۸۶ درصد از درآمد شهرداری به صورت نقدی و ۱۴ درصد به صورت تهاتر محقق شده است، گفت: تا پایان مرداد ماه امسال مناطق چهارگانه شهرداری همدان ۴۷ میلیارد تومان بدهی دارند که پیش بینی می شود تا پایان امسال بدهی مناطق شهرداری همدان به ۷۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برسد.
دبیر کمیسیون بودجه، حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان اظهار داشت: این در حالی است که سال گذشته بدهی شهرداری همدان ۴۴ میلیارد تومان بوده ولی امسال با افزایش مواجه است.
وی با اعلام اینکه شهرداری همدان ماهانه ۹ میلیارد تومان هزینه جاری دارد، تصرحی کرد: شهرداری همدان ۷۶ درصد از درآمدهای خود را برای هزینههای عمرانی و جاری صرف کرده است که به تفکیک ۱۸ میلیارد تومان برای هزینههای جاری و ۱۶ میلیارد تومان برای هزینههای عمرانی صرف شده است.
اسامی بانک ها مجاز در همدان
همدان پرس - از سوی وزارت اقتصاد اولتیماتوم داده شده تا تکلیف بانکها و موسسات غیرمجاز مشخص شده و از چرخه بانکی خارج شوند تا نظام بانکی نیز نظم لازم را داشته باشد | بانکها و موسساتی که نام آنها در بین این اسامی وجود ندارد بدون مجوز بوده و به زودی وضعیت آنها تعیین تکلیف میشود و انتظار میرود مردم نیز از سپردهگذاری در بانکها و موسسات غیرمجاز خودداری کنند
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان با اعلام اسامی بانکها و موسسات مجاز در همدان، گفت: پنجره واحد سرمایهگذاری در همدان راهاندازی میشود.
سیدناصر محمودی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان که این روزها سازمان وی به لحاظ مسائل مختلفی همچون سرمایهگذاری، یارانه و مالیات مورد توجه است در گفتوگویی مسائل و دغدغههایی را مطرح کرد که در ذیل به آن اشاره شده است.
با ورود دولت تدبیر و امید و آغاز به کار نیکبخت به عنوان استاندار همدان، جذب سرمایهگذار در استان همدان از جایگاه ویژهای برخوردار شد، با توجه به نگاه ویژه به بخش سرمایهگذاری بخش خصوصی، وضعیت سرمایهگذاری و عملکرد پنجره واحد سرمایهگذاری را در استان همدان چطور ارزیابی میکنید؟
وضعیت سرمایه گذاری در استان همدان مطلوب بوده است، هنوز با برآورد و هدف گذاری صورت گرفته در زمینه سرمایه گذاری فاصله زیادی داریم و اوضاع موجود برای ما مطلوب نیست، باید به سمتی برویم که پروژه های سرمایه گذاری به راحتی اطلاع رسانی شده و مردم نیز از وجود آنها مطلع شوند.
وزارت اقتصاد و به تبع آن سازمان اقتصاد و دارایی در استانها برای دو سال آینده برنامه ریزی ویژهای برای جذب سرمایه گذار تدوین کردهاند که از این رو فرصت های سرمایه گذاری باید به روز شده و خدماتی که حضوری به سرمایه گذاران ارائه می شود به صورت اینترنتی در اختیار آنها قرار گیرد.
با ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری در سال گذشته، خوشبختانه از پراکندگی امور مربوط به سرمایه گذاران و صدور مجوز جلوگیری شده است چراکه تمامی امور مربوط به سرمایه گذاران از خدمات مشاوره ای تا صدور جواز تاسیس در این مرکز انجام می شود و نیازی نیست سرمایه گذاران به دستگاه های مرتبط در حوزه سرمایه گذاری برای انجام امور خود مراجعه کنند.
بنای دولت و وزارت اقتصاد این است که پنجره واحد سرمایه گذاری مجازی را تا دو سال آینده در تمامی استانها راه اندازی کند تا بتوان از طریق اینترنت و فضای سا یبری اطلاعات لازم برای سرمایهگذاری و فعالیت اقتصادی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده و امور لازم برای صدور مجوزها را از این طریق انجام داد تا از حضور فیزیکی آنها در پنجره واحد جلوگیری شود.
در مرکز خدمات سرمایهگذاری استان همدان به دنبال این هستیم تا واحدهای تولیدی و صنعتی استان همدان را که به سبب مشکلات بانکی و مدیریتی تعطیل و از مدار تولید خارج شدهاند به سرمایهگذاران جدیدی واگذار کنیم تا با استفاده از توان مالی بخش خصوصی جدید بتوان این واحدها را احیا کرد که چندین طرح در این زمینه به برخی از کارآفرینان معرفی شده است و امیدواریم به موفقیت لازم در این زمینه کسب شود.
سرمایهگذاری بحث یک روز و یک سال نیست و کار زیربنایی نیاز دارد که لازمه آن انجام مطالعات دقیق است، با توجه به اینکه در گذشته ریسک سرمایهگذاری در کشور بالا بود، سرمایهگذاران حاضر به سرمایهگذاری با تورم 40 درصد و سود بانکی 27 درصد در کشور نبودند اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی امید بین سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی ایجاد شده که سبب رونق در این بخش نیز شد.
وظیفه دولت فراهم کردن فضایی امن برای سرمایهگذاری است، اگر اقدام مناسبی برای سرمایهگذاری انجام نمیدهیم نباید "چوب لای چرخ" سرمایهگذاران گذاشت و روال کار آنها را با بروکراسی اداری و کاغذبازی طولانی کرد، باید به این مسئله توجه کرد که ورود سرمایهگذاران از حوزه دلالبازی به بخش تولید نیازمند انگیزه بوده و باید اهرمهای لازم در این حوزه را نیز به کار گرفت.
سرمایهگذاران قبل از سرمایهگذاری به فکر سود خود بوده و عقل اقتصادی و اجتماعی اقتضا میکند تا منافع خود را در نظر گرفته و سپس اقدام به سرمایهگذاری کنند، خوشبختانه تیم اقتصادی دولت و استان همدان فضای لازم برای سرمایهگذاری را فراهم کرده و تمامی دستگاههای اجرایی و بانکهای استان همدان پای کار هستند تا گرهای از مشکلات سرمایهگذاران باز کنند.
در هفتههای اخیر شاهد بودیم که استاندار همدان از معمولی شدن امر جذب سرمایهگذار در استان همدان انتقاد کرده و تاکید کردند که مدیران تلاش جدی را برای هموار کردن مسیر سرمایهگذاری در استان همدان انجام دهند، نظر شما در این زمینه چیست؟
این موضوع را قبول ندارم، بلکه منظور این است که در زمینه سرمایهگذاری با آرمانها و ایدهآلهای مدنظر فاصله بسیاری داریم و نباید به وضعیت موجود در زمینه سرمایهگذاری راضی بود، باید در زمینه سرمایهگذاری صدای واحد وجود داشته باشد و همه دستگاهها و مردم حضور پیدا کنند.
رسانهها به عنوان بازوی فکری جامعه و یکی از بالهای فکری مدیران استان میتوانند زمینه را برای سرمایهگذاری ایجاد کنند، باید به سرمایهگذار با دید تکریم نگاه کرد که متاسفانه در گذشته این اتفاق رخ نداده است، در حال حاضراین باور وجود دارد که سرمایهگذاران برای کشور و جامعه امنیت ایجاد میکنند که این امر میطلبد بستر را برای فعالیت آنها فراهم کنیم و در ابتدای کار به دنبال شمردن دندان سرمایهگذاران نباشیم.
گردشگری به عنوان محور توسعه استان همدان مشخص شده است ولی شاهد هستیم که بانکها حاضر نیستند یا تمایل ندارند تسهیلاتی به طرحهای گردشگری پرداخت کنند که دلیل آن هم بالا بودن ریسک سرمایهگذاری و عدم برگشت سرمایه در این بخش است، سازمان اقتصاد و دارایی همدان در راستای رفع این مشکلات چه اقدامی انجام داده است؟
بانکها به عنوان یک بنگاه اقتصادی دنبال سود خود هستند و از سوی دیگر باید به این مسئله توجه شود که اقتصاد ایران اقتصادی بانکمحور است، سیاستگذاری صورت گرفته توسط تیم اقتصادی دولت در دو سال گذشته بر این اساس بوده تا اقتصاد ایران را از بانک محوری به سمت سرمایهمحوری هدایت کند، البته بانکمحور بودن اقتصاد به خودی خود منفی نیست و امروز اقتصاد کشور با کمک بانکها به خوبی جلو میرود.
بانک به عنوان سرمایهگذار در بخشهایی سرمایهگذاری میکند که سودآوری داشته باشد و سیاست دولت و تیم اقتصادی دولت این است که این سیستم اصلاح شود، براساس سیاستگذاریها نرخ سود بانکی باید به سمتی بیاید که با نرخ تورم برابری کند که امیدواریم در درازمدت این سیاست اجرایی شود.
حذف یارانه افراد پردرآمد به یکی از مهمترین چالشهای دولت تبدیل شده است، آماری در اختیار دارید که تعداد حذفشدگان از سیستم دریافت یارانه را در استان همدان نشان دهد؟
براساس قانون بودجه سال 94، یارانه 6 میلیون نفر از دهکهای بالای جامعه امسال باید حذف شود که این اقدام به صورت سراسری بوده و هنوز دستورالعمل مشخصی از سوی سازمان هدفمندی یارانهها به استانها در این رابطه ابلاغ نشده است، بخاطر اینکه حذف یارانه افراد پردرآمد به صورت متمرکز از طریق سازمان هدفمندی یارانهها انجام میشود آماری از تعداد حذفشدگان در استان همدان نداریم.
سرپرستان خانوارهایی که جز 6 میلیون نفر نبوده و به سبب اشتباهات از لیست یارانهبگیران حذف می شوندمیتوانند به سامانه yaraneh10.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد تا در صورت بروز اشتباه موارد اصلاح شده و یارانه این خانوارها برگردد.
قانون هدفمندی یارانهها به جراحی اقتصاد ایران شهرت یافت، روند اجرای این قانون از ابتدا تاکنون را چطور ارزیابی کرده و آیا توانسته با اهداف موردنظر در قانون دست پیدا کنیم؟
اجرای درست قانون هدفمندی یارانهها عزم ملی نیاز دارد، بدنه حاکمیت نه به صرف دولت بلکه تمامی قوا، دستگاههای اجرایی و مردم باید دست به دست هم داده و از اجرای این قانون حمایت کنند، انتظار میرود 40 درصد مردم که به یارانه نیازی ندارند به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند تا این مبلغ تامین شده برای زیرساختهای کشور هزینه شود.
علت اینکه مردم از دریافت یارانه انصراف نمیدهند به سبب این است که در این زمینه به خوبی فرهنگسازی صورت نگرفته است.
از همه رسانههای استان همدان میخواهیم تا اطلاعرسانی صحیحی در زمینه یارانهها صورت گیرد، هر گاه ادراک حسی جامعه تحریف شده و از واقعیت دور شد از مسیر اصلی خارج شدیم، ادراک حسی جامعه در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از مسیر خود تحریف و از واقعیتها دور شد که این گرفتاری را برای مردم ایجاد کرد و سبب شد تا همه خود را صاحب حق برای دریافت یارانه بدانند.
نیاز است تا رسانهها در این زمینه به خوبی وارد شوند تا بتوان با گذشت بیشتر کشور را به سمتی پیش ببریم تا افقهای پیشرو روشنتر شده و تولید و اقتصاد ما توانمندتر شود، پولی که تحت عنوان یارانه و با شکل فعلی توزیع میشود در ایجاد اشتغال، کنترل تورم و کاهش فقر موثر نیست.
وضعیت ثبتنام خانوارهای جامانده از دریافت یارانه به شکل بوده و در حال حاضر چه تعداد خانوار جامانده در استان همدان داریم؟
در قانون بودجه دیده شده بود که آییننامه اجرایی ثبتنام یارانهبگیران جدید در فروردین ماه ابلاغ شده و از اردیبهشت ماه یارانه این افراد پرداخت شود که تاکنون اقدامی صورت نگرفته و آییننامه به استان ابلاغ نشده است، پیگیریهای لازم نیز صورت گرفت تا این اتفاق به عنوان یک تکلیف باید اجرایی شود ولی نتیجهای حاصل نشده است.
در حال حاضر در استان همدان نزدیک به 14 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی جاماندهاند که وضعیت آنها مشخص نبوده و باید منتظر ابلاغ آییننامه اجرایی برای ثبتنام جدید باشند.
یکی از مسائلی که امروز در استان باعث تعجب شده این است که میزان یارانه پرداختی در همدان بیش از تعداد جمعیت استان است، در این باره توضیح میدهید؟
با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که میزان یارانه پرداختی از جمعیت استان همدان بیشتر است، این امر دلایل مختلفی دارد که مهاجرت و شناسنامههای فوتی از جمله این عوامل است که باید این مسئله تعیین تکلیف شود تا در این زمینه شفافسازی لازم صورت گیرد.
به نظر شما نحوه استفاده از یارانه به شکل فعلی میتواند در بهبود اقتصاد کشور موثر باشد و اینکه چه اتفاقاتی باید رخ دهد تا قانون اثر خوبی در اقتصاد کشور داشته باشد؟
قانون هدفمندی یارانهها که در مجلس مورد تصویب قرار گرفت راهکارهای قانونی خوبی را برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور دارد که از جمله آن میتوان به سهم 20 درصدی تولید صنعت از محل هدفمندی اشاره کرد که متاسفانه عدم اجرای آن سبب بروز مشکلات بسیاری برای واحدهای تولیدی و صنعتی شد.
هدفمندی یارانهها کاری اصولی است که برای توانمندی خانوادههای دهکهای پایین جامعه بود و از این طریق تولید کشور نیز تقویت میشد ولی متاسفانه به سبب نبود برنامهریزی و نگاه سیاسی به توزیع یارانهها مشکلاتی در این زمینه به وجود آورد.
قرار بود یارانهها هدفمند باشد ولی متاسفانه در توزیع یارانه ها تدبیر درستی شکل نگرفت، هدفمندی یارانهها از مسیر خود خارج شده و به هدرمندی یارانه ها رسید که آسیبهای بسیاری را به دنبال داشت.
ماهانه 81 تا 85 میلیارد تومان پول به عنوان یارانه نقدی بین مردم همدان توزیع میشود، تاکنون در 51 مرحله توزیع یارانه در همدان چهار هزار و 131 میلیارد تومان یارانه بین مردم توزیع شده است، اگر 10 مرحله از توزیع یارانهها در بخش مسکن، نظام سلامت، تولید و ازدواج جوانان هزینه میشد بسیاری از مشکلات این بخشها رفع میشد.
قرار نبود از ابتدا کل جامعه در زمینه پرداخت یارانه نقدی پوشش داده شوند و قرار بود افراد نیازمند که در هدفمندی دیده شده بودند یارانه دریافت کنند، در دولت به شدت با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و درآمدهای دولت نیز افت داشته است ولی دولت وضعیت اقتصاد را مدیریت کرد که به رشد نرخ اقتصادی منجر شد.
دولت هر ماه در پرداخت یارانههای نقدی با چالش بزرگی مواجه است و اگر درآمد کشور به این شکل باقی بماند در درازمدت پرداخت یارانه امکانپذیر نیست، به لحاظ عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه اعتبارات عمرانی استان همدان با تاخیر چند ماهه از ابتدای سال ابلاغ شد.
یکی از راهبردهای اساسی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تعیین تکلیف موسسات مالی غیرمجاز است، در استان همدان موسسات مالی غیر مجاز فعالیت میکنند؟
از سوی وزارت اقتصاد اولتیماتوم داده شده تا تکلیف بانک ها و موسسات غیرمجاز مشخص شده و از چرخه بانکی خارج شوند تا نظام بانکی نیز نظم لازم را داشته باشد.
فعالیت موسسات اعتباری توسعه، کوثر مرکزی، عسگریه و نور در حال حاضر مجاز بوده و فعالیت موسسات دیگر غیرمجاز است.
همچنین صندوقهای قرضالحسنه بانکها و موسسات توسعه تعاون، ملت، پارسیان، مسکن، صادرات، انصار و پست بانک دارای مجوز فعالیت بوده و فعالیت صندوقهای دیگر به غیر از این موارد ممنوع است.
بانکهای قرضالحسنه مهرایران و رسالت و همچنین بانک مشترک ایران-ونزوئلا دارای مجوز فعالیت بوده و مجاز محسوب میشوند.
بانکها و موسساتی که نام آنها در بین این اسامی وجود ندارد بدون مجوز بوده و به زودی وضعیت آنها تعیین تکلیف میشود و انتظار میرود مردم نیز از سپردهگذاری در بانکها و موسسات غیرمجاز خودداری کنند.