نقش تبلیغات در بهداشت دهان و دندان!

سواد اطلاعاتی و تبلیغات مي‎‎تواند نقش موثري در سلامت بهداشت دهان و دندان در بين افراد جامعه داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳ 03 March 2015

به گزارش تابناک یزد، آمارهايي كه اين روزها از سوي مسئولان در مورد وضعیت سلامت دهان و دندان در جامعه ارائه مي‎‎شود، خبر از يك وضعيت نگران کننده مي‎‎دهند.

"حسین حصاری" معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران به تازگي در رابطه با وضعیت سلامت دهان و دندان ایرانیان اعلام كرده است كه به طور میانگین افراد 12 ساله 2 دندان خراب، 15 ساله دارای 3 دندان خراب، 18 ساله 4 دندان خراب، افراد 35 ساله 9 دندان خراب و افراد 45 ساله 12 دندان خراب در دهان دارند .

البته اين در حالي است كه متاسفانه 25 درصد جمعیت کشور نيز در روستاها ساكن هستند و به خدمات دندانپزشکی دسترسی ندارند و شايد به جرات بتوان گفت كه در هيچ سطحي در روستاها از نیروی انسانی مرتبط با حوزه دندان بهره‏‏مند نيستيم.

متاسفانه بررسي ‏ها نيز نشان مي‎‎دهد كه افراد جامعه در رابطه با پوسیدگی دندان و عوامل ایجاد پوسیدگی از اطلاعات كافي برخودار نيستند و حتي دسترسی لازم را به اطلاعات جهت رفع مشکلات دهان و دندان خود ندارند.

"عمران علیمرادی" دانشجوی مدیریت تبلیغات تجاری در گفت‌وگو با ايسنا – منطقه يزد، نقش سواد اطلاعاتی و آموزش در جامعه را در تاين مقوله يادآور مي‎‎شود و مي‎‎گويد: سواد اطلاعاتی به معنی راه‎‎های دسترسی سریع و آسان به اطلاعات در راستای جامعه دانا محور و در جهت حل مشکل در زندگی کاری و شخصی افراد جامعه است.

وي اضافه مي‏‏كند: براي رسیدن به این موضوع مسئولان و همچنین سازمان‏‏ها باید منابع لازم در رابطه با چالش مورد بحث ایجاد كنند تا افراد جامعه دسترسی آسان و سریع به آن داشته باشند.

عليمرادي یکی از راه‏‏های ایجاد منابع و اطلاع‎‎رسانی در سطح جامعه را استفاده از روش‎‎های سنتی یا همان مطالعات کتابخانه‎‎ای و کتاب برمي‎‎شمارد.

وي يكي ديگر از راهكارهاي اين موضوع را با توجه به گسترش اینترنت و فناوری‏‏های نوین ارتباطی، ایجاد منابع اینترنتی و همچنین استفاده از مفاهیمی مانند رسانه‏‏های اجتماعی در اطلاع رسانی به جامعه ذكر مي‎‎كند.

وي نقش تبلیغات در جامعه به منظور سلامت دهان و دندان را موثر مي‎‎خواند و  مي‎‎گويد: با توجه به مباحث آکادمیک در تبلیغات، به سه هدف براي تبليغات شامل آگاه سازي مردم، قانع كردن مردم و يادآوري براي مردم مورد نظر است كه با توجه به اهداف تبلیغات و به خصوص هدف اول یعنی آگاهی مردم می‎‎توان از ابزارهای تبلیغاتی نيز در رابطه با بهداشت دهان و دندان كمك گرفت.

عليمرادي در پايان با اشاره به تاكيد دين مبين اسلام به سلامت و بهداشت دهان و دندان، يادآور مي‏‏ شود: البته تبلیغات دارای جنبه‏‏های مختلفی است كه می‏‏تواند به دسته‏‏های مختلفی همچون تجاری، سیاسی، فرهنگی و مذهبی تقسیم شود که در موضوع مورد بحث در سلامت دهان و دندان مي‎‎توان از تمام اين جنبه‎‎ها بهره گرفت.

به گزارش ایسنا،عليمرادي در نظر دارد كه با همكاري دكتر "اميدبهرام خسروي مقدم" دندانپزشك و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در قالب يك طرح تحقیقاتی نقش سواد اطلاعاتی و تبلیغات در سلامت بهداشت دهان و دندان را بررسي كند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار